وزیر راه و شهرسازی در نشست پیگیری اجرای ۱۶‌سند همکاری بین ایران و سوریه خبر داد

توافق‌های اقتصادی ایران و سوریه اجرا شد

در سفر اخیر رئیس جمهوری و هیئت همراه به سوریه، ۱۶ سند همکاری بین ایران و سوریه به امضا رسید که روز گذشته در کمیسیون پیگیری با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی ایران و محمدسامر الخلیل، وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه، نشستی برای پیگیری اجرای این سندها برگزار شد.
به گزارش تسنیم، وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک با وزیر اقتصاد سوریه از توافق با سوریه برای آغاز فعالیت بانک ایرانی در این کشور خبر داد و گفت: تعرفه مبادله کالا بین ایران و سوریه صفر شد.
مهرداد بذرپاش با اشاره به سفر تاریخی رئیس جمهور به سوریه، اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته بسیاری از تفاهمات بین ایران و سوریه به نتیجه رسیده است.
وی با قدردانی از وزیر اقتصاد سوریه و همکاران در وزارت راه و شهرسازی بابت به نتیجه رسیدن مذاکرات دو کشور، گفت: پیگیری توافق‌های دو کشور مورد تأکید رؤسای جمهوری کشورهاست؛ در حوزه بیمه پیشرفت خوبی حاصل و یک شرکت مشترک تأسیس شد که می‌تواند به شرکت‌های ایرانی، مسافران و گردشگران خدمات مناسبی ارائه دهد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بانک ایرانی در هفته‌های آینده فعالیت خود را آغاز می‌کند، اظهار داشت: به طور معمول این کار چند سال زمان می‌برد اما اینکه تنها در طول سه ماه بانک ایرانی برای فعالیت در سوریه مجوز گرفته، جای قدردانی دارد.
بذرپاش با اشاره به حذف تعرفه اجرای بین دو کشور ایران و سوریه، تصریح کرد: تعرفه کالای دو کشور از روز گذشته به صفر رسیده و تجار دو کشور می‌توانند کالا را با تعرفه صفر درصدی صادر و وارد کنند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اعزام سالانه 50 هزار زائر به سوریه در حال انجام است، گفت: قطعاً می‌توانیم به اعداد بالای سال‌های قبل برسیم.
بذرپاش یادآور شد: فعال‌سازی اپراتورهای تلفن همراه ایرانی در سوریه هم به سرانجام رسیده و در این زمینه با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جلسه‌ای داشته‌ایم. این توافق در آستانه اجرایی شدن است و سیمکارت‌های اپراتور سوم در کشور سوریه توزیع خواهد شد. وی همچنین با اشاره به توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی سوریه و ایران، گفت: قرار است اسکله و پسکرانه‌های مناسب با ظرفیت بالا در اختیار ایران قرار گیرد چراکه از مسیر ایران، عراق و سوریه، دسترسی به بازارهای اروپایی آسان‌تر می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: زیرساخت‌ها در این مسیر موجود است اما باید تکمیل شود تا کامیون‌ها و قطارهای دو کشور ایران و سوریه، در این مسیر تردد داشته باشند.
بذرپاش همچنین بیان کرد: در گذشته دو خودروساز ایرانی در سوریه سرمایه‌گذاری کرده بودند که این موضوع برای مدتی متوقف شده بود اما در دولت سیزدهم با مساعدت طرف سوری، فعالیت این شرکت‌ها مجدداً آغاز می‌شود. کشور سوریه استاندارد و مقرراتی مخصوص به خود در تولید خودرو دارد به همین دلیل هم قرار شده است خودروسازان ایرانی این قوانین و مقررات را در تولیدات رعایت کنند تا بتوان دوباره در این کشور در حوزه خودرو سرمایه‌گذاری کرد.
جستجو
آرشیو تاریخی