طرز تهیه کوکی جو و کدو

آرد را بعد از اندازه‌گیری یک دور الک کرده و در دور دوم بیکینگ‌پودر، جوش‌شیرین، نمک، دارچین، زنجبیل و در صورت تمایل جوزهندی را هم روی آرد بریزید و به همراه آرد الک کنید. در انتها مواد خشک را با حوصله با همزن دستی یا چنگال مخلوط کنید تا کاملاً یکدست شوند و مجدد یک بار دیگر همه را با هم الک کنید. الک کردن به بهتر شدن بافت نهایی کوکی ‌کمک می‌کند و باعث می‌شود ‌بافت سبک‌تری داشته باشد.
کره و هر دو نوع شکر را در کاسه تمیزی بریزید، مواد را با دور متوسط همزن به مدت سه تا چهار دقیقه بزنید تا روشن، یکدست و حجیم شوند. حتماً در بین کار همزن برقی را خاموش و مواد را با لیسک از دیواره‌های کاسه به وسط جمع کنید و بعد هم‌زدن را ادامه بدهید. پوره کدو را اضافه کرده و مواد را با دور متوسط همزن تا جایی هم بزنید که کاملاً یکدست شود.
زرده تخم‌مرغ و وانیل را به مواد اضافه کنید و با دور متوسط همزن در حد یکدست شدن بزنید. بعد از این مرحله یک دور کاسه را دورگیری کنید تا از یکدست بودن مواد مطمئن شوید. مواد خشک را در دو مرحله اضافه کنید و بعد از هر بار اضافه کردن، با کندترین دور همزن فقط و فقط در حد مخلوط شدن هم ‌بزنید.
بافت مایه کوکی بعد از اضافه کردن آرد، بسیار لطیف و کمی شُل است. به دلیل اینکه جو جاذب شدید رطوبت است، این حالت بعد از اضافه کردن جو رفع می‌شود و بافت سفت و خمیری بدست می‌آید.
جوپرک را اضافه و با لیسک در مواد فولد کنید. تا جایی هم بزنید که دانه‌های جو به‌صورت یکدست در مواد پخش شود.
در این مرحله می‌توانید شکلات چیپسی، خشکبار خرد شده(گردو، فندق، بادام و...)، شکلات تلخ خرد شده یا مویز در مایه کوکی مخلوط کنید؛ این کار کاملاً دلخواه است و می‌توانید هم هیچ کدام از این مواد را نریخته و کوکی را به صورت ساده آماده کنید.
بعد از این مرحله روی کاسه را با محافظ غذا یا بشقابی بپوشانید و مایه کوکی را به مدت یک ساعت در یخچال استراحت بدهید. دقت کنید که به هیچ وجه این زمان استراحت را از مراحل کار حذف نکنید.
کف سینی شیرینی‌پزی را کاغذ روغنی بیندازید. اگر از کاغذ روغنی رولی استفاده می‌کنید و روی سینی ثابت نمی‌ماند، از خمیر کوکی به عنوان چسب استفاده کنید و مقدار خیلی کمی از خمیر، چهار طرف زیر کاغذ بزنید. برای پخت کوکی نباید از سینی خود فر استفاده شود، می‌توانید از سینی رولت یا سینی گالوانیزه استفاده کنید.
نحوه تقسیم‌بندی خمیر کاملاً سلیقه‌ای است. می‌توانید با اسکوپ بستنی، از خمیر برداشته و روی سینی بگذارید و بعد با دست نمدار کمی روی سطح کوکی فشار بدهید.
می‌توانید هم از خمیر گلوله‌های 15 گرمی جدا کنید، دو گلوله را روی هم گذاشته و به آرامی با انگشتان روی گلوله‌های خمیر فشار بدهید تا به هم بچسبند و با هم ترکیب شوند. با این روش کوکی پهن نمی‌شود و ارتفاعش را حفظ می‌کند.
بعد از فرم دادن خمیر، فر را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد برای فر گازی یا ۱۶۰ درجه برای فر برقی روشن کنید تا گرم شود و در این فاصله سینی کوکی را در یخچال استراحت بدهید.
سینی کوکی را به مدت یک ربع در فر گرم شده بگذارید. بعد از 14 دقیقه سینی را چک کنید، اگر دور کوکی‌ها قهوه‌ای و روی آنها طلایی شده باشد یعنی کافی است، در غیر این‌صورت دو دقیقه دیگر هم مدت پخت را افزایش بدهید. سینی را بعد از اتمام پخت روی توری خنک کننده بگذارید و تا زمان خنک شدن(حدود نیم ساعت) به هیچ وجه به کوکی‌ها دست نزنید. کوکی بعد از پخت بسیار نرم و شکننده بوده و در صورت دست زدن از هم می‌پاشد.
بعد از خنک شدن، کوکی‌ها را از کاغذ روغنی جدا کرده و در ظرف در بسته بچینید. این کوکی تا پنج روز در دمای محیط و تا یک هفته در یخچال قابل نگهداری است.
از اینکه این آموزش را تا انتها با من همراه بودید از شما سپاسگزارم. امیدوارم لحظات شیرین زندگی‌تان هر روز بیشتر از روز قبل باشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی