چه گیاهی برای چه جایی مناسب است؟

گلدان سبز آشپزخانه

نسرین تقی خانی
مهندس کشاورزی و مشاور نگهداری
گیاهان آپارتمانی

نگهداری گیاهان آپارتمانی علاوه بر زیبایی و حفظ نشاط و شادابی، به تصفیه و پاکسازی هوا و کاهش بیماری‌ها کمک می‌کند. توجه به این نکته ضروری است که نگهداری همه گیاهان در آپارتمان مناسب نیست اما با افزایش شناخت نسبت به گیاهان و شرایط لازم برای نگهداری آنها و همچنین شرایط محیط مورد نظر برای نگهداری، می‌توان گیاه مناسب را انتخاب کرد.
بهترین راه برای انتخاب گیاه برای بخش‌های مختلف خانه، توجه به نور و شرایط دمایی است. پذیرایی از بخش‌های شلوغ هر خانه محسوب می‌شود. با قرار دادن یک گلدان مناسب با این شرایط می‌توان به زیبایی این بخش از خانه توجه کرد. گیاهانی از قبیل: انواع فیکوس‌ها، آلوورا، اریکا پالم، انواع بنسای، پاپیتال یا عشقه، بامبو، زنبق، سرخس، بنجامین، انواع پتوس، نخل مرداب، دراکانا و... برای قرار دادن در پذیرایی مناسب است. این گیاهان اغلب، دارای سایزهای مختلفی هستند که بسته به محل قرارگیری گیاه می‌توان سایز آنها را انتخاب کرد. گیاهان نخل مرداب و فیکوس‌ها از جهت نیاز کم به نور برای این بخش از خانه انتخاب می‌شود.
بیشتر گیاهان یاد شده، دارای خاصیت تصفیه کنندگی هواست و از این جهت حائز اهمیت است. بامبو گیاهی است که بدون نیاز به خاک رشد می‌کند.
گیاه مناسب برای اتاق خواب، گیاهی است که به بهبود هوای اتاق کمک کند. گیاه با تصفیه هوا فضای مناسبی برای خواب ایجاد می‌کند. همچنین همه گیاهان برای اتاق خواب مناسب نیستند؛ چرا که گیاه با تولید اکسیژن به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند و باید از گیاهانی استفاده کرد که تولید اکسیژن دارند. بعضی از گیاهان نه تنها در شب اکسیژن تولید نمی‌کنند بلکه تولید دی اکسید کربن می‌کنند. گیاهانی از قبیل اسپاتی فیلوم، نخل شامادورا، پاپیتال، سانسوریا، دراسنا، گل ژربرا، فیکوس، فیلودندرون، گندمی و... مناسب برای اتاق خواب هستند. این گیاهان به نور کم محیط مقاوم هستند و نیاز نوری بالایی ندارند. همچنین خاصیت تصفیه کنندگی بالایی دارند.
گیاه انتخابی برای آشپزخانه که محیطی با نوسان دمایی بالاست، باید مقاومت بالای دمایی داشته باشد. شرایط محیطی برای نگهداری گیاهان در آشپزخانه بسیار متفاوت از دیگر بخش‌های خانه است. این بخش دارای رطوبت بیشتری نسبت به پذیرایی و اتاق خواب است. دما مدام تغییر می‌کند و از نظر نور دریافتی بسیار متفاوت است. گیاهانی از قبیل لیندا، رزماری، انواع کاکتوس، پتوس، زاموفیلیا، سانسوریا، آگلونما، انواع فیلودندرون و ...برای محیط آشپزخانه مناسب هستند. گیاهان سانسوریا، زاموفیلیا وآگلونما به راحتی به شرایط محیطی عادت می‌کنند. پتوس و فیلودندرون‌ها گیاهانی با نیازهای حداقلی هستند. رزماری گیاهی است که در شرایط مرطوب بهترین رشد خود را خواهد داشت.
حمام و دستشویی بخش‌های دیگر خانه با شرایطی مثل دما و رطوبت بالا و نور کم هستند که امکان رشد هر گیاهی را نمی‌دهند. آلوورا، بامبو، بگونیا، سرخس، برگ عبایی، آگلونما، دیفن باخیا، دراسنا، پاپیتال یا عشقه، ارکیده، اسپاتی فیلوم، برگ انجیری، پتوس، سانسوریا، گندمی، زاموفیلیا و ... می‌توانند انتخاب‌هایی برای این بخش‌های خانه باشند. این گیاهان مقاوم به  نور کم بوده و به راحتی می‌توان آن‌ها را در این بخش‌ها نگهداری کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی