وزیر جهاد کشاورزی:

واردات برنج برای تاجران مشروط شد

وزیر جهاد کشاورزی درباره شرط دولت برای واردات برنج گفت: واردکنندگان برنج باید به همان نسبت که برنج وارد می‌کنند، برنج شمال کشور را خریداری و در فروشگاه‌های سراسر کشور توزیع کنند.
به گزارش ایرنا، محمدعلی نیکبخت در نشست علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی درباره تأمین برنج مورد نیاز کشور گفت: در سال زراعی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ سطح زیرکشت برنج در استان‌های کشور، ۶۶۲هزار هکتار بوده و پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری، ۲میلیون و ۳۰۰هزار تن محصول برداشت شود. باید سیاست‌های حمایتی مالی و اجرایی و سیاست‌های تجاری با هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی تنظیم شود.
وی بیان کرد: امسال با حمایت دولت، برای نخستین بار خرید برنج استان‌های شمالی در دستور کار شرکت بازرگانی دولتی ایران قرار گرفت و تلاش داریم محصول برنج سال گذشته کشاورز در انبار نماند و برای این کار برنامه‌ریزی شده است.
نیکبخت اظهار داشت: حدود ۳۰مرکز خرید برنج در استان‌های شمالی کشور دایر شد تا دغدغه کشاورزان برطرف شود. برای غرب استان مازندران و گیلان هم خرید برنج باکیفیت طارم و هاشمی از همین هفته را در دستور کار قرار دادیم. وی گفت: شرط واردات برنج به کشور، این است که تجار به اندازه واردات، برنج شمال کشور را خریداری و توزیع کنند.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: تلاش ما حمایت از تولید داخل است و تأمین کالای اساسی هم باید از مسیر تولید صورت گیرد. خوداتکایی و خودکفایی را هم باید با حمایت از تولید داخل دنبال کنیم.

مطالبات کشاورزان تا دو هفته آینده پرداخت می‌شود
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه نسبت به سال ۱۴۰۰، تولید گندم ۸۲ درصد افزایش یافته است، گفت: بخش عمده بدهی و مانده مطالبات کشاورزان در بخش گندم در 2هفته آینده پرداخت می‌شود.
نیکبخت اظهار داشت: در سال زراعی 1402-1401 حدود 2میلیون هکتار کشت آبی گندم و نزدیک به 4میلیون هکتار کشت گندم دیم داشته‌ایم. میزان خرید گندم از مرز ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گذشته است که نشان از افزایش 30درصدی نسبت به سال گذشته دارد.
وی افزود: پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت و زمان خرید گندم، تولید این محصول استراتژیک از مرز ۸ میلیون تن خواهد گذشت که رکورد مهمی در چند سال گذشته محسوب می‌شود.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه امسال نسبت به سال‌های گذشته گندم کمتری را وارد می‌کنیم، گفت: این اقدام صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه خواهد داشت. با توجه به محدودیت منابع آبی، تلاش می‌شود به سمت افزایش عملکرد با استفاده از کشاورزی دانش‌بنیان، افزایش بهره‌وری و هوشمندسازی برویم.
نیکبخت درباره پرداخت مطالبات کشاورزان اظهار داشت: ارزش ریالی خرید گندم تا امروز نزدیک به ۱۱۲ هزار میلیارد تومان بوده است که ما تا حدود ۶۶ هزار میلیارد را پرداخت کردیم.

جستجو
آرشیو تاریخی