بررسی فیلم سینمایی «ویلای ساحلی»

منتظر کمدی نباشید

رامین زارعی
روزنامه‌نگار و طنزپرداز

فیلم ویلای ساحلی به کارگردانی کیانوش عیاری که اکران آن از 15 آذر شروع شده، به‌واسطه‌ی بازیگران مطرحی چون رضا عطاران و پژمان جمشیدی توانسته سر و صدا‌ی زیادی به‌پا کند. این فیلم در نخستین روز اکرانش توانست رکورد فروش را جابه‌جا کند، هرچند بعید است در ادامه اکران بتواند میزان فروش خود را به هتل و حتی فسیل برساند.
این فیلم داستان خانواده‌ای را روایت می‌کند که به‌عنوان سرایدار قرار است برای شش ماه از یک ویلا نگهداری کنند. صاحب ویلا، می‌خواهد برای شش ماه در خارج از ایران زندگی کند و به همین دلیل ویلا را به یونس (پژمان جمشیدی) و همسرش (ریما رامین‌فر) می‌سپارد و آن‌ها با سه فرزندشان به آنجا نقل مکان می‌کنند. اما برادرزن یونس (رضا عطاران) با ورود خود، داستان‌هایی را رقم می‌زند.
متاسفانه محتوای داستان فیلم بعضی مفاهیم مانند غیرت و امانت‌داری را به‌راحتی زیر سؤال می‌برد. یونس که ظاهرا فردی سنتی و پایبند به اصول اخلاقی است، به‌طرز عجیبی فردی با مشکلات شخصیتی خاص و تندخو نشان داده‌ می‌شود که با فشار اطرافیان از مواضع خود کوتاه می‌آیدو او اول از ویلایی که در اختیارش قرار گرفته اجازه سوءاستفاده می‌دهد و بعد، از حساسیتش بر روی محرم و نامحرم که مجبور است از این موضع هم کوتاه بیاید. نیمه اول فیلم تقریبا هیچ موقعیت طنز یا ویژه‌ای ندارد و صرفا در اواخر فیلم چند موقیعت و دیالوگ خنده‌دار را شاهد هستیم. بیشتر شوخی‌ها هم با تکه‌پرانی‌ها و حرف‌های رضا عطاران می‌خواهد شکل بگیرد که این الفاظ آنقدر توسط عطاران در فیلم‌های مختلف تکرار شده که دیگر برای مخاطب جدید و خنده‌دار نیستند.
از دیگر نقاط ضعف این فیلم می‌توان به شلوغ بودن بی‌مورد بسیاری از صحنه‌ها در ویلا اشاره کرد که گاهی اوقات بعضی از این افراد هیچ دیالوگ و تأثیری در داستان ندارند. همچنین کش‌دار شدن زیاد بعضی صحنه‌ها در فیلم که گاهی اوقات ریتم آن مخاطب را خسته می‌کند. در سکانس‌‌های ابتدایی فیلم نیز، صداگذاری گفت‌وگوها در آب و کنار ساحل به‌شدت ضعیف است و این مسئله در سالن سینما بیشتر خودش را نشان می‌دهد.
ویلای ساحلی ظاهری فریبنده‌ دارد، از کارگردان نام آشنای آن گرفته تا بازیگرانی که هر کدام در فیلم‌های طنز آقایی می‌کنند. قاعدتا با این ترکیب عوامل فیلم و پوستر و تیزرهای تبلیغاتی آن، مخاطب منتظر دیدن یک فیلم کمدی سطح بالا است ولی بعد از دیدن فیلم ناامید به خانه بازمی‌گردد.  
البته اگر مصاحبه اخیر آقای کارگردان با خبرگزاری‌ها را بخوانید، دیگر از ضعف‌های فیلم تعجب نمی‌کنید. کیانوش عیاری آنجا اعتراف می‌کند که فیلم را به‌خاطر پول ساخته، چون برای ساخت اثر بعدی خودش به پول نیاز دارد و به‌شدت تأکید هم دارد که این کار یک فیلم غیرمبتذل است. در جایی دیگر از مصاحبه بیان می‌کند: «ترجیح می‌دهم هرچه می‌سازم به دور از ابتذال باشد. چون ابتذال در هر زمینه‌ای از زندگی محکوم است. «ویلای ساحلی» یک فیلم کمدی نیست و در نهایت فقط می‌توانم بگویم یک فیلم شیرین است؛ یک فیلم قصه‌گو که داستانی مفرح را تعریف می‌کند.» در مورد کمدی نبودن فیلم به‌نظر حق با آقای کارگردان است ولی درمورد مبتذل نبودن، قضاوت را به مخاطبان فیلم می‌سپاریم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی