مدیر اجرایی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان:

هوشمندسازی یارانه آرد، دست رانت خواران را کوتاه کرد

مدیر اجرایی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان با تشریح آخرین وضعیت فاز دوم این طرح گفت: اجرای این فاز هنوز به مرحله نهایی نرسیده است، اما تاثیرات مثبتی در کوتاه کردن دست رانت خواران حوزه مجوزهای نانوایی و دلالان آرد را به دنبال داشته است.
به گزارش ایسنا، محمد رسول نظافتی اظهارکرد: پس از اجرای موفق فاز اول و استقرار کارتخوان‌های هوشمند در بیش از 99درصد نانوایی های کشور، اجرای فاز دوم به صورت آزمایشی از آذرماه سال قبل در استان قزوین و از ۱۷بهمن ماه به تدریج در سراسر کشور آغاز شد.
وی عنوان کرد: در فاز دوم، کمک هزینه پرداختی دولت به نانوایان که از اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ معادل ۱۵ درصد بود، از ۱۷ بهمن ماه همان سال به ۳۰ درصد و از تیرماه ۱۴۰۲ به ۴۰درصد افزایش یافت. همچنین سهمیه آرد نانوایان که تا بهمن ۱۴۰۱ یک میزان ثابت بود، شناور شد. به این معنی که هر نانوایی، هر میزان پخت و عرضه نان به مردم داشته باشد (مبتنی بر عملکرد ثبت شده بر روی کارتخوان های هوشمند)، به همان میزان به علاوه چند درصد بیشتر، می تواند برای دوره بعدی آرد یارانه‌ای دریافت کند. به عبارت دیگر عملکرد خود نانواست که تعیین می‌کند این نانوایی در دوره بعدی، به چه میزان به آرد یارانه‌ای دسترسی پیدا کند؛ هر دوره هم می‌تواند درصدی بیشتر از عملکرد ثبت شده روی کارتخوان، آرد تحویل بگیرد.
نظافتی گفت: در گذشته، کمیت و کیفیت عملکرد نانوا هیچ تاثیری بر کاهش یا افزایش سهمیه آرد نداشت پس تفاوتی بین نانوایایی که متعهدانه درحال تولید نان باکیفیت برای مردم بودند با نانوایایی که نان بی کیفیت به دست مردم می‌دادند، وجود نداشت اما حالا این مشکل برطرف شده است.
وی عنوان کرد: تا پیش از شناورشدن سهمیه آرد نانوایی‌ها، وجود سهمیه ثابت آرد یارانه‌ای روی مجوز نانوایی ها موجب شده بود قیمت این مجوزها متناسب با میزان سهمیه آرد، تا چند میلیارد تومان معامله شود. اما از اواخر اسفند ماه سال گذشته و مدتی پس از آغاز شناورشدن سهمیه آرد، عملا رانت موجود بر روی مجوزهای نانوایی موضوعیت خود را از دست داد و موجب شد قیمت این مجوزها روند کاهشی داشته باشد و در شهرهای مختلف تا ۷۰ درصد کاهش یابد.
مدیر اجرایی طرح هوشمندسازی یارانه آرد نان همچنین از درنظر گرفتن یک برنامک در ادامه فاز دوم این طرح خبر داد که مردم با استفاده از آن پس از هر خرید، بتوانند نظرات خود را درباره کیفیت نان و عملکرد نانوایی، ثبت کنند. در این برنامک، مردم به سوالاتی همچون کیفیت نان، قیمت مصوب، رعایت وزن چانه و بهداشت مناسب محیط  پاسخ می دهند.مردم در اولین مراجعه، با درج نام، کدملی و شماره کارت بانکی خود، امکان دسترسی دائمی به برنامک را خواهند داشت. از آن پس تمام تراکنش‌های خرید نان در این برنامک قابل مشاهده خواهد بود و هر کس بلافاصله پس از خرید نان می‌تواند تراکنش خرید خود را مشاهده کند. محدودیت زمانی برای ثبت نظرات وجود ندارد و خریدار نان بلافاصله بعد از خرید، یا چند ساعت یا چند روز بعد می تواند با مراجعه به برنامک، نظر خود را ثبت کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی