تقویم طنز تاریخ

جشن پوریم بهاییت در باغ فین

بهزاد توفیق‌فر
طنزپرداز

 

13دی 1398- ترور و شهادت حاج قاسم سلیمانی توسط رئیس‌جمهور آمریکا
همین چهارسال پیش در چنین روزی، ساعت 1:20 دقیقه بامداد، حاج قاسم سلیمانی فرمانده سلحشور و بسیجی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و رزمنده غیور دفاع مقدس، توسط نامردترین و کثیف‌ترین و «شیطان بزرگ‌ترین» دولت زمین، یعنی آمریکا، ترور شد. مقاومت در برابر تجاوز رژیم آمریکایی بعث و جلوگیری از تجاوز به خاک و جان و مال و ناموس مردم ایران، مبارزه با گروهک‌های قاچاقچی و تروریستی مرزهای شرقی کشور، نابودکردن گروهک صهیونیستی داعش و نجات جان و ناموس میلیون‌ها انسان از چنگال آن‌ها و کمک به مردم بی‌دفاع و مظلوم افغانستان، عراق، سوریه و خیلی جاهای دیگر، در کارنامه این مرد میدان دیده می‌شود. این که یک سردار خدامدار یا یک بزرگمرد دیندار دلسوز مردم، مثل حاج قاسم سلیمانی یا سردار شهید سیدرضی موسوی، توسط شیطان بزرگ زمان خودش، ترور شود، در تاریخ کم است، ولی هست (یا است). مثلاً امیرکبیر به دست آقاخان بهایی یا احمد متوسلیان به دست رژیم صهیونیستی و یا قبل‌تر، هامان، وزیر دلسوز ایرانی که «اِستر» یهودی زن فلان‌شاه هخامنشی با همدستی «مُردخای» که او هم یهودی بود، زدند وی را با تعداد زیادی از نخبگان و بزرگان ایرانی خداپرست، کشتند و بعدش جشن پوریم گرفتند تا همین یومنا هذا. البته آن دوره را لولو برد و امروزه از همان شب شهادت حاج قاسم، تروریست‌های آمریکایی و یهودی، نه فقط آرامش و پوریم نداشته‌اند و «گوش هامان» نخورده‌اند هیچ، بلکه چنان سیلی خورده‌اند که یکی از غزه یکی از یمن؛ یکی از عراق، یکی از سوریه، یکی از مالزی، یکی از پایگاه بسیج لندن و همینطور چپ و راست تا فیها خالدون ان شاء الله.

۱۷ دی ۱۳۱۴ - آغاز کشف حجاب به دستور رضا شصت‌تیر معروف به پهلوی
88 سال پیش در چنین روزی، مهتر طویله سفارت هلند که توسط انگلیسی‌ها، شاه ایران لقب گرفته بود با یکی از چهار زن خود و دخترهایش، در یک مراسم شرکت کردند و چون اولین بار بود که لباس درست و حسابی نداشتند و نسبتاً لخت بودند، تاریخ‌نگاران این روز را آغاز کشف حجاب رضاخانی می‌دانند. البته بعدها اشرف، دخترش و پسرش محمدرضا، همین مسیر را تا تهش ادامه دادند تا جایی که. اما بقیه به همان یکی دو سه نفر اکتفا کردند و مسیر را تا حد مربی یوگای فرانسوی و این‌ها ادامه دادند فقط.
شاید باورتان نشود ولی کارشناسان می‌گویند رضا شصت‌تیر با آتاتورک دوتا هم تفاوت داشت. چه تفاوتی؟! عرض می‌کنم. ببینید! آتاتورک اتباع یونانی، ارمنی و آشوری عثمانی آن روز را نسل‌کشی کرد، روحانیت متعهد و حوزه علمیه را سرکوب کرد، عشایر را یکجانشین و نابود کرد، ملی‌گرایی افراطی را ترویج داد، اقتصاد کشورش را به فنا داد و آن را وابسته به واردات و کمپانی‌های غربی کرد، لباس متحدالشکل غربی را اجباری کرد و یک دیکتاتوری سرمایه‌داری راه انداخت تا جایی که آدولف هیتلر در مورد آتاتورک گفت: «موسولینی شاگرد اول او و من شاگرد دوم او هستم». خب؟! رضا شصت‌تیر یا همان پهلوی هم همه این کارها را کرد به علاوه به باد دادن بخش‌هایی از خاک ایران. اما تفاوت کجایش بود؟ اینجایش که آتاتورک فرهنگ چندهزارساله و زبان و خط ترکیه را ریخت توی چاه فاضلاب و به جایش یک زبان عاریه‌ای کج و کوله را جایگزین کرد که هیچ پشتوانه ادبی و فرهنگی نداشت، اما مغول و اسکندر مقدونی نتوانستند فرهنگ و زبان ایران را تغییر دهند، پهلوی که سوسک مدفوع آن‌ها هم نبود، این یک تفاوت! درعوض رضاشصت‌تیر هم مثل آتاتورک اولش با شعار ریاست‌جمهوری شروع کرد اما گازش را گرفت و رفت تا تاجگذاری و شاهی و ولیعهد و زمین‌خواری و این‌ها، این دو تفاوت!

۲۰ دی۱۲۳۰ - میرزا محمدتقی‌خان فراهانی امیرکبیر، صدراعظم مردمی و ایران قوی، با توطئه آقاخان نوری (بهایی و بهایی‌زاده)، مهدعلیا مادر شاه و سفیرهای روس و انگلیس در ایران، به قتل رسید.

۱۹ دی13۹۵- اکبر هاشمی رفسنجانی بهرمانی، هنگامی که مشغول شنا در استخر مجموعه کاخ سعدآباد بود، دچار ایست قلبی شد و درگذشت.

جستجو
آرشیو تاریخی