آینده نزدیک ما با threads

پلتفرم‌ها در قفس مبارزه ‌می‌کنند

ونوس بهبود
دبیر  تحریریه

 

شبکه اجتماعی اینستاگرام threads یا اینستاگرام‌‌ تردز از زمان آغاز به کار خود به یکی از جنجال‌های دنیای پلتفرم‌ها تبدیل شده و غول‌های رسانه را رو در روی هم قرار داده است. با به دست گرفتن توئیتر توسط ایلان ماسک رویکرد این پلتفرم به شکل غیرکاربرپسند تغییر کرد. توئیتر در مدیریت جدید خود هم مطالبه پول از کاربر داشت و هم اجازه شکل‌گیری اکانت‌های ناشناس را نمی‌داد؛ بسیاری از کارمندان خود را تعدیل کرد و حتی انتقادها را وارد ندانست. این موضوع بیش از آنکه خوشایند کاربران باشد موجب شد تا توئیتر بخشی از کاربران خود را از دست بدهد.
حالا این بازار بالقوه نیازمند جانشینی بود که بتواند نقش توئیتر را مهربان‌‌تر و ارزان‌‌تر ایفا کند. موضوعی که بلواسکای نیز از عهده آن برنیامد و قرعه به نام شرکت متا افتاد. اینکه این شرکت و مدیران آن همواره پلتفرم‌های دیگر را بررسی کرده و با قابلیت‌زایی، کاربر را به سمت تولید خود کشانده‌اند، تازگی ندارد. به همین دلیل زمانی که اینستاگرام‌‌ تردز خلق و برای استفاده کاربران رونمایی شد، به سادگی ‌می‌شد ردی از توئیتر را در آن مشخص کرد.

هر ضعفی در توئیتر دیدید، رفع شده است
شبکه اجتماعی instagram threads سرویسی همانند توئیتر است که روی مایکروبلاگینگ (Microbloging) تمرکز دارد. این شبکه اجتماعی نه تنها رقیب توئیتر است بلکه با توجه به حجم استقبال از آن می‌تواند جایگزینی برای توئیتر باشد و بد نیست که کاربران توئیتر یک‌بار آن را امتحان کنند تا به این موضوع پی ببرند که هر ضعفی در این پلتفرم از طریق ‌‌تردز پاسخ داده شده است. تا جایی که همین موضوع موجب شد تا اعتراض ایلان ماسک در رسانه‌ها دست به دست شود که ‌‌تردز ‌می‌خواهد با ما رقابت کند و ما علیه آن شکایت خواهیم کرد. کارمندان ما را به کار گرفته و از دانش آنها تردز را طراحی کرده است. در پاسخ زاکر برگ هم گفته است که ما رقیب شما نیستیم و کارمندان شما در ساخت تردز نقشی ندارند.اما در نهایت این دو مدیر برای مبارزه در قفس در وگاس راضی شده‌اند.
اما زاکر برگ چگونه توانسته ماسک را نسبت به پلتفرم خود حساس کند؟ توئیتر به واسطه ایجاد محدودیت‌های جدید مورد انتقاد کاربران قرار گرفته بود. کاربران در حال حاضر با محدودیت تماشای پست مواجه شده‌اند. اگر کاربر وریفای شده باشید می‌توانید تا ۶۰۰۰ پست در روز مشاهده کنید و این تعداد برای کاربران معمولی تنها ۶۰۰ پست است. برای تبدیل شدن به کاربر وریفای شده هم باید ماهانه ۱۱ دلار پرداخت کنید. در مقابل شبکه اجتماعی اینستاگرام‌‌ تردز یک شبکه اجتماعی متنی مانند توئیتر است که استفاده از آن برای همه کاربران رایگان است و برای ثبت نام در این شبکه اجتماعی نیازی به دعوت‌نامه ندارید.

دلایل ارجح بودن‌‌ تردز بر توئیتر
اینستاگرام‌‌ تردز مثل توئیتر، مبتنی بر متن است. اما با وجود متنی بودن ‌‌تردز، کاربران می‌توانند عکس و ویدیو نیز در پست‌های خود به اشتراک بگذارند. بنابراین فقط محدود به متن نیست و شما می‌توانید اخبار خود را از طریق تصایر و فیلم نیز منتشر کنید تا طیف وسیعی از کاربران به آن دسترسی داشته باشند.
بنابراین می‌توانید از Threads برای اشتراک‌گذاری عکس‌ها، ویدیوها، پیام‌ها و متن‌های خود استفاده کنید و آنها را با لیستی از دوستان نزدیک‌ و سایر فالوورها به اشتراک بگذارید.  از دیگر ویژگی‌های اینستاگرام‌‌ تردز این است که از طریق آن می‌توان کنترل کاملی روی افرادی داشت که می‌توانند به شما و پست‌های شما دسترسی داشته باشند. سه بخش اصلی در این برنامه وجود دارد که شامل دوربین، صندوق ورودی و صفحه وضعیت است. در بخش متنی درست مانند توئیتر عمل می‌کند و چنانچه یکی از کاربران توئیتر باشید، پس با این ویژگی‌‌ تردز آشنا هستید؛ زیرا کار با آن کاملاً مشابه توئیتر بوده و بسیار آسان است.

تردز فرزند خلفی برای اینستاگرام است؟
موضوع جالب درباره instagram threads این است که کاربران اینستاگرام هم می‌توانند با حساب کاربری اینستاگرام از اینستاگرام‌‌ تردز استفاده کنند. در واقع کاربران حال حاضر اینستاگرام به راحتی می‌توانند از‌‌ تردز استفاده کنند.
اگر اینستاگرام را روی گوشی خود نصب کرده‌اید و از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنید با نصب‌‌ تردز سریع می‌توانید با استفاده از حساب کاربری اینستاگرام از‌‌ تردز استفاده کنید. برخلاف اینستاگرام، شبکه اجتماعی instagram threads این امکان را به کاربران می‌دهد که بتوانند حریم شخصی برای پست‌های خودشان مشخص کنند. می‌توانند دیدن پست‌ را محدود به یکسری افراد کنند یا پست را به صورت عمو‌می ‌منتشر کنند؛ حتی می‌توانید مشخص کنید که لیست دنبال کننده‌ها و دنبال شده‌ها را هم از دید کاربران پنهان کنید. امکان لایک کردن پست‌ها و ارسال پست برای کاربران دیگر هم وجود دارد. موضوع مهمی‌ که باید در اینجا به آن اشاره کرد یکی از مشکلات‌‌ تردز است که به دلیل عدم آگاهی کاربران باعث مشکلاتی شد. شما می‌توانید با همان حساب اینستاگرام خود به پلتفرم‌‌ تردز وارد شوید؛ اما مورد اصلی این است که در صورتی که بخواهید اکانت‌‌ تردز را حذف و پاک کنید چه اتفاقی خواهد افتاد؟ گفتنی‌است که حذف اکانت‌‌ تردز باعث حذف اکانت اینستاگرام می‌شود و این موضوع مشکلاتی را به همراه داشته است. عده‌ای از کاربران اینستاگرام که از این موضوع بی‌اطلاع بوده‌اند، متوجه شدند که پس از حذف برنامه‌‌ تردز، اکانت اینستاگرام آنها نیز پاک شده است.
البته، متا اعلام کرده که قابلیت دلیت اکانت اینستاگرام‌‌ تردز به صورت مجزا بزودی اضافه می‌شود. «آدام موسری»، رئیس اینستاگرام اخیراً اعلام کرد که متا مشغول اجرای برنامه‌هایی جهت ایجاد قابلیت حذف حساب‌های Threads بدون حذف حساب اینستاگرام است.اما همچنان این سؤال پابرجاست که آیا این قابلیت تردز موجب شده تا شرایط معلق و آزمایشی برای کاربران فراهم سازد و در صورت ناموفق بودن حداقل اینستاگرام را از دست ندهد؟ و یا اینکه ارتباط دو اکانت به خاطر هجوم کاربران اینتستاگرام به تردز و حذف توئیتر از میدان است؟
در اینستاگرام صندوق ورودی یا Inbox به طور کلی محلی برای دریافت پیام‌های مستقیم است، اما در Threads فقط مکالمات دوستان نزدیک خود را خواهید دید. چت‌های گروهی نیز در دسترس هستند. در بخش ارسال محتوای تصویری نیز هیچ فیلتری در دسترس نیست. اگر از Threads برای ارسال پیام به دو یا سه نفر استفاده می‌کنید، می‌توانید عکس پروفایل آنها را در پایین صفحه دوربین پین کنید و سپس برای ارسال یک محتوای تصویری، روی عکس آنها ضربه بزنید و برای ارسال، انگشت خود را به سمت بالا بکشید.
در ادامه می‌توانید انتخاب کنید که همه عکس‌ها و ویدیوهایی که با استفاده از Threads می‌گیرید در رول یا گالری دوربین گوشی هوشمند ذخیره شوند.
یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد شبکه اجتماعی‌‌ تردز، امکان به‌روزرسانی‌های وضعیت سفارشی است که می‌توان آن را با گروهی از دوستان منتخب به اشتراک گذاشت. کاربران می‌توانند از میان لیست استاتوس‌های از پیش تعیین شده، استاتوس مدنظر خود را انتخاب کرده یا استاتوس خاص خود را ایجاد کنند.
آواتارهای Meta Threads که نمایه‌های دیجیتالی قابل تنظیم کاربران هستند و در پلتفرم‌های متا از جمله فیس‌بوک، مسنجر، استوری‌های اینستاگرام و دی‌ام‌ها قابل استفاده هستند در‌‌ تردز نیز در دسترس هستند.
پست‌های موضوعات می‌توانند حداکثر ۵۰۰ کاراکتر داشته باشند و می‌توانند شامل لینک‌ها، عکس‌ها و ویدیوها تا ۵ دقیقه باشند. حریم خصوصی و مسائل امنیتی نیز برای محافظت از کاربران در تمام شبکه‌های اجتماعی همواره مهم بوده و در‌‌ تردز نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین در آینده نزدیک ‌می‌توان تجمع کاربران را پیرامون‌‌ تردز مشاهده کرد. بدون مبارزه در قفس برنده پلتفرم‌ها را حدس بزنید.
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی