دبیر کمیسیون واردکنندگان و تأمین کنندگان مجمع عالی واردات برنج:

ممنوعیت فصلی واردات برنج پابرجاست، کشاورزان نگران نباشند

دبیر کمیسیون واردکنندگان و تأمین کنندگان مجمع عالی واردات برنج گفت: بر خلاف شایعات و اخبار نادرست و گمراه کننده مبنی بر لغو ممنوعیت واردات، ترخیص برنج از ابتدای فصل برداشت یعنی اول مرداد تا پایان فصل برداشت یعنی پایان آبان‌ ممنوع است.
به گزارش مهر، مسیح کشاورز با اشاره به قانون ممنوعیت فصلی واردات برنج، گفت: انتشار چنین اخبارنادرستی، نتیجه‌ای جز برهم خوردن نظم بازار و تعادل تأمین و عرضه برنج، تحریک و افزایش قیمت این محصول نخواهد داشت.
وی افزود: واردکنندگان با درنظر گرفتن تجربه سال‌های گذشته و تبعات منفی ممنوعیت فصلی واردات برنج، همچون ادوار گذشته با ارسال نامه‌ای خطاب به معاون اول رئیس جمهور خواستار لغو ممنوعیت فصلی واردات یا کاهش مدت زمان آن شده‌اند که همچون سال‌های گذشته، رسیدگی به موضوع، به وزیر جهاد کشاورزی محول شده است.
کشاورز یادآورشد: تجربه سال‌های گذشته، اثبات کرده است دستور معاون اول به وزیر کشاورزی و واگذاری مسئولیت رسیدگی به موضوع به وی، الزاماً به معنای موافقت با خواسته لغو دوره ممنوعیت فصلی واردات نیست و اصولاً اتخاذ چنین تصمیماتی نیازمند زمان و طی مراحل قانونی است.
وی اظهار کرد: آنچه بدیهی است برای لغو یا کوتاه کردن دوره ممنوعیت واردات برنج، ستاد تنظیم بازار باید با محوریت وزارت جهاد کشاورزی تصمیم‌گیری کند. اولویت نخست وزارت جهاد کشاورزی حمایت از تولید داخل است و حتی اگر شرایط به گونه‌ای باشد که نظر ستاد تنظیم بازار تغییر کند باید زمانی ۲ تا ۴ ماهه برای تغییر در مسیر اجرای قانون در نظر گرفت.
کشاورز تأکید کرد: آنچه امروز رقم خورده، سوءبرداشت واردکنندگان برنج از دستور معاون اول رئیس جمهور به وزیر جهاد کشاورزی برای بررسی موضوع است که به اشتباه آن را موافقت با لغو دوره ممنوعیت واردات برنج تلقی کرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه این موضوع باعث می‌شود روند واردات تا پیش از شروع دوره ممنوعیت کند شود، توضیح داد: در مقطع زمانی کوتاهی که تا آغاز دوره ممنوعیت واردات برنج باقیمانده، واردکنندگان تلاش می‌کنند به واردات سرعت ببخشند تا بازار کشور با کمبود عرضه روبه‌رو نشود.
دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران افزود: با انتشار چنین خبری، با این تصور که فرصت کافی در اختیار دارند، شرایط از حالت فوق‌العاده به حالت عادی بازگشته و روند واردات که سرعت گرفته بود، مطابق شرایط معمول ادامه پیدا می‌کند.
وی با بیان اینکه با آغاز دوره ممنوعیت بازاری که با انتشار این خبر آرامش کاذب پیدا کرده بود با شوک جدی روبه‌رو می‌شود، تصریح کرد: با این اتفاق شرایط کاملاً تغییر کرده و اگر قرار بود به روال عادی قیمت‌ها رشدی منطقی را تجربه کنند، این شوک باعث می‌شود تا قیمت‌ها جهش زیادی پیدا کرده و منفعت‌طلبان از این شرایط برای تحصیل سود بیشتر سوءاستفاده می‌کنند و قطعاً تبعات منفی آن در آستانه فصل برداشت، متوجه بازار برنج داخلی هم می‌شود. کشاورز تأکید کرد: امیدواریم با تحلیل درست و استناد به تجربه سال‌های گذشته از انتشار چنین خبرهایی خودداری شود.
جستجو
آرشیو تاریخی