تقویم تاریخ

شرق و غرب چیز شدند

بهزاد توفیق‌فر
طنزپرداز

۸ دی۱۲۸۵ - تصویب قانون اساسی مشروطه
صدوهفده سال پیش در چنین روزی، قانون اساسی مشروطه ایران را مظفرالدین‌شاه قاجار امضا کرد و ده روز بعد مُـرد. وی آخرین شاه ایران است که در داخل کشور، عمرش را به شما (یا هر کس دیگری) داده است و بقیه شاه‌های بعد از وی، همگی یا فرار کرده‌اند و در خارج از کشور مرده‌اند یا فرارکرده‌اند و در خارج از کشور با فلاکت و کثافت مرده‌اند. بگذریم. بعدتر و درسال 1304، اسطبل‌دار سفارت هلند در تهران این قانون اساسی را عوض کرد و خودش شاه شد. بعدتر هم بقیه «مردم» ایران تا توانستند آن را عوض کردند و در ادارات و رانندگی و جاهای دیگر، از تغییرات آن بهره بردند. اینگونه شد که در دانشگاه‌های معتبر جهان، قانون اساسی به معنی دیگی است که اگر برای من نجوشد، می‌خواهم سر سگ در آن بجوشد (این را الان راننده تاکسی گفت). بدنیست بدانید در طول تاریخ حیات بشری و از ابتدای تولد یک قانون روی کره زمین، فقط یک بار و آن هم در جمهوری اسلامی ایران، قانون اساسی کشور به رأی عموم مردم گذاشته و تصویب شد.

9دی 1388- راهپیمایی بزرگ تاسوعا و عاشورای حسینی (روز بصیرت)
چهارده سال پیش در چنین روزی، سقیفه با شرکت... طلحه و زبیر و شتر سرخ‌موی در جنگ جمل... ابن‌عباس منجر به صلح امام حسن(ع)... معاویه به توصیه عمروعاص لخت شد و حکمیت به نمایندگی ابوموسی اشعری... یزید و ابن‌زیاد قصد داشتند در کربلا اسلام را ذبح... عه! خانم این بچه باز یادداشت‌های منو ریخته به هم، ای بابا. همون‌جاست یعنی کجاست؟!... آهان! ایناهاش. عرض کنم که: همون چهارده سال پیش در چنین روزی، دوازده ساعت قبل از پایان شمارش آراء، یک نفر که خیلی چیز داشت گفت من چیز ایرانم با اختلاف بالا و یکی فوری گفت چیز کنید توی خیابونا و یکی هم رفت تا از خیابان چیز بگیره بخوره که مردم در روز تاسوعا و عاشورای همان سال جلوی چیز را گرفتند و چنان در شهر و روستا آمدند توی خیابان‌ها و «علمدار کجایی» را نشان دادند که چیز که هیچ، صاحب‌کار چیز هم که هیچ، صاحب‌کار صاحب‌کار چیز هم هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

11دی- روز درخت‌کاری
هرسال در چنین روزی، حتماً تعجب کردید که روز درخت‌کاری 15اسفند می‌باشد و 11دی نمی‌باشد و چرا؟! خب باید عرض کنیم که در چنین روزی، روز درخت‌کاری در کشور تانزانیا است. حالا باز هم بیشتر تعجب کردید و در دل با نویسنده می‌گویید که تو هم آره ها! روز درخت‌کاری تانزانیا به ما چه ربطی داره؟ عرض کنم که روز درخت‌کاری تانزانیا به شما ربط نداره، زندگی و کشور خودتون و بچه‌هاتون و فامیل و بستگان و دوستانتون هم به شما ربط نداره؟ حتماً داره. پس به آدم درست رأی بدید. ممنونم.

11دی 1367- ابلاغ پیام امام خمینی(ره) به اتحاد جماهیر شوروی
سی و پنج سال پیش در چنین روزی، هنوز شوروی یکی از دو ابرقدرت زمین بود و داشت با آن یکی ابرقدرت روی زمین، جنگ سرد می‌کرد یا به صورت سرد، جنگ می‌کرد یا سرد می‌کرد تا جنگ کند. خلاصه تویش سرد داشت، جنگ هم داشت و ایران تازه داشت از یک جنگ هشت ساله در مقابل تقریباً همه کشورهای قابل عرض زمین پیروز بیرون می‌آمد که امام خمینی(ره) نامه‌ای نوشت به میخائیل گورباچف، رئیس یکی از دو ابرقدرت زمین و خلاصه‌اش این بود که آدم باش! در این نامه که توسط آیت‌الله جوادی آملی و خانم مرضیه حدیدچی(دباغ) به گورباچف داده شد، دو پیش‌بینی وجود داشت که هردو خیلی زود (حدود سه سال بعد) محقق شد. یک، فروپاشی شوروی به دلیل خداناباوری و سست بودن بنیان کمونیسم و دو، سرنگونی و شکست اقتصادی و سیاسی با اعتماد به در باغ سبز غرب و بن‌بست خود غرب در این زمینه. گورباچف سال‌ها بعد اعتراف کرد اگر مثل آدم پیشگویی‌های آیت‌الله خمینی[ره] را جدی می‌گرفتیم امروز قطعاً شاهد چنین وضعیتی نبودیم.

جستجو
آرشیو تاریخی