راه و رسم گلابی‌گری/ قسمت دوم

مثل یک گلابی آویزان شوید

راهنمای گام به گام و عملی موفقیت سیاسی

محمدرضا شهبازی
طنزپرداز

در قسمت اول به نقش مهم و بی بدیل پدر و پدرزن در موفقیت سیاسی اشاره کردیم. اگر نخواندید، بخوانید. و اما بعد:

آویزان شوید
این راهکار را حتی اگر پدر و پدرزن قابل اتکایی برای خود دست و پا کرده‌اید هم جدی بگیرید، اما اگر در دو مورد قبلی به هر دلیل موفق نبوده‌اید این آخرین راه شماست برای اینکه کاملا از مسیر موفقیت شوت نشوید! اگر میخواهید به موفقیت دست پیدا کنید، باید آویزان یک نفر بشوید. اگرچه کسب موفقیت بدون آویزان بودن شیرین و دلچسب است، ولی ممکن نیست! و از آنجا که بدیهی‌ست یک تلخیِ ممکن بهتر از یک شیرینی ناممکن است پس استقلال و عزت نفس را ببوسید و کنار بگذارید و آویزان شوید.
در افواه و محاورات و گفتگوهای خودمانی، بسته به منطقه و محل گفتگو به این کار القابی چون گلابی‌گری، کیف‌کشی، نوچه‌گی، ملازمت و... میگویند، که هیچکدام مهم نیست. در واقع این مهم نیست که به شما چه می‌گویند، این مهم است که شما چه می‌کنید و چه نتیجه‌ای می‌گیرید!
(از اینجا به بعد، به کسی که فرد موفقیت‌جو به او آویزان می‌شود «آویزُن‌به» میگوییم.)

رژیم غذایی پیشنهادی:
تا می‌توانید گلابی بخورید. بالاخره یک حکمتی داشته که به آویزان‌ها و کیف‌کش‌ها و نوچه‌ها گفته‌اند گلابی دیگر. چرا نگفته‌اند خیار؟ یا مثلا شلیل؟
یک نگاه به خواص گلابی بیاندازید تا متوجه شوید چقدر حکمت در این انتخاب نهفته است و چقدر هوشمندانه بوده این انتخاب و این تعبیر که فلانی، گلابی فلانی است!
مثلا گلابی برای سیستم دفاعی بدن مفید است! گلابی نسبت به سایر میوه‌ها عوارض آلرژیک کمتری دارد. گلابی برای افزایش انرژی مفید است و هروقت احساس کمبود انرژی کردید کافی‌ست یک عدد گلابی بخورید، چون قندش سریع جذب بدن میشود، سریع انرژی میگیرید!
گلابی برای بهبود هضم غذا هم مفید است. بالاخره شما ممکن است در فضای سیاسی یک وقت یک چیزهایی مثل کوه، زمین، وام، کارخانه یا... گیرتان بیاید و بخورید و بماند سر دلتان! گلابی‌گری مثل عرق نعنا بعد از پرخوری، همه را می‌شورد و می‌برد. فوق فوش یک نفخ مختصری می‌ماند که آن هم زحمت زیادی ندارد!

تمرین:
کاغذی بردارید و کارهای ضروری خود در طول 24 ساعت و میزان وقتی که برای آنها صرف میکنید را بنویسید. چند دقیقه در طول یک شبانه روز غذا میخورید؟ چقدر میخوابید؟ چقدر در دستشویی هستید؟ و...
اینها را جمع بزنید و مجموع را از 24 کم کنید. حاصل، ساعاتی است که شما باید آویزان باشید! یعنی می‌خواهم بگویم آویزان بودن یک کار تمام وقت است نه تفننی. هرچند بعدتر و در مراحل بالایی آویزان بودن، به مهارتهایی دست پیدا میکنید که به شما کمک میکند حتی در خواب و دستشویی هم آویزان باشید. در آن مرحله، آویزان بودن نه یک خصوصیت عَرَضی، که جزئی از ذات شماست و دیگر فرقی بین شما و آویزان بودن وجود ندارد. شما هستید، چون آویزانید و آویزانید چون هستید.

مثال:
بسیاری از نمایندگان مجلس از این طریق وارد لیستهای انتخاباتی و به تبع وارد مجلس می‌شوند. چون دوباره نمیخواهم از سوباسا و پسر شجاع مایه بگذارم، بیش از این اشاره نمیکنم اما خودتان سری به رزومه برخی افراد بزنید و ثمرات آویزان بودن را به چشم مشاهده کنید تا انرژی گرفته و در این مسیر بکوشید.

جستجو
آرشیو تاریخی