عجایب هفتگانه مشهد

سید محمدجواد کیش‌بافان
طنزپرداز

یکی از مشکلاتی که عجایب هفتگانه جهان دارند، اینه که بومی نیستند و مردم کشور ما به آن‌ها دسترسی ندارند. از این رو برآن شدیم تا عجایب هفتگانه مخصوص یکی از کلانشهرهای کشور یعنی مشهد مقدس را خدمت شما معرفی کنیم. فقط به دلیل اینکه حرم مطهر امام رضا (ع) تحت شعاع قرار نگیرد این عجایب مختص به آثار گردشگری نیست اما اگر مسئولین همت کنند و یادمان آن‌ها را بسازند احتمالا گردشگران زیادی جذب آن‌ها شوند.
1- اولین عجایب این عجایب هفتگانه عضو شورای شهر شدن فوتبالیستی هست که حتی فوتبالیست هم نبود! عضو فعلی شورای شهر در مجموع با 15 دقیقه بازی فوتبال به یکی از دو تیم بزرگ کشور پیوست و در حالی که خودش مدعی بود از تیم مقابل هم پیشنهاد داشته‌است؛ در یکی از برنامه‌های ورزشی یکی از مسئولین باشگاه اعتراف کرد که با توصیه یکی از نمایندگان مجلس راهی این تیم شده‌است. او که طبیعتا خیلی زود فوتبال را کنار گذاشت امیدوارم داستان کاندید شدنش، تو لیست یکی از دو احزاب بزرگ قرار گرفتنش و رای آوردنش مثل داستان فوتبالیست شدنش نباشد...
2- ما همیشه فکر می‌کردیم مجلس شورای اسلامی و شورای شهر دو تا نهاد جدا هستن! چی؟ شما هم همین فکر رو می‌کنید؟ خب باید خدمتتان عرض کنم که اشتباه فکر می‌کنید و اعضای شورای شهر همان نمایندگان مجلس هستند وگرنه چه دلیلی دارد اسم آقای سخنگو در لیست نمایندگانی که ماشین شاسی بلند گرفتند قرار داشته باشد؟ حالا خودشون به همه گفتند تشابه اسمیه، شما هم بگید تشابه اسمیه؛ آره، خوبیت نداره. واردی که!
3- در حالی که تو مجلس شورای اسلامی دعوا بر سر شفافیت و عدم عمل به وعده انتخاباتی نمایندگان هست، شورای شهر مشهد اینقدر در زمینه شفافیت پیشگام شده که در جلسه‌ای حتی خواستار شفافیت قبل از پایان رای گیری بودند. بالاخره وقتی قراره شفاف بشه چه فرقی داره قبلش یا بعدش؟ اگه قبلش باشه تازه بهتر هم هست چون همه برای شهردار میتونند به یک نفر رای بدهند و اون یک نفر پشتوانه قوی‌تری داشته باشد. آیا این برای شما کافی نیست؟ خب حق دارید چون برای خود آقای رئیس هم این کافی نبود و بعد از اعتراض خانم شورا از این اقدام دست کشید.
4- بله درسته جلسه شبانه خیلی هم خوبه و نباید در لیست عجایب قرار بگیرد. اما این جلسه شبانه یکم با دیگر جلسات شبانه و اضطراری فرق دارد. چه فرقی؟ این فرق که به نیت تغییر آقای رئیس تا قبل جلسه اصلی فردا و به صورت غیرعلنی و در غیاب چهار نفر برگزار شده. احتمالا اون چهار نفر هم خانواده‌هایشان نگذاشتند در جلسه شرکت کنند. شما فرض کن ساعت 9 شب نه حتی هشت شب به همسرت بگی دارم میرم شورای شهر جلسه داریم؛ چیزی غیر از دمپایی ابری نصیبت میشه؟! خب تو این حالت که علاوه بر جلسه امشب جلسه فردا هم از دست میدهی!
5- به جلسه فردای دیشب خوش آمدید. اینجا شورای اسلامی شهر مشهد است؛ جایی که دو نفر به سمت صندلی رئیس شورا قدم برمی‌دارند و چون به توافق نمی‌رسند خبرنگاران را ده دقیقه از جلسه خارج می‌کنند. احتمالا در ان ده دقیقه گل یا پوچ کردند و رئیس قبلی با برنده شدن در این مسابقه روی صندلی صندلی نشسته چرا که بعد ورود مجدد خبرنگاران این بحث بین اعضای مختلف شورا ادامه دارد؛ در حدی که جلسه به حاشیه برود و بعد مدت زمانی بدون رسیدگی به دستورکارهایش لغو شود. البته این مورد را شک داشتم در لیست عجایب قرار بدهم چرا که امر بی سابقه‌ای نیست و یادمه زمانی که مهد کودک می‌رفتم هم چند باری سر اینکه رئیس کلاس کیه دعوا شده بود.
6- یکی از مزایای این شورا درگیر بروکراسی اداری نشدن و تسریع در امور بود؛ مثلا وقتی یک نفر میتونه که در توئیتر استعفا بده چرا باید فرم پر کنه و درگیر دنگ و فنگ اداری بشه! حالا این که استعفا تو توئیتر رو بقیه اعضا بررسی نمی‌کنند تقصیر خودشونه که از تکنولوژی عقب ماندند وگرنه مدیونید فکر کنید آقای سخنگو در این تصمیمش جدی نبوده و خواسته فشار بیاورد تا دوستانش وارد شورا بشوند. کدوم دوستانش؟ بیاید مورد آخر.
7- تعلیق، حکم پسندیده‌ای هست که به کسی می‌دهند که در مورد عملکردش ابهام پیدا می‌شود و درگیر پرونده قضایی می‌گردد. رفع تعلیق چیست؟ حکمی پسندیده‌تر که در مواقعی کاربرد دارد که عضو علی البدل جایگزین شده مشغول شفاف سازی و پیگیری است و اگر همینجوری پیش برود هیچ آبرو و شرفی برای هیچ کدام از اعضای شورا و هیچ کدام از حامیان و لیست‌بندهایشان باقی نمی‌گذارد. بالاخره حرمت مومن از خانه خدا هم بالاتر است حالا بازگشت یک عضو که پرونده‌اش بسته نشده که جای دوری نمی‌رود.

جستجو
آرشیو تاریخی