قطار ملی تا اواخر مرداد وارد ناوگان مترو می‌شود

قطار مترو روی ریل «خودکفایی»

در حال حاضر شبکه مترو تهران دارای رتبه پانزدهم در رده‌بندی متروهای جهان است

مدت‌هاست که مسأله ساخت قطار ملی مترو مطرح شده است و چندین مجموعه دانش‌بنیان و تخصصی با تولی‌گری معاونت علمی ریاست جمهوری گرد هم آمدند تا قطار ملی مترو بسازند و حالا آنگونه که مدیران شهری می‌گویند تا پایان مرداد ماه باید منتظر ورود اولین قطار ملی روی ریل‌های مترو تهران باشیم.
به گزارش ایسنا، محسن هرمزی، مدیرعامل مترو تهران درخصوص آخرین وضعیت پروژه طراحی و ساخت قطار ملی مترو می‌گوید: یکی از پروژه‌های مدرن و اساسی در حوزه حمل و نقل عمومی، ایجاد و توسعه خطوط مترو در کلانشهرها است. شبکه مترو تهران با ۷ خط مصوب به طول ۲۹۸ کیلومتر که در حال حاضر ۲۷۱ کیلومتر آن اجرا شده و ۱۷۶ ایستگاه که تا به امروز ۱۵۰ ایستگاه آن به مرحله بهره‌برداری رسیده، فعال است. همچنین ۴ خط جدید جمعاً به طول تقریبی ۱۷۵ کیلومتر با حدود ۱۳۰ ایستگاه قرار است، ساخته شود. با این اوصاف در حال حاضر شبکه مترو تهران دارای رتبه پانزدهم در رده‌بندی متروهای جهان است. وی با بیان اینکه طبق قانون برنامه ششم توسعه، برای شبکه مترو کلانشهرهای کشور، تأمین یکهزار و ۵۰ دستگاه واگن به ارزش بیش از یک میلیارد یورو به‌عنوان اولویت نخست مورد نیاز است که این امر باید ظرف مدت ۵ سال آینده محقق شود، می‌افزاید: تاکنون با وجود تأمین بیش از یک هزار و ۵۰۰ واگن برای شهر تهران، حداکثر بومی‌سازی صورت گرفته در ساخت و تولید واگن‌های موجود، حدود ۳۳ درصد بوده است. تا پیش از این در تمام پروژه‌های تأمین واگن‌های مترو، طراحی به صورت کامل توسط طرف خارجی انجام می‌شده و اسناد فنی مربوطه به‌صورت بسیار محدود و ناقص ارائه شده‌اند که این موضوع ضمن ایجاد وابستگی، مشکلات متعددی را در تعمیرات اساسی واگن‌ها ایجاد کرده و قیمت تمام شده تأمین واگن را افزایش داده است.
به گفته هرمزی، با تحقق پروژه طراحی و ساخت یک رام قطار ۷ واگن مترو که یکی از سریع‌ترین پروژه‌های طراحی و توسعه محصولات پیچیده و با فناوری بالا در کشور است، تولید انبوه قطار ملی مترو هم امکان عملیاتی شدن پیدا می‌کند.
ایجاد ۲۵ هزار شغل پایدار با تولید قطار ملی
مدیرعامل مترو تهران با تأکید بر اینکه در فرایند طراحی و تولید قطار ملی مترو، ثمرات متعددی حاصل شد به گونه‌ای که تولید تمام زیر سیستم‌های قطار مترو مطابق با آخرین استانداردها و تأییدیه‌های بین‌المللی محقق شد، تأکید می‌کند: احراز توانمندی اجرای پروژه‌های این‌چنینی اعم از زیرساخت‌ها، سیستم‌های کنترلی، دانش فنی ساخت انواع قطار مترویی و برقی از قبیل قطارهای برقی پرسرعت و قطارهای مترو با آرایش‌های مختلف برای دیگر کلانشهرهای کشور، از ثمرات این پروژه است. همچنین مدیریت و اجرای پروژه‌های پیچیده و چند وجهی ریلی در کمترین زمان ممکن همگام با پیشگامان صنعت، ایجاد ۲۵ هزار شغل پایدار و مستقیم با استفاده از ظرفیت‌های کارخانجات واگن‌سازی و زنجیره تأمین قطعات ساخت داخل فقط در سال اول تولید انبوه قطار ملی، کاهش حداقل ۲۰ درصدی هزینه تأمین ناوگان و تقلیل ارزبری پروژه‌ها تا ۸۵ درصد در مرحله تولید انبوه، از نتایج این پروژه به شمار می‌رود.
تست موفق قطار ملی
با کمک آزمایشگاه مرجع یکی از کشورهای خارجی
هرمزی درخصوص زمان ورود نخستین نمونه قطار ملی به شبکه مترو تهران می‌گوید: در مورد قطار ملی مترو، تمام تست‌های ترمزی، تست‌های ایمنی و راحتی سفر با موفقیت انجام شده که بخشی از این تست‌ها توسط تأمین‌کننده چک شده و بخشی نیز توسط آزمایشگاه مرجع یکی از کشورهای خارجی تأیید شده و خوشبختانه همگی موفقیت‌آمیز بوده است.
وی با تأکید بر اینکه هنوز خطی برای فعالیت اولین قطار ملی مترو به طور قطعی تعیین نشده است، می‌گوید: دو تست جزئی قطار ملی باید انجام شود. با اتمام تست‌های نهایی، از اواخر مردادماه، قطار ملی آماده سیر در شبکه مترو خواهد بود.
جستجو
آرشیو تاریخی