زنده باد زندگی!

گشت و‌گذار در دنیای «جان شیفته» شاهکار رومن رولان

قطعاً تاکنون نام رمان جان شیفته، اثر مشهور رومن رولان به گوشتان خورده و آن را در کتابفروشی‌ها دیده‌اید و قطعاً تا به حال سعی کرده آن را شروع کنید و بخوانید ولی مدام این دست و آن دست کرده‌اید. با خواندن این بخش کوتاه درباره این رمان قطعاً این حال برای شما برطرف شده و حتماً به سراغ خواندن آن می‌روید. زیرا یکی از بهترین رمان‌های قرن خودش است و از خواندن آن لذت می‌برید.

ریحانه میرحسینی
کارشناس ارشد ادبیات

کمی درباره رومن رولان
رومن رولان در 29 ژانویه 1866 در فرانسه به دنیا آمده و در سن 14 سالگی برای تحصیلات به پاریس رفت و به مرور به موسیقی علاقه‌مند شد. او به قدری با استعداد و هنرمند بود که در سال 1889 تاریخ خواند، در سال 1995 دکترای هنر دریافت کرد و پس از آن برای یک مأموریت دو ساله در ایتالیا، به مدرسه عالی فرانسوی رم رفت و به کار مشغول شد. حال فکر کنید که یک داستان از قلم چنین نویسنده اهل کمالاتی چگونه می‌تواند باشد، قطعاً ارزش خواندن دارد. رومن رولان که توانسته است بالا‌ترین مدال افتخار فرانسه جایزه نوبل ادبی را کسب کند در مورد آثارش و همچنین جان شیفته می‌گوید: «تمام قهرمان‌هایم، کم و بیش، جان‌های مستقل که به نحوی مقدر خود را در برخورد با پیش‌داوری‌ها و قراردادهای استبدادی اجتماعی که در آن زندگی می‌کنند، می‌یابند و نیرو و ایمانشان، نیرویی درونی و ایمانی قوی است. ایمان از هرنوع که باشد: عشق، نبوغ هنری، سودای حقیقت... دختر جدید من، آنت، به همان تبار تعلق دارد. زندگی‌اش پربار از شادی، و اندوه سرشار از اشتباه، دارای تناقض، با صداقت و محنت‌آلود است سهمش سبک نخواهد بود.»

و حالا جان شیفته
این اثر چهارجلدی را انتشارات دوستان با ترجمه فوق‌العاده و دقیق محمود اعتماد‌زاده (م.ا.به آذین) منتشر کرده است. به‌آذین درباره ترجمه جان شیفته گفته است: «ترجمه این اثر پیرم کرد. چه سال‌ها که قطره قطره آب شدم و فرو ریختم.» می‌بینید که به چه اندازه این اثر مهم و خواندنی است زیرا بخاطر آن مترجم زحمت بسیاری کشیده و در اختیار ما قرار داده است. فضای این داستان بسیار شگفت‌آور و حتی آموزنده است زیرا به دوران فرانسه در ابتدای سده بیستم می‌رسد و رمان وضعیت اجتماعی این دوران را برای خواننده به تصویر می‌کشد. از سوی دیگر، شخصیت اصلی داستان زنی است به نام آنت ریوی‌یر و رولان در طول داستان با نگاه به زندگی او چگونگی بیداری زنان فرانسه را شرح می‌دهد. رومن رولان خود می‌نویسد: «قهرمان اصلی جان شیفته به گروه پیشتاز آن نسل زنان تعلق دارد که در فرانسه ناگزیر شد به دشواری، با پنجه درافکندن با پیش‌داوری‌ها و کارشکنی همراهان مرد خویش، راه خود را به سوی سبک زندگی مستقل باز کند. برایتان خلاصه‌ای از داستان را می‌گویم که بیش از پیش به خواندن این رمان چهارجلدی و هیجان‌انگیز مشتاق شوید و موضوع آن را بدانید. این داستان زندگی خانواده ریوی‌یر را تعریف می‌کند که در قرن بیستم زندگی می‌کردند. شخصیت اصلی داستان، آنت ریوی‌یر، زنی است که ارث و میراث زیادی بعد از مرگ پدرش به او رسیده و کسی را در زندگی‌اش ندارد. همه بالطبع خواهان ازدواج با چنین شخصی هستند که کلی مال و اموال دارد ولی آنت علاقه‌ای به ازدواج نداشته و با آنها نداشته و مخالفت می‌کند. بعد از مدتی دست‌نوشته‌هایی از پدرش پیدا می‌کند که نشان می‌دهد او صاحب یک خواهر ناتنی است که سن و سالش دو سال کوچک‌تر از اوست و همانند آنت مادرش را از دست داده و تنهایی زندگی را می‌گذراند. به دنبال خواهر ناتنی‌اش می‌گردد و او را پیدا می‌کند و به نزد خودش می‌آورد و تازه داستان از اینجا آغاز می‌شود. به مرور عشق میان او و خواهرش زیاد می‌شود و آنت شیفته خواهرش شده و از آن پس، عشق مادرانه را درمی‌یابد. در جلدهای بعدی کتاب، آنت و پسرش، مارک ریوی یر، که قبل از آن ازدواج با پدر او را رد کرده بود و تنهایی او را بزرگ می‌کند، درگیر حوادث تاریخی فرانسه آن سال‌ها می‌شوند و زندگی را پیش می‌برند. آنت در جامعه آن عصر، تمامی دردها را به جان خریده، فرزند خویش را پرورش می‌دهد و در طول داستان، چگونگی بیداری زنان فرانسه را برای مخاطب بازگو می‌کند. این رمان به تمامی زن‌های دنیا از جمله ایران هم آموزش داده و هم کمک کرده که بیشتر به خود بیندیشند و هویت خود را پیدا کنند. آنت می‌گوید: «ترحم، حقیقت.هیچ چیز را فدا نکردم. تنها هستم. زندگی را در آغوش می‌فشارم، ارزش آن را می‌دانم و می‌دانم چه بهایی را برای آن پرداخته‌ام. زنده باد زندگی.»

جستجو
آرشیو تاریخی