ویژه نامه ایران طنز ۸۳۳۵ - ۰۱ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - ویژه نامه ایران طنز ۸۳۳۵ - ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

برگی از خاطرات خودنوشت دکتر حسن روحانی

بماند به یادگار

مهدی سلیمان‌نژاد
طنزپرداز

حجت الاسلام حسن روحانی«رئیس جمهور» دور یازدهم و دوازدهم در روز ثبت‌نامش برای انتخابات مجلس خبرگان به اصحاب رسانه گفت:«مشغول ضبط خاطراتم هستم. به صورت گفتاری می‌گویم. بالاخره بعدا پیاده و تدوین می‌شود. در دوران ریاست‌جمهوری هم هرهفته نیم‌ساعت تا چهل و پنج دقیقه عصرهای پنج‌شنبه کل اقدامات هفته را روی نوار ضبط می‌کردم. آن‌ها را به عنوان سند داریم. مقداری هم حافظه تا جایی که کمک کند.»
برگی از خاطراتش که دراختیار بنده قرار گرفت به شرح زیر است:
۴ فروردین ۱۳۹۸؛ جزیره‌ی قشم
تا چشم کار می‌کند آب است. شاید به همین سبب است که به خشکی که اطرافش را آب فرا گرفته است جزیره می‌گویند. هوا خوب است. شنیده‌ام در بعضی نقاط کشور یعنی شمال و جنوب و غرب سیل آمده است. گاهی از تهران تماس می‌گیرند که کی به تهران باز می‌گردی تا جلسه‌ای درباره‌ی سیل برپا کنیم. به صبر دعوتشان می‌کنم. قطعا الان با این سیل، مردم شمال و جنوب و غرب کشور حال من را درک می‌کنند که دور تا دورم را آب فرا گرفته است. همین همدردی با مردم کمی دردم را التیام می‌بخشد و دیگر گِزگِز کردن پوست صورت آفتاب سوخته‌ام در لب دریا، رنجم نمی‌دهد. این‌که مسئول همدرد مردم باشد مهم است.
۶ آذر ۱۳۹۸ تبریز؛ کنفرانس خبری
باید درباره‌ی گران شدن سه‌برابری قیمت بنزین در شب ۲۴ آبان ۹۸ روشنگری کنم. باید غم گرانی و داغ آشوب‌های خیابانی را از ذهن مردم کم کنم. مردم به نشاط نیاز دارند. بگذاریم مردم شاد باشند. باید اجرای مفرحی در کنفرانس خبری داشته باشم«خِخخ، هِههه... من هم مثل شما صبح جمعه دیدم...خخخخ... قیمت بنزین گران شده است...خخخ...هههه» امیدوارم با این خنده‌های پیاپی و جملات سنجیده، دل ملت را شاد کرده باشم. طنز، فکاهه، شادی و نشاط از نیازهای قطعی جامعه است.
۲۹ اسفند ۹۹؛ در پرواز تهران_سمنان
همان خرداد سال ۹۲ هم در مناظره‌هایم گفتم: «دولت تدبیر و امید دنبال این است که آن‌چنان رونق اقتصادی ایجاد کند و آن‌چنان درآمد سرشار در اختیار مردم قرار بگیرد که اصلاً به این ۴۵هزار تومان یارانه خودشان نیاز نداشته باشند. زندگی خوب داشته باشند و همه افراد در خانواده با افتخار شاغل باشند، صدقه گرفتن افتخار نیست صدقه دادن افتخار است. ما اگر زندگی مردم را خوب کنیم مردم با افتخار مالیات به دولت می‌دهند و نیاز ندارند دست به سوی دولت دراز کنند. من می‌خواهم کاری کنم دولت به سوی مردم دست دراز کند نه اینکه ملت بزرگ و عزیز ما به سمت دولت دست دراز کند»
بنده به این وعده‌ام عمل کردم و طبق آمار، دولت بنده زمانی که دستش را به سمت مردم دراز کرد پنجاه میلیون نفر در بورس، پول‌هایشان را به دولت دادند. همه هم به بزرگواری خودشان پول‌ها را پس نگرفتند. من به وعده‌ام عمل کردم و دولت دستش را نه تنها به سوی مردم دراز بلکه در جیبشان هم کرد. اگر یادتان باشد سال ۹۲ گفتم «هرکس وعده دهد و عمل نکند، گناه بزرگی کرده است.»
 ۳ فروردین ۱۴۰۰؛ داخل منزل
 اسحاق(جهانگیری) برای تبریک سال نو آمده. دست در جیب عقب شلوارش می‌کند و به عنوان یادگاری یک اسکناس یک‌دلاری به من عیدی می‌دهد و رویش می‌نویسد ارز جهانگیری و امضا می‌زند. در دوران هشت‌ساله‌ی دولت پرافتخار تدبیر و امید هر روز شاهد رشد در تمام زمینه‌ها بودیم. دلار را سه‌هزارتومان تحویل گرفتیم و در این روزهای پایانی دولت می‌خواهیم، ۳۰ هزارتومان تحویل دولت بعد بدهیم. این رشد ۱۰ برابری حاصل زحمات برادر عزیزم اسحاق است. بماند به یادگار.
۲۱ تیر ۱۴۰۰
قیمت رهن و اجاره و مسکن و مصالح ساختمانی و زمین، طبق آمار ده برابر گران شده بود و مردم اعتراض داشتند. به عباس آخوندی وزیر مسکن راه و شهرسازی تذکر دادم فورا به اعتراض برحق مردم رسیدگی کند. وزیر در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت افتخار می‌کنم که حتی یک واحد خانه نساختم. ساخت مسکن ربطی به دولت ندارد. مردم خیالشان راحت شد که دولت دخالتی در حوزه‌ی مسکن ندارد. مردم با این پاسخ قاطعانه‌ی دکتر آخوندی مطمئن شدند که دولت حتی یک خانه نمی‌سازد و قوت‌قلب گرفتند. وزیر مسکن و راه و شهرسازی، تدبیر تحسین‌برانگیزی به‌کار برد. حالا در تیر ۱۴۰۰ که دیگر دکتر عباس آخوندی وزیر مسکن نیست، مردم باز توقع بی‌جا دارند که دولت برایشان خانه بسازد. باید مثل روش وزیر سابقم به مردم قوت‌قلب بدهم و خیالشان را راحت کنم. بنده هم در سخنرانی گفتم: «ساخت مسکن وظیفه‌ی دولت نیست.» مردم خیالشان راحت شد. بالاخره باید در مشکلات، کنار مردم بود و این‌گونه مطمئن‌شان کرد. بنده معتقدم علاوه بر ساخت مسکن، ایجاد شغل هم وظیفه‌ی دولت نیست. دولت نباید به مردم ماهی بدهد. بلکه باید ماهی‌گیری یاد بدهد.
۱۲ مرداد ۱۴۰۰؛ چمدان به دست کنار کاخ نیمه‌تمام ریاست‌جمهوری
حمل بر خودستایی نباشد درحالی اداره کشور را به دولت سیزدهم تحویل دادم که نرخ تورم به ۵۹ درصد رسیده است. در ۸۰ سال گذشته بی‌نظیر است. امیدوارم دولت سازندگی از بنده ناراحت نباشد که رکورد ۶/۴۹ را زدم. هر رکوردی بالاخره شکسته می‌شود. کریس هم رکورد گل‌های علی دایی را شکست. یادم می‌آید در خرداد ۹۲ گفتم: «دولت تدبیر و امید ادامه دولت سازندگی هاشمی و اصلاحات خاتمی است» خوشحالم که بنده به عنوان شاگرد توانستم رکورد دولت آیت الله هاشمی را بشکنم. نگذاشتم شخص دیگری رکورد را بزند. رقابت داشتم اما در عین رفاقت بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی