دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ اعلام کرد

مردم منتظر مرغ ارزان باشند

میترا جلیلی/ در حالی که این روزها با وضعیت آشفته بازار مرغ مواجه هستیم و صف‌های طویل در میادین میوه و تره‌بار و قیمت‌های بالاتر از نرخ مصوب هر کیلوگرم 73 هزار تومان در بازار حاکی از کمبود عرضه است، خبرها حکایت از آن دارد که در آینده‌ای نزدیک، این مشکل برطرف شده و التهاب بازار فروکش می‌کند.
دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ با اعلام اینکه روند قیمت مرغ کاهشی خواهد بود، این موضوع را منوط به تأمین نهاده‌های دامی و خوراک مرغ دانست.
رضا مبصری با تأیید وجود اختلالاتی در زمینه واردات نهاده‌های دامی به کشور گفت: این اطمینان را به مردم می‌دهم که با توجه به تلاش برای رفع این اختلالات، ظرف 15 روز تا یک ماه آینده، مشکل تأمین گوشت مرغ در کشور حل می‌شود و با افزایش عرضه گوشت مرغ در بازار، شاهد از بین رفتن التهاب کنونی خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه وضعیت نامناسب امروز بازار مرغ معلول چندین عامل است، یادآور شد: در 6 ‌‌ماه دوم سال گذشته، مرغداران زیان بالایی را تجربه کردند که همین موضوع سیگنالی به سرزنجیره تأمین مرغ یعنی تولیدکنندگان جوجه یکروزه بود. با کاهش تأمین جوجه یکروزه و بالا رفتن قیمت آن، مرغداران توانایی تهیه آن را نداشتند.
مبصری افزایش قیمت گوشت قرمز را هم در روند افزایش قیمت گوشت مرغ بی‌تأثیر ندانست و اظهار داشت: با بالا رفتن قیمت گوشت قرمز، میزان تقاضا برای گوشت مرغ به عنوان کالای جایگزین، بالا رفت. به این ترتیب با وجود تلاش فراوان برای افزایش تولید جوجه یکروزه و مرغ، عرضه افزایشی مرغ به منظور جبران کمبود ماه قبل، باز هم بی‌اثر شد و موفق به ایجاد آرامش در بازار مرغ نشدیم.
وی اظهار داشت: مدتی است که تأمین ارز برای نهاده‌ها با مشکل مواجه شده و واردکنندگان از عدم تخصیص ارز برای این موضوع گلایه‌مند بودند که به نظر می‌رسد اختلافات بین بانک مرکزی و وزارت جهاد کشاورزی حل شده و نوید روزهای بهتری را می‌دهد.
دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ از تلاش‌های صورت گرفته برای افزایش تولید مرغ در کشور به 85 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در اسفندماه و بیش از 104 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در اردیبهشت‌ماه اشاره کرد و یادآور شد: این رقم در خردادماه از 113 میلیون قطعه هم عبور کرد. پیش‌بینی می‌شود در ماه جاری میزان جوجه‌ریزی به بیش از 120 میلیون قطعه برسد که مرغ حاصل از این جوجه‌ها مردادماه ‌به بازار می‌آید و حتی مازاد تولید خواهیم داشت.
وی یادآورشد: پیش‌بینی می‌شود با تأمین نهاده‌ها، هم بازار مرغ آرام بگیرد و هم باب صادرات باز شود. مبصری با اشاره به کمبود کنجاله سویا گفت: با تلاش مجموعه وزارت صمت، ترخیص کشتی‌های حامل کنجاله سرعت گرفته و شرکت پشتیبانی امور دام کشور هم قول توزیع مناسب را داده و پیش‌بینی می‌شود اوضاع بهتری بر بازار مرغ حاکم شود. مبصری گفت: با توجه به فرا رسیدن ماه محرم این اطمینان را به مردم می‌دهم که با تأمین ارز و نهاده‌ها و افزایش جوجه‌ریزی و تولید مرغ، در مردادماه بازار آرام گیرد.
جستجو
آرشیو تاریخی