تقویم طنز تاریخ

به دلیل تعارف ریخت!

بهزاد توفیق‌فر       طنــزپــژوه 

 

۲۵ دی۱۳۶۷ ‌ سالروز صدور فتوای امام‌خمینی(ره) درباره نویسنده آیات شیطانی
پانزده سال پیش در چنین روزی، فتوای امام‌خمینی(ره) درباره ارتداد و مهدورالدم بودن نویسنده «آیات شیطانی» صادرشد. پیش از آن، دولت‌های اروپایی و آمریکایی تبلیغ می‌کردند «ایران بعد از هشت سال جنگ آنقدر ضعیف شده که نگو» و «ما هرچی تحریم و محدودیت داشتیم ریختیم» و حتی بعد از نامه امام(ره) به گورباچف، خیلی‌ها در دل یا در رسانه خندیده بودند که اینارو باش! تازه انقلاب کرده بودن که ترورشون کردیم، بعد هم هشت سال جنگ بدون حتی یک متر سیم خاردار، تازه دارن به ابرقدرت دنیا (شوروی) نامه می‌دن که بیا آدم باش وگرنه متلاشی می‌شی. خدا به سر شاهد، ظاهر قضیه هم همین‌طور به نظر می‌رسید. اما خب! همیشه خداست که دست بالاتر رو داره. لذا به محض صدور فتوا، چنان سرویس‌های امنیتی و حفاظتی و سوراخ‌های موش به کار افتادند تا از جان بی‌مقدار سلمان رشدی محافظت کنند که انگار هیچ‌جا برای یاران خمینی غیرقابل دسترس و برای دشمنان خدا امن، نیست. واقعاً هم!

۲۲ دی۱۳۸۸‐ ترور دکتر مسعود علی‌محمدی استاد فیزیک دانشگاه تهران توسط رژیم صهیونیستی
سیزده سال پیش در چنین روزی، هفت ماه از دروغ بزرگ تقلب در انتخابات می‌گذشت و هنوز عده‌ای داشتند داخل ماشین‌ها و توی مغازه‌ها و خانه‌ها و جیب مردم را دنبال رأی خودشان می‌گشتند و چون معمولاً در این فصل، هوا ابری و نسبتاً تاریک است، همین یک عده، مجبور بودند از فندک اتمی استفاده کنند تا توی جیب و خودرو و مغازه و خانه مردم دیده شود، ببینند رأی‌شان آنجا هست یا نه. خُـب چیکار می‌کردند بدبخت‌ها؟ رأی‌شان را می‌خواستند. حتی شایعه شده بود که رأی این یک عده، توی بدنه آمبولانس‌ها جاسازی شده. مثل همین الان که رژیم صهیونیستی می‌گوید توی دستگاه نگهداری نوزاد در بیمارستان‌ها اسلحه هست. البته اینکه بیمارستان با اصابت موشک خراب می‌شود، مشکل از کیفیت بیمارستان‌های غزه است! همان سال 88 هم، همین کیفیت پایین باعث می‌شد خانه و مغازه و خودروی مردم در برخورد با فندک اتمی یا کبریت اغتشاشگران آتش بگیرد. حتی چندبار خود مردم هم در برخورد با کمی بنزین و فندک اتمی اغتشاشگران آتش گرفتند. توی همین شلوغی‌ها، رژیم صهیونیستی، یکی از اساتید دانشمند و دلسوز کشورمان را ترورکرد.
دوسال بعد، اعتراف کردند که تقلب در انتخابات ایران امکان ندارد و آن یک عده اصولاً رأی نداده‌اند که دنبال رأی‌شان باشند ولی آن یک عده هنوز داشتند دنبال رأی‌شان می‌‎گشتند و رژیم صهیونیستی هم در ۲۱ دی۱۳۹۰ یک دانشمند بزرگ دیگر به نام مصطفی احمدی روشن را که استاد فیزیک دانشگاه امیرکبیر بود، ترور کرد. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آن وقت آمریکا هم اعلام کرد 400 میلیون دلار داده تا اغتشاشگران به جای کف خیابان‌ها، توی فضای مجازی چیزشان را چیز کنند.
۳۰ دی۱۳۹۵ ‌ فرو ریختن ساختمان پلاسکو در تهران بر اثر آتش‌سوزی
هفت سال پیش در چنین روزی، ساختمان پلاسکو به دلیل تعارف ریخت! من خودم این ساختمان را از نزدیک دیده بودم. این ساختمان سیستم گرمایشی کاملاً استانداردی داشت و همه واحدها مجهز به اجاق سیمی و پیک‌نیک بودند. پله‌های اضطراری را برای صرفه‌جویی با همان پله‌های معمولی کنار آسانسور یکی گرفته بودند. به‌خاطر همین صرفه‌جویی، سیستم آب‌پاش و اعلام حریق هم نداشت. این پرده‌های زوم‌بندی و ملزومات عایق‌کردن چاهک آسانسور هم آن موقع (زمان  شاه) با قیمت خودکار بیک برابری می‌کرد، ولی نخریده بودند. از آن طرف چون پهلوی‌ها کلاً با پوشش مشکل داشتند، هیچکدام از اجزای فلزی ساختمان، ستون‌ها، تیرچه‌ها و خرپاها را با پوشش ضدحریق نپوشانده بودند وهمین‌طور آزاد گذاشته‌بودند. تازه، برای پانزده طبقه، فقط چهار ستون میانی گذاشته بودند که آبنمای زیرزمین، بهتر دیده شود. اما تعارف کجای این تکنولوژی بود؟ اینجا که هروقت بازرسان آتش‌نشانی می‌آمدند و این نکات را تذکر می‌دادند، هیئت مدیره منتخب اهالی ساختمان پلاسکو، اعلام جلسه می‌کرد و همان اول جلسه، هی به هم تعارف می‌کردند که شما بفرما اول سخن بگو آن یکی می‌گفت نه! خاک بر دهان من اگر پیش از شما سخن بگویم و همین‌طوری ادامه می‌دادند تا جلسه به پایان می‌رسید و می‌رفتند برای پذیرایی!

جستجو
آرشیو تاریخی