نوک کره‌ای کاکل کـَره‌ای

بهزاد توفیق‌فر
شاعر

زاغکی قالب پنیری دید. به دهان برگرفت و زود پرید رفت زاغچه‌هایش را برداشت تا ببرد و در مدرسه غیردولتی غیرانتفاعی «نوک‌پروران فردای پرسفید» ثبت‌نام کند. همین که وارد دفتر مدرسه شد دید روباهی پشت میز مدیریت نشسته و دارد جوجه‌های خروسی را ثبت نام می‌کند. تا نوبتش بشود بروشور مدرسه را ورق زد و از دیدن عکس‌های فعالیت‌های مدرسه در سال گذشته کیفور شد. خیس‌شدن جوجه‌ها در جوی کوچه. بازدید زاغچه‌ها از لوله دودکش کارخانه در حال کار. چیدن پَرها توسط متخصص دارای بورد از مرغداری.
سوراخ کردن نوک بدون درد و خونریزی. پرتاب پرنده با منجنیق. برگزاری کارگاه جلوگیری از تخم گذاشتن در لانه و خیلی فعالیت‌های فوق‌برنامه و ذیل‌برنامه دیگر. زاغکی داشت همینطور ذوق می‌کرد و در ذهنش به بقیه کلاغ‌ها و کبوترها فخر می‌فروخت که روباهی صدایش کرد. زاغکی با خوشحالی قالب پنیری را روی میز روباهی گذاشت و گفت: اسم این دوتا زاغچه‌های من را بنویسید که از مترسک مرخصی ساعتی گرفتم و باید زود برگردم. روباهی نگاهی به قالب پنیری کرد و نگاهی به چشم‌های ذوق‌زده زاغکی.
دستی به دمبش کشید و گفت: بله بله حتماً. این قالب پنیری بابت کمک شما به ساخت پارکینگ کادر مدرسه. دو قالب هم از همین پنیر لطف کنید برای نصب نرده شاخ‌گوزنی روی دیوار مدرسه. سه قالب هم حلوا ارده بزرگ اون طرف تحویل بدید بابت هزینه‌های ایاب و ذهاب و سرویس. چهار قالب کره لطف کنید برای کلاس فوق‌العاده زبان ترکی استانبولی که بچه‌ها توی آزمون ورودی مدرسه نمره لازم رو کسب کنند. البته که کـَره‌ها حتماً حیوانی باشه. اگر کره بادوم زمینی هم باشه قبوله ولی حتماً کره‌ای باشه.
ما اینجا خیلی به دندونای پرنده‌های کوچولو اهمیت می‌دیم برای همین دوتا ظرف سرشیر محلی و سه تا کوزه عسل هم برای هزینه چکاپ متخصص دندون‌پزشکی پرندگان هست که ماهی یه بار از پاریس میاد دندونای جوجه‌ها و زاغچه‌ها رو میشمره و میره.
ضمناً دوره‌های ماساژ لب و بوتاکس کاکل هم هست که... زاغکی پرید وسط حرف روباهی و گفت: ببخشید اینایی که گفتین غیر از شهریه است؟ روباهی لبخندی روباهی زد و گفت: خواهش می‌کنم.
حتماً مستحضرید که هزینه‌های تربیت و پرورش این روزها چقدر زیاد شده و دولت هم هیچ کمکی به ما نمی‌کنه و ما برای تأمین هزینه‌های مدرسه روی دُم‌های خودمون... یعنی در واقع روی پَرهای شما حساب کردیم!

 

جستجو
آرشیو تاریخی