نگاهی به برنامه بگوبخند شبکه نسیم

ببین و بخند

رامین زارعی
نویسنده و طنزپرداز

به‌مناسبت آغاز فصل دوم برنامه‌ «بگوبخند» که با ویژه برنامه‌ای در شب یلدا آغاز شد، نگاهی به این برنامه جذاب انداختیم.
بگوبخند برنامه‌ای ویژه در قالب مسابقه و استعدادیابی است که از اوایل سال جاری با ویژه برنامه نوروزی و با حضور هنرمندانی از جمله بهنام تشکر، یوسف صیادی، رضا شفیعی‌جم، امید جهان، جواد انصافی و... روی آنتن تلوزیون رفت. عصر جدیدی که بحث تخصصی آن طنز بود. فصل اول مسابقه استعدادیابی بگوبخند به تهیه‌کنندگی مسعود شریعت‌نیا، کارگردانی شهاب عباسی، اجرای عبدالله روا و داوری بیژن بنفشه‌خواه، نعیمه نظام‌‌دوست، هومن برق‌نورد و شهرام شکیبا به روی آنتن رفت. این برنامه استعدادیابی در عرصه موسیقی، تئاتر، استنداپ و شعر با حضور افراد شرکت‌کننده از شبکه نسیم پخش شد. نقطه قوت بزرگ این برنامه این بود که به‌صورت تخصصی به همه قسمت‌های طنز پرداخته‌است و محلی برای کشف و بروز استعدادهایی در زمینه طنز است. پیش از این در برنامه‌هایی مثل قندپهلو فقط به شعر طنز پرداخته شده‌بود و یا در خندوانه چندین سری مسابقه برای معرفی بهترین استندآپ کمدین‌ها برگزار شده‌‌بود. بنابراین حسن بزرگ این برنامه اهمیت ویژه آن به اغلب شاخه‌های طنز است.
البته بزرگ‌ترین حسن این برنامه می‌تواند باعث بروز یک نقطه منفی در آن نیز بشود؛ چراکه نمی‌توان همه‌ رشته‌ها را با هم سنجید و مقایسه کرد. برای مثال مقایسه یک شعر طنز با یک استندآپ کمدی شاید کار بسیار سخت و حتی نامربوطی باشد. داورها هم ممکن است تخصصی در بعضی زمینه‌ها نداشته باشند و همین باعث اجحاف در حق بعضی شاخه‌ها شود. مثلاً در همین فصل اول سه داور از چهار داور مسابقه بازیگر بودند و فقط یک داور در حوزه‌ی شعر و ادبیات تخصص داشت و همین هم باعث دیده شدن بیشتر کارهای نمایشی شد.
در بگوبخند شاهد رقابت جذابی بین شعر، استندآپ کمدی، تئاتر، کارهای نمایشی بامزه و سایرهنرنمایی‌های طنازها هستیم. اجرای عبدالله روا نیز مثل همیشه خوب است و با ورودش به بحث داوری یا اجرای شرکت‌کنندگان در مواردی باعث پیش‌برد برنامه می‌شود. در این برنامه تماشاچیان نیز حضور دارند، هرچند از حضور آن‌ها در برنامه بیش از این می‌شود استفاده کرد.  
فصل دوم بگوبخند به تهیه‌کنندگی سید احسان حسینی و با داوری نعیمه نظام‌دوست، علیرضا خمسه، شهرام شکیبا و شهاب عباسی از شبکه نسیم پخش خواهد شد. ویژه‌برنامه یلدایی آن نیز با حضور مهمانان بسیاری از جمله علیرضا خمسه، پژمان بازغی، رضا شفیعی‌جم، شهرام شکیبا و تعدادی از خوانندگان به روی آنتن رفت. همچنین دوستانی از فصل اول بگوبخند نیز به‌عنوان اجراکننده و مهمان در این ویژه‌برنامه حضور داشتند. در این ویژه‌برنامه توضیحاتی هم پیرامون شرایط مسابقه داده شد.  
امیدواریم دیدن این برنامه شب‌های سرد زمستان را برای شما گرم کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی