پزشکی قانونی اعلام کرد

استخرهای کشاورزی، رتبه دوم تلفات غرق‌شدگی در کشور

بیشترین آمار مرگ ناشی از غرق‌شدگی در فصل بهار برای استان‌های خوزستان، فارس و اصفهان ثبت شده ‌است

هر سال با شروع ماه‌های گرم سال، آمار تلفات غرق‌شدگی هم در کشور افزایش ‌می‌یابد. این در صورتی است که نهادهای مختلف نظیر هلال احمر، پزشکی قانونی و... بارها در این باره به مردم بویژه مسافرانی که به استان‌های ساحلی سفر ‌می‌کنند، هشدار داده‌اند. با وجود این هشدارها هر سال تعداد بیشتری از هموطنان به دلیل بی احتیاطی یا نداشتن مهارت در شنا، جان خود را از دست ‌می‌‌دهند.
جالب توجه اینجاست که بیشتر هم افرادی در معرض خطر غرق‌شدگی هستند که گمان ‌می‌کنند مهارت کافی در شنا کردن دارند؛ بنابراین بدون توجه به نکات ایمنی در مناطق ممنوعه یا در شرایط نامساعد آب و هوایی شنا ‌می‌کنند.
به گزارش ایرنا، طبق آمار سازمان پزشکی قانونی، در بهار امسال ۲۸۰ نفر بر اثر غرق‌شدگی جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (۱۴۰۱) که تعداد تلفات ۲۵۵ نفر بود، ۹.۸ درصد افزایش یافته ‌است.
از کل تلفات غرق‌شدگی ثبت شده در این فاصله زمانی در کشور، ۲۲۴ نفر مرد و ۵۶ نفر زن بودند. همچنین بیشترین آمار با ۱۲۶ فوتی در خردادماه ثبت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۶.۷ درصد افزایش یافته‌است.
طبق آمارهای سازمان پزشکی قانونی، استان‌های خوزستان با ۴۱، فارس با ۲۷ و اصفهان با ۲۳ فوتی بیشترین آمار مرگ ناشی از غرق‌شدگی را داشته‌اند. همچنین استان مازندران با ۱۷ فوتی غرق‌شدگی در رتبه پنجم و استان گیلان با ۱۵ فوتی در رتبه هشتم قرار گرفته‌اند.
هرچند بیشترین تعداد تلفات غرق‌شدگی در 3 ماه نخست سال جاری با ۷۳ فوتی همانند سال‌های گذشته، مربوط به رودخانه‌هاست اما در این مدت استخرهای کشاورزی بعد از رودخانه‌ها در رتبه دوم تعداد تلفات غرق‌شدگی قرار گرفته‌اند. در این مدت ۷۱ نفر در استخرهای کشاورزی جان خود را از دست دادند در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۲۵ نفر بوده ‌است.
علت هم آن بوده که فعالیت‌های کشاورزی در فصل بهار در مقایسه با میزان سفر به استان‌های ساحلی (در مقایسه با فصل تابستان) بیشتر است لذا شاهد پیشی گرفتن آمار تلفات غرق‌شدگی در استخرهای کشاورزی نسبت به دریا هستیم.
بر اساس آمارهای موجود پس از رودخانه و استخرهای کشاورزی به ترتیب دریا با ۳۷ نفر (۲۹ نفر مناطق غیرمجاز و 8 نفر مناطق ایمن‌سازی شده)، استخر شنا با ۲۸ نفر فوتی، کانال‌ها با ۲۱ نفر فوتی، دریاچه مصنوعی و سد با ۱۲ نفر فوتی، چاه با ۸ نفر فوتی، حوض و حوضچه با 4 نفر فوتی و دریاچه طبیعی با 2 نفر فوتی بیشترین تلفات غرق‌شدگی را داشته‌اند. در این مدت ۲۴ نفر هم در سایر مکان‌های آبی جان خود را از دست داده‌اند.
با توجه به باقی ماندن بیش از ۵۰ روز از فصل تابستان و تمایل افراد برای سفرکردن به مناطق آبی و استان‌های ساحلی کشور و همچنین شناکردن در استخرها و رودخانه‌ها و...، سازمان پزشکی قانونی کشور از هموطنان ‌می‌خواهد که نکات ایمنی و هشدارهای ارائه شده برای پیشگیری از غرق‌شدگی را جدی بگیرند.
باید در هنگام مراجعه به چنین مکان‌هایی مراقب کودکان و نوجوانان باشند تا ضمن تجربه سفری ایمن و همراه با خاطرات خوش، در پایان فصل تابستان هم شاهد کاهش آمار غرق‌شدگی در این بخش باشیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی