چند نکته برای پیاده‌روی اربعین با کودک

هوای زائر کوچولوها را داشته باشید

ماه محرم، هم غم عزای عاشورا و شهادت سیدالشهدا و همراهانش را دارد و هم غصه اسارت آل الله، تمام دلمان را پر می‌کند. آرزو و حسرت اینکه کاش ما بودیم و در این درد و رنج با اهل بیت همراهی می‌کردیم بلکه شاید مرهم دل عزیران امام حسین(ع) بودیم . پس از اتمام محرم و آغاز ماه‌صفر برای پیاده‌روی اربعین برنامه‌ریزی می‌کنیم و خانواده را آماده این سفر می‌کنیم. این سفر و زیارت تنها جایی است که دوست داریم مرد و زن و کودک کنارهم گام برداریم. با اینکه با عشق فراوان در این مسیر گام برمی‌داریم، اما رعایت نکات سفر زمینی طولانی با کودک الزامی است و بدون رعایت آنها ممکن است هرگز این سفر به سرانجام نرسد. با چند مادر که تجربه سال‌ها پیاده روی اربعین را داشتند، گفت وگو کردم و آنها توصیه‌هایی را برای همه زائران داشتند.

الهام اسماعیلی
نویسنده

اول اینکه بدانیم رکن اصلی این سفر، کودک است و قرار است با کودکی به سفر رویم که اقتضاعات خودش را دارد. اوست که سفر را برنامه‌ریزی می‌کند. سفر را متناسب با توان جسمی و روانی کودک تنظیم می‌کنیم. لازم است، از چندین روز قبل از سفر، برنامه ثابت پیاده‌روی خانوادگی داشته باشید، اگر کودک بالای 4 سال است و بغل کردنی نیست، تا آنجا که امکان دارد این تمرین را انجام دهید تا توان جسمی‌ اش را بسنجید و اگر کودک کالسکه‌ای دارید، با کالسکه به پیاده‌روی بروید و ایرادهای کالسکه را بسنجید. همان کفش‌هایی را که قرار است در پیاده روی بپوشید، در این تمرین‌ها امتحان کنید تا در مسیر پیاده‌روی اربعین شما و کودک را اذیت نکند.
با صبر و حوصله‌ای بیش از قبل در تعامل با کودک، سفر را آغاز کنید. از قبل به این نکته توجه کنید که ممکن است نتوانید اعمال زیارت را انجام دهید یا یک نماز با دل سیر بخوانید و قدم به قدم با کاروان حرکت کنید. از جا ماندن و عقب ماندن نگران نشوید. در طول مسیر هر جا که کودک نیاز به استراحت داشت، توقف کنید. برای رسیدن به مکان مناسب یا اسکان کاروان او را بی‌تاب و اذیت نکنید. تا حد امکان محل استراحت را خانه‌های عراقی‌ها انتخاب کنید که هم حمام دارد، هم دستشویی مناسب و هم امکان شست وشوی لباس‌ها را دارید.
اگر کودکتان هنوز پوشک می‌شود در زمان‌های شلوغ (صبح و اذان) از دستشویی استفاده نکنید، ازدحام شما را کلافه می‌کند، تعویض پوشک را به وقت مناسب واگذارید.
در مسیر ظرف آب و غذا یا خوراکی مانند چوب شور همراه داشته باشید، ممکن است تا رسیدن به موکب کودک گرسنه شود یا غذا موکب‌های در مسیر را دوست نداشته باشد و بهانه گیری و گرسنگی دردسر تازه‌ای برای شما شود.
کودکی که خودش راه می‌رود زودتر خسته می‌شود و به استراحت و خواب بیشتری نیاز دارد. اما اگر کودک سوار بر کالسکه باشد، شما مسافت بیشتری را می‌توانید طی کنید و او در کالسکه می‌خوابد یا با وسایل مختلف چون تبلت و اسباب بازی محبوبش سرگرم ‌می‌شود.
قبل از سفر چند انیمیشن و بازی مناسب، متناسب با دیدگاه تربیتی خودتان انتخاب کنید و در مواقع سر رفتن حوصله  آن را در اختیارش قرار دهید. لازم است سفر را برای‌شان لذت بخش کنیم و میزان کمتری غر و نق را از آنها بشنویم. اگر موبایل یا دوربین قدیمی دارید، حتماً با خود بیاورید و در طول مسیر در اختیار کودک قرار داده تا همچون بزرگترها سرگرم شده و از سفر لذت ببرد، بچه‌ها وقتی ادای بزرگترها را درمی‌آورند‌، کیف می‌کنند و همراهی بیشتری در مسیر با شما خواهند داشت.
با توجه به گرما هوا، بهتر است پیاده‌روی را در شب انجام دهید، از غروب آفتاب، بچه‌ها را آماده راه رفتن کنید و از اذان صبح در یک خانه ساکن شوید و بچه‌ها حتماً تا عصر بخوابند و استراحت کنند.
برای جلوگیری از عرق سوز شدن و حتی ترمیم آن کرم‌های مناسب مانند، زینک اکسید را همراه خود داشته باشید. حتماً از کرم ضد آفتاب کودکان استفاده کنید، حتی در شب که حرارت خیابان و موکب‌ها ممکن است به پوست‌شان آسیب برساند.
لباس‌های نخی و حتی یک سایز بزرگتر برای کودک بردارید تا در آنها احساس راحتی داشته باشد. عینک آفتابی و کلاه نیز که از ملزومات سفر است. دستمال مرطوب حتماً همراه داشته باشید که اگر آب نبود، برای شستن و پاک کردن کودک حتماً از آن استفاده کنید. امیدوارم که کودکتان به دستمال مرطوب حساسیت نداشته باشد که در این صورت به پیشنهاد یکی از مادرها از روش دیگری می‌توانید استفاده کنید: در یک ظرف کوچک با کمی آب، تکه‌های پنبه را خیس کنید. بعد پنبه‌ها را خوب فشار دهید که آب از آنها نچکد. سپس پنبه‌ها را داخل یک پلاستیک فریزر قرار داده و در کیف خود، همراه داشته باشید.
در آخر لازم است یادآوری کنم که مشخصات کودک و خودتان را در یک کاغذ نوشته و در لباس کودک قرار دهید. بهتر است قبل از سفر در شهرتان در لوازم تحریری محل، مشخصات را در قطع کارت ملی پرس کنید و به لباس کودک بدوزید که در اثر شست وشوی دست و صورت، خیس و کنده نشود و خیالتان از بابتش راحت باشد.
این زیارت یک سفر خانوادگی با محوریت کودک است و قرار است خاطره‌ای خوش برای کودکمان از امام حسین(ع) و زیارت و مسیر پیاده روی باقی بماند، تا می‌توانید کودک را با وسایل مختلف مانند مدادرنگی، دفتر نقاشی، بادکنک، عروسک کوچک، تفنگ آب پاش (داخل تفنگ آب و گلاب بریزید) در مسیر راهی کنید و سرگرم کنید  و خاطره خوش بسازید.

 

جستجو
آرشیو تاریخی