تقویم تاریخ

بونجول سوبله برای قهرمان دیپلماسی

بهزاد توفیق‌فر
طنزپرداز

21 آذر ۱۲۷۹ - ورود اولین اتومبیل به ایران توسط مظفرالدین‌شاه قاجار
صد و بیست و سه سال پیش در چنین روزی، اولین خودروی خارجی با ارز دولتی، بدون تعرفه و مالیات و مصوبه و طرح تشویقی، توسط یکی از فوتبالیست‌ها وارد کشور نشد، بلکه توسط مظفرالدین‌شاه وارد کشور شد. گفته می‌شود مظفرالدین‌شاه که رفته بود فرانسه، در روزهای پایانی قرن هجدهم میلادی (دسامبر 1900) از نمایشگاه اختراعات قرن بازدید کرد و انگشت اشاره‌اش را به سمت یکی از ماشین‌های نفت‌بخار! اولیه گرفت و گفت این بزرگ و جاداره، از این می‌خوام. مدیرعامل شرکت خودروساز فرانسوی فوری آمد جلو و تعظیم کرد و گفت: بونجور والاحضرت. قابل شما رو نداره. اینا خیلی خوبن. من برای خانواده ام هم از همینا بردم راضی بودن. تازه آپشن دود حلقه‌ای و دادزن عقب هم بهش اضافه کردیم. مظفرالدین‌شاه دستی به سبیل‌هایش کشید و گفت: اگه بونجوله و خوب دود می‌کنه که دوتا بده. حالا چند؟! مدیرعامل خودروساز فرانسوی جواب داد: اولیش برای شما رایگان اما دومیش به بعد چهار هزار تومن. (فوری بـُل نگیرین و به سال توجه کنید). مظفرالدین گفت عه؟! زرنگی؟ می‌خوای به ما رایگان بدی تا از بقیه دوبله سوبله بگیری؟ مدیرعامل گفت: وی! یس! یا! سی! نه به جقه مبارک! این چه حرفیه. مظفرالدین‌شاه نگاهی به دیلماج الدوله و بقیه دوله‌ها و سلطنه‌ها کرد و دید دارند مثل بز به آخورشان نگاه می‌کنند. پس گفت: از همین، دوتا بپیچ بفرست نیاوران تهران.
یکی از ماشین‌های مذکور هیچ‌وقت به ایران نرسید و در راه دچار نقص فنی شد! و چون گارانتی نداشت و قطعه هم نمی‌دادند و آن موقع هم چین فقط برنج و سامورایی تولید می‌کرد، همانجا توی راه ماند. دومی اما وقتی رسید تهران، شوری در صنعتگران و اصناف ایرانی برانگیخت و طی مراسمی مظفرالدین‌شاه را به عنوان قهرمان قهرمانان دیپلماسی انتخاب کردند.

19آذر ۱۳۲۷ (۱۹۴۸) - تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر
هفتادوپنج سال پیش در چنین روزی، خلاصه‌اش اینکه آلمان هنوز داشت با متفقین (انگلیس، فرانسه و...) در اروپا جنگ جهانی دوم می‌کرد که هری ترومن رییس‌جمهور از آمریکا یک بمب اتمی انداخت در ژاپن! اما آلمان هنوز داشت در اروپا به جنگ‌جهانی ادامه می‌داد. پس سه روز بعد دوباره ترومن از آمریکا، یک بمب اتمی دیگر انداخت در ژاپن! و می‌خواست یکی دیگر هم بیندازد که آلمان در شوروی! توی برف و یخ ماند و شکست خورد و سازمان ملل از متفقین تشکیل شد و سه سال بعد، اعلامیه حقوق بشر را که بر پایه «قانون شهروندی ناپلئون بناپارت» از فرانسه نوشته شده بود، تصویب کرد. از آن سال تاکنون، این حقوق، ماهی چندبار به یهودیان، افراد باغ اروپا و یک درصد آدم‌های آمریکا پرداخت می‌شود. بد نیست بدانید که از روی همین حقوق، برای جبران اخراج یهودیان لهستان توسط آلمان؛ انگلستان، فلسطین را داد به یهودیان آمریکایی و روسی و چندین جای دیگر!
26آذر 1392- اعطای نشان قهرمان دیپلماسی به وزیرخارجه وقت
در چنین روزی یعنی همین ده سال پیش، در حاشیه برگزاری نهمین «جشنواره ملی قهرمانان صنعت و اقتصاد ایران»، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه وقت، از سوی برخی صنعتگران، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی به عنوان «قهرمان دیپلماسی» کشور معرفی شد! در این جشنواره که قبل از ناهار و بعد از میان وعده صبح، در یک جای باکلاس و «جک»دار – مثل ولنجک – برگزارشد، وی نشان خود را از حسین فریدون (الان در زندان) دریافت و از 5+1 خصوصا 1 تشکر و قدردانی کرد. پیش از این و در 21 آذر 1279، مظفرالدین‌شاه قاجار به همین عنوان انتخاب شده بود.

جستجو
آرشیو تاریخی