با حضور رئیس جمهور و افتتاح چندین طرح

گره طرح‌های عمرانی و نفتی کهگیلویه و بویراحمد باز شد

رئیس جمهور صبح روز گذشته در ششمین مقصد از دور دوم سفرهای استانی، عازم استان کهگیلویه و بویراحمد شد تا علاوه بر پیگیری مصوبات سفر قبلی، ایرانی‌‌ترین پروژه نفتی ‌ایران را در گچساران افتتاح کند.افتتاح سد و نیروگاه چمشیر، نشست با فعالان اقتصادی و افتتاح چند پروژه عمرانی از دیگر برنامه‌های سفر استانی دوروزه رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد است.
افتتاح پتروشیمی گچساران پس از 17سال
رئیس جمهور در آیین افتتاح کارخانه پتروشیمی گچساران پس از 17سال گفت: این کارخانه که بخش عمده‌ای از مراحل ساخت آن به دست متخصصان ایرانی انجام شده، مصداق هنر مقاومت در برابر تحریم هاست.
به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بیان کرد:بهره‌برداری از کارخانه‌های پتروشیمی به عنوان واحدهای فرآوری منابع نفت و گاز، راه توسعه و ایجاد فرصت‌های شغلی را فراهم می‌کند. از مزایا و ویژگی‌های کارخانه پتروشیمی گچساران می‌توان به ایجاد زنجیره تولید محصولات تولیدی اشاره کرد. رئیس جمهور تصریح کرد: جمع‌آوری مشعل‌های گازی، ارمغان دیگر کارخانه پتروشیمی گچساران است که موجب فراهم کردن شرایط کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی می‌شود.
۵ پتروشیمی دیگر
تا پایان امسال افتتاح می‌شود
وزیر نفت ‌در آیین بهره‌برداری رسمی از پتروشیمی گچساران با اشاره به عزم دولت سیزدهم برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام تأکید کرد: هر ماه یک پروژه نفتی افتتاح می‌کنیم و پروژه‌های نیمه‌تمام نفت و گاز هم تا پایان سال افتتاح می‌شوند.
به گزارش تسنیم، جواد اوجی اظهارکرد: پروژه‌های فاز دوم پتروپالایشگاه آبادان و ‌طرح‌های جمع‌آوری گازهای مشعل از پروژه‌هایی هستند که در ماه‌های اخیر به بهره‌برداری رسیدند و درنهایت شاهد راه‌اندازی سومین الفین کشور پس از 17 سال هستیم.
وی اظهارداشت: برنامه‌ریزی شده است که 68 پروژه نیمه‌تمام به ارزش 15 میلیارد دلار در سال 1402 به بهره‌برداری برسد، به این ترتیب روزانه 130 هزار بشکه نفت و 40 میلیون مترمکعب گاز به تولید کشور افزوده می‌شود.
وزیر نفت با یادآوری فرایند طولانی و 17ساله ساخت پتروشیمی گچساران گفت: با تسریع در ساخت این پروژه در دو سال اخیر، توانستیم بار دیگر زنجیره ارزش پتروشیمی کشور را توسعه دهیم.
اوجی یادآور شد: تا پایان امسال 5طرح پتروشیمی دیگر در کشور به بهره‌برداری می‌رسد.
وزیر نفت گفت: این استان توان تولید روزانه 500 تا 600 هزار بشکه نفت را دارد و وزارت نفت طی دو سال گذشته 2.6 میلیارد دلار پروژه نفتی و گازی برای این استان طراحی کرده است.
افتتاح سد چمشیر
در این سفر همچنین سد چمشیر به عنوان بلندترین سد بتنی غلتکی غرب آسیا و نیروگاه چمشیر با حضور رئیس جمهور و وزیر نیرو افتتاح شد. عملیات اجرایی سد و نیروگاه چمشیر با اخذ مجوز‌های لازم از سازمان‌های ذیربط با اعتباری حدود 15 هزار میلیارد تومان از سال 91 آغاز شد. نیروگاه برقابی چمشیر هم دارای 3 واحد بزرگ هر یک به ظرفیت 55 مگاوات و دو واحد کوچک (زیست محیطی) هر یک به ظرفیت 5.5 مگاوات جمعاً 176 مگاوات است که ازطریق پست 230 کیلوولت چمشیر به شبکه سراسری متصل می‌شود؛ نیروگاهی که قرار است سالانه و به طور متوسط 482 گیگاوات ساعت انرژی الکتریکی تولید می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی