روش آبیاری در زمان مسافرت یا ترک منزل

قطره قطره

فیتیله‌گذاری برای گیاهانی توصیه می‌شود که برنامه آبیاری آنها به صورت یک روز در میان است

نسرین تقی خانی
مهندس کشاورزی و مشاورنگهداری گیاهان آپارتمانی

توجه به آبیاری، از نکات مهم در نگهداری گیاهان آپارتمانی است. زمان مسافرت یا وقتی که سرکار هستید و زمان کافی برای رسیدگی به گیاهان را ندارید؛ می‌توانید از روش‌های زیر برای تأمین آب مورد نیاز گیاه در زمان نبود خود استفاده کنید.

فیتیله‌گذاری
روش فیتیله‌گذاری از این دست اقدامات است. در این روش می‌توان از رشته نخ کاموا یا نخ پنبه استفاده کرد. یک ظرف یا مخزن را پر از آب کرده و انتها نخ را به ارتفاع چند سانتی‌متر در مخزن آب قرارداده و سر دیگر در خاک گلدان قرار می‌گیرد.
بهتراست گلدان آبیاری شود تا جریان آب ازطریق نخ بهترصورت گیرد. به این ترتیب، آب از طریق نخ به صورت قطره قطره خاک را مرطوب نگه داشته و شرایط رطوبتی خاک را تأمین می‌کند. از مزیت‌های این روش این است که می‌توان همزمان چند گلدان را آبیاری کرد. این روش برای گیاهانی توصیه می‌شود که برنامه آبیاری آنها به صورت یک روز در میان است.

زیرگلدانی مناسب
روش دیگراستفاده از زیرگلدانی متناسب با اندازه گلدان است. در این روش، زیرگلدانی را با ماسه وآب پر کرده تا به تدریج رطوبت مورد نیاز گیاهان تأمین شود. این روش برای گیاهانی که به کمبود آب حساس نیستند مناسب است. البته ذکر این نکته ضروری‌ است که استفاده از این روش برای همه گیاهان توصیه نمی‌شود چرا که شرایط اقلیمی و نگهداری گیاهان متفاوت است.
این روش‌ها برای طولانی کردن فاصله بین دو آبیاری مناسب است و طبیعتاً بعد از یک الی دوهفته گیاه باید آبیاری کامل داشته باشد.
 
 

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی