سرباز گمنام؛ تعبیر سید حسن نصرالله درباره سید عیسی طباطبایی

 

مدیر مراکز فرهنگی امام خمینی در بیروت با اشاره به اینکه نماینده مقام معظم رهبری در لبنان، با عزم راسخ برنامه‌ها و اهداف عمرانی را پیش می‌برد تأکید کرد که شخصیت وی از این جهت برای عموم مردم ناشناخته است که آقای طباطبایی تمامی اقدامات را در سایه تقوا، به دور از جنجال رسانه‌ای و به تعبیر دبیرکل حزب‌الله لبنان مانند سرباز گمنام انجام می‌داد.

شیخ «نزار سعید» در حاشیه هشتمین اجلاسیه «مجاهدان در غربت» در تشریح ابعاد ناشناخته شخصیت و اقدامات «سید عیسی طباطبایی» با اشاره به موارد مکرر تقدیر «سید حسن نصرالله» از وی به «ایران» گفت: «سید حسن از ایشان با عنوان سرباز گمنام یاد می‌کرد وخیلی از مردم لبنان بجز کسانی که ارتباط مستقیم داشتند، اطلاعاتی درباره ایشان نداشتند. آقای طباطبایی به رسانه‌ها اجازه نمی‌داد که از او اطلاعاتی را منتشر کنند. بلکه بر عکس هر آنچه انجام می‌دادند را تحت عنوان حزب‌الله و ایران و انقلاب و امام و رهبری انجام می‌داد.» شیخ نزار سعید اضافه کرد: «از ویژگی‌های آقای طباطبایی این است که برخلاف افرادی که می‌خواهند یک پروژه را اجرایی کنند مثلاً مسجدی، مدرسه بسازند و معمولاً به سمت مسائل مالی و امکانات می‌روند، حداقل باید نصف پول را در اختیار داشته باشند اما عملکرد ایشان اینطور است که بعداً پول جذب می‌کنند چه از لحاظ حقوق شرعی چه صدقات. آقای طباطبایی اگر برنامه‌ای را ضروری بدانند، پول باشد یا نباشد آن را با کوچکترین امکانات شروع می‌کند. یکی از آقایان این تعبیر را به کار می‌برد که آقای طباطبایی دست سبز دارد و هر کجا که قدم می‌گذاشت، پر ثمر می‌شد.» این چهره برجسته فرهنگی حزب‌الله در ادامه افزود: «آقای طباطبایی واقعاً شخصیتی بود که قبل از انقلاب یعنی زمانی که روحانیت لبنان گرایش تبلیغی داشت و به کار بنیادی توجه نداشت شاید هم مصلحت نمی‌دیدند تا حرکت امام شروع شود، در این مسیر قدم گذاشتند. با شروع این نهضت، ما در لبنان شخصیت‌هایی نداشتیم که با جهت‌گیری آنها توجه مردم به سمت امام بیایند.»
این مقام فرهنگی حزب‌الله در ادامه این گفت‌و‌گو درباره ابعاد شخصیت سید عیسی طباطبایی گفت: «ایشان فردی اهل تقواست و تلاش کرد که یک نمونه انقلابی به تمام معنا را ارائه دهد. به عنوان نماینده امام، فقط در این سمت با عنوان یک پست حضور نداشت. او زمانی که به لبنان رفت، هنوز این تشکیلات نظامی در انقلاب شکل نگرفته بود و کار به صورت بسیجی بود و او در تمام این سال‌ها تلاش کرد، نمونه‌ای به مردم ارائه دهد مانند شخصیت امام، شخصیت مقام معظم رهبری که امکانات را برای خود و فرزندانشان نمی‌خواهند بلکه برای مستضعفین و فقرا هزینه می‌کنند. تقوای آقای طباطبایی، عامل اصلی مسلک آقای طباطبایی است. او فرد کم خوابی است و در مواقعی که با ایشان معاشرت کنید می‌بینید که پس از فراغت از صحبت‌های کاری مشغول ذکر خدا هستند. بخش قابل توجهی از قرآن و ادعیه و زیارات مهم در مفاتیح الجنان را حفظ هستند. ایشان یک شخصیت بسیار دلسوز هستند که در عین اینکه زندگی عادی دارند، زمانی که به محله‌های فقیرنشین می‌رفتند و زمانی که با شیعیانی که وضعیت معیشتی ضعیفی داشتند ملاقات می‌کردند، گریه می‌کردند و از غم آنها شب‌ها نمی‌خوابیدند.»
وی در اشاره کوتاهی به نقش امام موسی صدر هم گفت: «امام موسی صدر در لبنان در جلسات خصوصی درباره راه وتفکر و نهج امام صحبت می‌کردند اما در عموم، اینطور نبود.البته شاید شرایط لبنان اینطور اقتضا می‌کرد اما زمانی که آقای طباطبایی و احمد خمینی به لبنان آمدند، مردم با فکر امام آشنا شدند در واقع ارتباط امام موسی صدر با انقلاب و راه امام و شدت بالای بصیرت او، هر چند در زمانی که انقلاب اسلامی پیروز نشده بود، زمینه ساز ربایش وی شد. چرا که در آن زمان سران اعراب با شاه روابط خوبی داشتند و خادم شاه بودند. به همین دلیل آنها علیه امام موسی صدر موضع‌گیری می‌کردند.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی