وزیر نیرو:

پایداری آبی شهر تهران افزایش می‌یابد

وزیر نیرو از تأمین اعتبار بخشی از طرح جامع آبرسانی تهران به مبلغ 2 هزار میلیارد تومان خبر داد.
به گزارش مهر، علی اکبر محرابیان در آیین افتتاح و بهره‌برداری بخشی از طرح جامع آبرسانی تهران (قمر بنی‌هاشم(ع)) گفت: برای کلانشهری مانند تهران ضرورت دارد به‌منظور تأمین آب در شرایط پایدار، اقدامات برنامه‌ریزی شده‌ای صورت گیرد.
وی افزود: به همین دلیل طرح جامعی مطالعه و در آن چند عنصر دیده شده که یکی از این عناصر، ایجاد رینگ سراسری است که باید به طول ۲۳۰ کیلومتر اجرا شود.
محرابیان تصریح کرد: سرانجام پس از گذشت سال‌ها بیش از ۵۵ کیلومتر از این رینگ به بهره‌برداری ‌رسید. در کنار آن شاهد افتتاح ۱۴۰ هزار مترمکعب مخزن آب هستیم. این رقم معادل ۵ درصد کل مخازن کلانشهر تهران است که طی ده‌ها سال گذشته در پایتخت احداث شده است.
به گفته وزیر نیرو، وجود رینگ و مخازن باعث پایدارسازی آب در شهر تهران می‌شود و این امکان را فراهم می‌کند تا بتوانیم آب را از سامانه‌های مختلف به شهر تهران و هر نقطه‌ای که نیاز بود هدایت کنیم. بخشی از رینگ افتتاح شده، قسمت غربی و جنوب غربی شهر تهران را کامل می‌کند و به صورت یکپارچه، امکان تبادل و گردش آب را از شرق به غرب فراهم کرده است. بخشی که باقی‌مانده نقاطی از شمال تهران بوده و امید است این امر کامل شود.
وی افزود: در شمال شرق و شمال غرب تهران، چندین سامانه و سد ازجمله سد لتیان، سد لار، سد ماملو، سد امیرکبیر و سد طالقان وجود دارد. این رینگ این امکان را فراهم می‌کند تا آب را از نقاط شرقی به غربی و بالعکس منتقل کنیم و بطور کلی درصورتی که شبکه ایجاب کند گردش آب صورت می‌گیرد.
محرابیان با تأکید بر اینکه احداث و افزایش حجم مخازن، میزان تاب‌آوری را در شهر تهران افزایش می‌دهد، اظهار داشت: در شهر تهران ضرورت دارد میزان ذخیره‌سازی آب برای چند روز وجود داشته باشد؛ در شرایط بحرانی مانند زلزله، سیل و دیگر مشکلاتی که ممکن است برای خطوط و شبکه رخ دهد، این میزان حجم مخازن، ذخیره تاب‌آوری شبکه را افزایش می‌دهد. وی گفت: پیش‌بینی شده در نقاط شمالی تهران ۲۵ کیلومتر در سال‌جاری و الباقی تا سال آینده تکمیل شود.

لزوم افزایش منابع آب تهران
تا پایان دولت سیزدهم
وزیر نیرو با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته به منابع آبی شهر افزوده نشده است، ادامه داد: این موضوع در حالی است که در ۳۰ سال گذشته جمعیت شهر تهران چندبرابر شده است.
محرابیان با تأکید بر ضرورت اجرای سایر طرح‌های توسعه‌ای آب شرب تهران تا پایان دولت سیزدهم گفت: باتوجه به میزان بالای مصرف در تهران و شرایط اقلیمی و همچنین نوسان بارشی در کشور بویژه شهر تهران، باید برای متنوع‌سازی منابع آب اقدام کرد.

مدیریت مصرف آب با اجرای پروژه‌های جدید
مدیرعامل آبفای استان تهران هم در آیین افتتاح بخشی از طرح جامع آبرسانی تهران گفت: بهره‌برداری از پروژه‌های جدید موجب پایداری و تاب‌آوری بیشتر در پهنه غرب و جنوب غرب کلانشهر تهران خواهد شد.
محسن اردکانی با اشاره به افزایش میزان ضریب تاب‌آوری آب شهر تهران در مواقع بحرانی، اظهار کرد: افزایش حجم مخازن ذخیره آب تهران، امکان جابه‌جایی آب بین سامانه‌های تأمین آب تهران و همچنین مدیریت مصرف انرژی و کاهش هزینه‌ها از طریق انتقال آب به روش ثقلی، از عمده‌ترین اثرات بهره‌برداری از این پروژه‌هاست.

جستجو
آرشیو تاریخی