وقتی رنگ صــــــــــورتــــــــــی در دنیا تمام شد!

بررسی سیر تبلیغاتی باربی برای تبدیل شدن به محبوب‌ترین‌‌ها

دنبال‌کنندگان اخبار سینمایی حتماً می‌دانند که این روزها فروش فیلم سینمایی باربی از مرز یک میلیارد دلار گذشته و حتی فروش فیلم‌های شاخصی چون «مأموریت غیرممکن» را نیز پشت سر گذاشته است. اما باربی، یک اقتباس از عروسکی با ایده‌آل‌گرایی از دنیا و همچنین جنسیت زن، چگونه توانست اینقدر به موفقیت برسد؟

نعیمه موحد
خبرنگار

 دنبال‌کنندگان اخبار سینمایی حتماً می‌دانند که این روزها فروش فیلم سینمایی باربی از مرز یک میلیارد دلار گذشته و حتی فروش فیلم‌های شاخصی چون «مأموریت غیرممکن» را نیز پشت سر گذاشته است. اما باربی، یک اقتباس از عروسکی با ایده‌آل‌گرایی از دنیا و همچنین جنسیت زن، چگونه توانست اینقدر به موفقیت برسد؟
 
تبدیل تهدید به فرصت
باربی در حالی به روزهای پخش خود نزدیک می‌شد که جدیدترین فیلم نولان به نام «اوپنهامر» نیز درانتظار اکران بود و در نهایت هر دو این فیلم‌ها در یک روز مجوز گرفتند. شاید بسیاری فکر می‌کردند اثری از کارگردان بزرگی چون نولان بی‌رقیب خواهد بود اما باربی همین تهدید را برای خود تبدیل به فرصت کرد. خیلی زود تیم‌های تبلیغاتی باربی اقدام به طراحی پوستر مشترک با فیلم اوپنهامر کردند و واژه‌های «بارنهایمر» و «باربی هایمر» سر زبان‌ها افتاد.
حتی کلیپی پخش شد که از «کیلین مورفی» بازیگر فیلم نولان پرسیده شد آیا حاضر است نقش کن را در فیلم باربی بازی کند؟ جواب مثبت مورفی همان و پر شدن فضای مجازی با تصاویر این بازیگر و گریم کن هم همانا! ترفندی که توانست در فروش اوپنهامر را با فاصله زیاد پشت سر بگذارد.

طراح‌ها به صف شدند
از اقدامات تیم تبلیغاتی باربی پر کردن دنیای مد از رنگ صورتی بود. کاراکتر عروسک و همچنین فیلم باربی به رنگ صورتی علاقه زیادی دارند و بسیاری از وسایل و دکور باربی نیز صورتی طراحی شده است تا این رنگ مشخصه باربی باشد.
وقتی یکی از طراحان مشهور دنیا، مجموعه جدید لباس خود را با رنگ صورتی طراحی کرد، خیلی زود بقیه طراحان مد هم از آن پیروی کردند و مجموعه لباس‌های صورتی ویترین فروشگاه‌ها را پر کردند.
این موج در قدم بعدی به سلبریتی‌ها رسید و بسیاری از بازیگران و خواننده‌های مشهور غربی با لباس صورتی به مراسم‌های مختلف رفتند یا در انظار ظاهر شدند.
کارشناسان مد می‌گویند، پایان محدودیت‌های کرونا در دنیا باعث شد مردم به‌دنبال شادی در زندگی عادی خود باشند. رنگ صورتی و اغراق در پوشش با این رنگ، همان چیزی بود که مردم را از رخوت دوران کرونا خارج و سرخوشی را برای آنها به ارمغان می‌آورد، بنابراین از این رنگ در پوشش استقبال شد.
حتی تیم سازنده فیلم باربی اولین بار این موضوع را مطرح کردند که برای ساخت دکور فیلم، نوع خاصی از رنگ صورتی که توسط برندی خاص تولید می‌شد، تمام شده است. برند مذکور هم تلویحاً این حرف را تأیید کرد تا مردم بگویند «باربی رنگ صورتی را در دنیا تمام کرد!»
حضور در دنیای سه‌بعدی و هوش مصنوعی
سازندگان بازی‌های اینترنتی و حتی متاورس(شبکه واقعیت مجازی) هم اسیر طوفان باربی شدند. متاورس در یک کمپین تبلیغاتی یک خط لباس باربی در فروشگاه مجازی خود به راه انداخت و در مسابقه‌ای که در آن برند باربی حضور داشت نیز، به برنده این امکان را ‌داد که از خود و لباس‌هایش یک کاراکتر در بازی خلق کند! شرکت ایکس باکس نیز جایزه مسابقه خود در کمپین باربی را یک ایکس باکس صورتی که نمونه کوچک آن در خانه باربی قرار داشت، قرار داد و همچنین در یکی از بازی‌های خود امکان انتخاب ماشین باربی و کن را قرار داد.
 
استراتژی تکثیر
پایه کار تیم‌های تبلیغاتی تأکید و تکرار بر سوژه است. اما فکر نکنید این یک ابتکار از تیم تبلیغاتی فیلم سینمایی باربی بوده است. شرکت «متل» سازنده این عروسک نیز از حدود 70سال پیش تا امروز باربی را با استراتژی تکرار در بازار فروش، به‌عنوان عروسک موردعلاقه دختران امریکایی و بسیاری دیگر از دختران دنیا، تثبیت کرده است.
متل در مدت کوتاهی بعد از تولید باربی‌های اولیه، انواع لوازم و لباس‌ها را هم برای او تولید کرد. بعد از مدتی شخصیت کن را وارد زندگی او کرد. بعدتر باربی بچه‌دار شد و باربی دوربین‌دار و سخنگو به بازار آمد، اسکایپر، خواهر کوچکتر او متولد شد و میج و کریستی(اولین باربی سیاه‌پوست) نیز به دنیای صورتی‌ها اضافه شدند.
همین استراتژی تکثیر که باربی را 70سال بالا نگه داشت، حالا هفته‌هاست فیلم سینمایی آن را هم در صدر قرار داده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی