علی ژکان، عضو صنوف تهیهکنندگان در ارتباط با مشکلات ساختاری خانه سینما گفت: خانه سینما بهدلیل وابستگی به دولت، مدام برای تأمین منابع مالی خود به دولت نیازمند است و رابطه میان دولت و خانه سینما، یک رابطه رئیس و مرئوسی است. در این نظام، تصمیمگیری اصناف وابسته به خانه سینما را برای حل مشکلات بیمه به وزارت کار ارجاع دادهاند، در نتیجه، اصناف کارگری و کارفرمایی شکل گرفته است که در این چرخه، برای اهالی سینما عایدی ندارد؛ چراکه هنرمندان به لحاظ شغلی، ربطی به وزارت کار ندارند و این ارجاع، سبب شد تا اعضای خانه سینما، شرایط یک بام و دو هوا پیدا کنند؛ یعنی از نظر حرفهای، کارشان وابسته به وزارت ارشاد باشد و از طرف دیگر، برخی دیگر از مسائلشان در وزارت کار تعریف شود. وی در ارتباط با تبعات ناشی از دوگانگی شخصیت برای خانه سینما گفت: این حالت دوپارگی، یک شخصیت دوگانهای را برای خانه سینما ایجاد کرده است. همین شخصیت دوگانه، خانه سینما را تضعیف کرده و زمینهساز تناقضات درونی در خانه سینما شده است. این سرگردانی خانه سینما سبب میشود این نهاد، هرگز به ساختار منسجم، دست پیدا نکند. بدخشانی در ارتباط با ضرورت اصلاحات در خانه سینما گفت: اساسنامه خانه سینما، در طول عمر خود، اصلاحاتی را شامل شده و امروز، خانه سینما، بهدنبال نگارش یک اساسنامه جدید است که مقدمات نگارش آن فراهم شده است. وی با اشاره به چالش اصلی امروز خانه سینما گفت: گروهی در خارج از بدنه خانه سینما، تلاش میکنند تا متولی اصلی این نهاد باشند، از طرف دیگر، گروهی هستند که در مقابل این دسته ایستادهاند و آنها را برنمیتابند.