لذایذ حلال ادبی در ادبیات علمی-تخیلی

و دیگر مسائل مرتبط و نامرتبط!

محمدعلی یزدانیار
دبیرگروه کتاب
mohammadaliyazdanyar@gmail.com

اول. مطلب مفصلی که در همین صفحه مطالعه خواهید کرد ماحصل لذتی است که از مطالعه سه‌گانه بنیاد کسب کردم و دلم خواست که شما را هم با این سه‌گانه و لذایذ صدالبته حلال درونش آشنا کنم. مخصوصاً که اهل ادبیات علمی-تخیلی هم نیستم و یک دور هم جداگانه از اینکه از این کتاب‌ها لذت بردم، لذت بردم!!! اینجا کسی فهمید من دقیقاً چی گفتم؟
دوم. هفته گذشته، یعنی 17 مرداد ماه، روز خبرنگار بود. ما هم همگی جمع شدیم در دفتر «ایران جمعه»، واقع در ساختمان روزنامه ایران و جناب سردبیر عزیزمان آقای محمدصادق علیزاده و دبیر محترم تحریریه خانم بهنود را زیارت کردیم و کمی هم گفتیم و خندیدیم و مقدار کمی بیشتری هم حرف‌های جدی زدیم و سعی کردیم معایبمان را خوب و درست و حسابی پیدا کنیم تا اگر خدا بخواهد و همراهی کند در ادامه فعالیتمان کارهای باکیفیت‌تری برای شما داشته باشیم.
سوم. اخیراً برایتان گفتم که در حال مطالعه «دُن آرام» هستم، جلد سوم را هم به پایان رساندم و عجب رمانی است. تازه، فهمیدم که سال‌های سال است به شولوخف تهمت می‌زنند – یا مدعی هستند – که این رمان معظم و خواندنی کار او نیست و او در واقع رمانش را از یک نویسنده – که اتفاقاً ضدکمونیست هم بوده – دزدیده است. این ماجرای دزدی ادبی و ادعا و اتهام و غیره به حدی جذاب و شگفت‌آور است که قصد دارم مطلبی در همین مورد برایتان بنویسم. این یکی هم اگر خدا بخواهد به زودی!
چهارم. مطلب این هفته ما در مورد باربی را بخوانید، یعنی نه تنها مطلب ما، بلکه مطالب دیگر همکارانمان را در مورد باربی بخوانید. چند مطلب خوب و جذاب و خواندنی در گروه‌های مختلف هفته‌نامه داریم که از زاوایای مختلف به باربی پرداخته‌ایم. به بهانه اکران فیلم باربی همگی رفتیم سراغ این پدیده – خوب یا بد – قطعاً مهم فرهنگی و نسبتش با فرهنگ خودمان را هم مدنظر قرار دادیم.
پنجم. در این یکی دو هفته اخیر حداقل سه مورد دعوای جدی بین ناشر و ناشر، یا مؤلف و مترجم و ناشر هم اتفاق افتاد، اول خواستم تک تک سراغ هر سه این موضوعات بروم، اما بعد دیدم وقتی احتمالاً جواب اول و دوم و سوم به من و همکارانم چیزی خواهد بود شبیه «از فلان جا پول گرفته‌اید که ما را بزنید» بهتر است کمی صبر کنم تا تکلیف ماجرا روشن شود، بعد کل قضیه را اینجا تعریف کنم. شاید اشتباه کرده باشم، ولی تصمیمم این بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی