آسـان اعتـــماد نکنــید

داوود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتا تهران بزرگ درباره این پرونده گفت: در سال‌های اخیر یکی از جرایمی که هر ساله آمارش رو به افزایش بوده کلاهبرداری سایبری با ترفندها و شگردهای مختلف است.
در این پرونده ۸ متهم دستگیر شد که مبدأ این جرم و کلاهبرداری در داخل زندان بوده و بالغ بر ۲ میلیارد تومان از حساب مردم سرقت شده است.
رئیس پلیس فتا تهران بزرگ در ادامه گفت: در سال‌جاری ۵ باند دستگیر کردیم که مبدأ همگی آنها در زندان بوده و در تماس با شهروندان و ارائه اطلاعات فرد و جلب اعتماد کلاهبرداری می‌کردند.
در همین پرونده تا این لحظه ۶۰ شاکی شناسایی شده که البته شاکی‌ها بیشتر از این تعداد است و ما در حال شناسایی آنها هستیم‌.
وی افزود: کلاهبرداری تلفنی در گذشته که نرم‌افزارهای بانکی خیلی توسعه پیدا نکرده بود بیشتر به صورت سنتی انجام می‌شد و امروزه کلاهبرداران از فناوری‌های نوین استفاده می‌کنند از طریق برخی از نرم‌‌افزارهای پرداخت که اطلاعات هویتی شهروندان برای ثبت نام در آن وجود دارد سوءاستفاده می‌کنند و با استفاده ازآن اطلاعات اعتماد‌سازی می‌کنند.
آنها فقط از مالباخته می‌خواهند کدهایی را که برایشان پیامک می‌شود برای آنها بخوانند و در واقع هنگامی که کد قرائت می‌شود کلاهبرداران دسترسی پیدا می‌کنند به برخی از نرم‌افزارهای بانکی و در ادامه می‌توانند تمام هویت شخص و تمام اطلاعاتی را که فرد برای ثبت نام در نرم‌افزار بانکی وارد کرده‌ است دریافت کنند.
 سرهنگ معظمی گودرزی گفت: توصیه ما به هموطنان این است که کدهایی که به صورت پیامک ارسال می‌شود به هیچ عنوان در اختیار دیگران قرار ندهند چرا که در این صورت حریم خصوصی آنها نقض می‌شود. شهروندان این را در نظر داشته باشند که به صرف داشتن برخی از اطلاعات نمی‌شود به افراد اعتماد کرد.
جستجو
آرشیو تاریخی