برنامه‌های وزارت میراث فرهنگی‌، گردشگری و صنایع دستی برای محرم اعلام شد

برنامه‌ریزی برای جذب گردشگران مذهبی با تاکید بر 37 آیین ویژه محرم

زهره افشار/  بار دیگر ایام سوگواری سالار شهیدان و سرور آزادگان جهان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) از راه رسید که با توجه به تنوع فرهنگی و قومیتی ایران، نقش بزرگی در معرفی فرهنگ مذهبی ما دارد و همه ساله گردشگران خارجی و داخلی زیادی را به سوی خود جلب می‌کند. به همین دلیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این ایام 37 رویداد را در قالب سوگواره برگزار خواهد کرد تا بتواند گردشگران بیشتری را در بخش گردشگری مذهبی جذب کند.
مصطفی فاطمی، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: تمرکز برنامه‌های ما بر رویدادهایی که جنبه گردشگری بیشتری دارند، گذاشته شده و آنهایی را انتخاب کرده‌ایم که همخوانی بیشتری با فرهنگ گردشگران خارجی داشته باشند.
وی افزود: سال‌هاست که محرم به عنوان بزرگ‌ترین رویداد گردشگری مذهبی مورد توجه بسیاری از گردشگران خارجی قرار دارد و در این ایام شاهد حضور گردشگران خارجی در برخی از شهرهای کشورمان ازجمله زنجان، یزد و اصفهان هستیم. با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته گستره گردشگری مذهبی محرم را به سمت گردشگری داخلی هم سوق داده‌ایم و در حال حاضر تورهای خارجی و داخلی برای معرفی آیین‌های محرم بویژه عاشورا و تاسوعا تدارک دیده شده است.
وی مهم‌ترین این 37 رویداد را نخل‌برداری یزد، علم‌گردانی بشرویه خراسان جنوبی، تشت‌گذاری زنجان، خیمه‌پوشان خراسان رضوی، علم‌واکنی گیلان، جغجغه‌زنی مرکزی، علم‌بندی ماسوله گیلان، قالیشویان کاشان، بیل‌زنی خوسف خراسان جنوبی، تعزیه کنگاور کرمانشاه، دمام‌زنی بوشهر، مواکب آبادان خوزستان، سوگواره بازار بزرگ تبریز، علم‌بندی مراغه آذربایجان شرقی و آیین و عاشورای ابیانه کاشان اعلام کرد. در استان تهران نیز آیین علم‌بندان شهر ری را خواهیم داشت.
مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تأکید کرد: با هدف معرفی بهتر آین آیین‌ها و جواب دادن به پاسخ‌های احتمالی گردشگران خارجی، امسال علاوه بر استفاده از لیدرهای متخصص و آشنا به آیین‌های محرم در هماهنگی‌ای که با حوزه‌های علمیه صورت گرفته از روحانیونی که با زبان‌های زنده دنیا آشنایی دارند نیز کمک گرفته‌ایم و بناست این روحانیون در کنار لیدرها حضور داشته باشند.
وی تأکید کرد: برخی از این آیین‌ها مانند قالیشویان کاشان به ثبت جهانی رسیده است و برخی دیگر نیز در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند.
فاطمی گفت: البته تنوع این آیین‌ها با توجه به وجود فرهنگ‌ها و قومیت‌های مختلف کشورمان بسیار زیاد است، اما تمرکز ما بر آیین‌هایی است که با فرهنگ سایر ملت‌ها هم همخوانی داشته باشد. وی افزود: پس از برگزاری آیین‌های دهه محرم ما پیاده‌روی میلیونی اربعین را داریم که با حضور پر‌رنگ گردشگران ایرانی و خارجی همراه است و برنامه‌ریزی وسیعی در این بخش انجام شده و می‌توان گفت میزهای گردشگری معنوی و مذهبی ما روزهای شلوغی را می‌گذرانند و جلسات فشرده‌ای را برگزار می‌کنند.
جستجو
آرشیو تاریخی