چرا تیم ملی پایش به سکو نمی‌رسد؟

 

مهری رنجبر/ تیم والیبال جوانان ایران با شکست ایتالیا برای دومین بار متوالی قهرمان جهان شد. لابد شما هم مثل ما می‌پرسید چه اتفاقی می‌افتد که همین نسل وقتی به تیم ملی می‌رسد، هیچ وقت در رقابت‌های بین‌المللی نه‌تنها قهرمان نمی‌شود که اصلاً پایش به سکو که هیچ، حتی بهتر از چهارمی هم در لیگ ملت‌ها نمی‌گیرد.
این اختلاف سطح در کمتر از 5-4 سال دلایل روشنی دارد:
1- ما در بحث سرمایه‌گذاری تیم ملی خیلی خیلی عقب هستیم. البته این مورد تنها رسیدگی به تیم نیست. امکانات تیم ملی خیلی اهمیت دارد. به عنوان مثال، اسلوبودان کواچ، سرمربی تیم ملی والیبال صربستان، بعد از قهرمانی با این تیم در المپیک 2000 سیدنی، ماهیانه 3 هزار دلار حقوق مادالعمری می‌گیرد اما در ورزش ایران قانون مقطعی وجود دارد و کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش تنها چند ماه مانده به بازی‌های آسیایی و المپیک به بازیکنان و مربیان حقوق ماهیانه می‌دهند.
2- بخش دیگر به امکانات در اختیاز تیم‌ها برمی‌گردد. کمبود امکانات تیم ملی ما بیداد می‌کند. در واقع امکانات تیم ملی ما در مقابل بقیه کشورها صفر در مقابل هزار است. سالن بدنسازی تیم ملی ما اصلاً شایسته این تیم نیست. دستگاه سرویس‌زن تیم ملی ما برای 10 سال پیش است. در واقع ما از تکنولوژی روز دنیا استفاده نمی‌کنیم. 3- لیگ برای ساخت بازیکنان اهمیت زیادی دارد. امیرحسین اسفندیار را با لاویای مقایسه کنید. او در تیمی بازی می‌کند که قهرمان باشگاه‌های اروپا می‌شود و بازیکنانی که در سطح جهان شاخص هستند اما بازیکنان ما در سطح آنها نیستند چرا که در لیگی پرورش پیدا می‌کنند که برنامه‌ریزی ندارد. الگو‌برداری از لیگ‌های بزرگ کار سختی نیست چرا که در برنامه‌ریزی FIVB، روزهای بازی‌های ملی و باشگاهی مشخص است. چرا نباید الگوبرداری درست از لیگ‌های بزرگ داشته باشیم؟ و مدیران باشگاه‌ها تعیین‌کننده باشند؟
4- به جز سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی، اینکه بازیکنان تحت تمرین مربیان بزرگ باشند هم نکته مهمی است. بازیکنان تیم‌های خارجی علاوه بر اینکه کنار نوابغ بزرگ بازی می‌کنند، مربیان خوب دنیا هم به آنها آموزش می‌دهند؛ کاری که واقعاً تأثیر‌گذار است. دانش مربی روی کار بازیکنان خیلی اثرگذار است.
5– ما استعداد زیاد داریم، اما روی کار آنها نظارت نداریم. بازیکنان تیم‌های نوجوانان و جوانان ایران بعد از پایان کارشان رها می‌شوند؛ در صورتی که نباید این اتفاق بیفتد. چرا به بازیکنان جوان، فرصت بازی در مسابقات جهانی داده نمی‌شود؟ درست است مردم و کارشناسان نتیجه‌گرا هستند و استفاده از جوانان تاوان دارد، اما تجربه نشان داده استفاده از بازیکنان جوان نه‌تنها بد نیست که بعضی مواقع انگیزه جوانی، پیروزی تیم را رقم زده است.

جستجو
آرشیو تاریخی