کودکان بدسرپرست را دریابیم

 بر اساس قانون، بین کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست تفاوت وجود دارد. کودک بد سرپرست اغلب از وجود پدر یا مادر یا هردو  آنها بهره‌مند است اما والدین توانایی لازم برای برطرف کردن نیاز‌های فرزندشان را ندارند یا با بدرفتاری و آزار کودکان زندگی نامناسبی برایشان فراهم کرده‌اند. در برخی مواقع نیز به‌دلیل اعتیاد، فقر، زندانی شدن و عوامل دیگر نمی‌توانند از فرزندشان نگهداری و مراقبت کنند.
مهم‌ترین نیاز روانی که هر کودک دارد، نیاز به محبت از سمت خانواده و اطرافیان است. کمبود محبت در کودکان باعث رشد نامناسب و با تأخیر آنها می‌شود و همچنین در آینده باعث پرخاشگری و بزه‌کاری این کودکان خواهد شد. متأسفانه کودکان بدسرپرست از کمبود محبت زیادی رنج می‌برند و این موضوع باعث می‌شود در بزرگسالی دچار مشکلاتی از قبیل احساس پرخاشگری، ناامنی، نبود اعتماد به نفس، اضطراب، افسردگی و… شوند که البته این موارد تنها برخی از مشکلات کودکان بد‌سرپرست است. این مشکلات از بزرگترین عوامل بزهکاری و پدیدآورنده مشکلات اجتماعی چون فقر، بیماری، بیکاری و… است.
وقتی کودکان در دل خانواده­‌هایی زندگی می‌کنند که مدام دعوا می­‌کنند یا درگیر مشکلاتی از جمله اعتیاد والدین، اقتصادی و… هستند، این مسائل روی شخصیت و رفتار کودکان تأثیر می­‌گذارد. بنابراین توجه به کودکان بدسرپرست و حمایت از آنها امری بسیار مهم است که نهادهای مربوطه باید به آن توجه کنند و متأسفانه به کودکان بدسرپرست به‌دلیل اینکه از وجود پدر و مادر بهره‌مند هستند توجه چندانی نمی‌شود، حال آنکه این کودکان نیز مانند کودکان بی‌سرپرست نیاز به حمایت و توجه خاص دارند. بی‌تردید اگر نداشتن صلاحیت والدین اثبات شد و هیچ راهی برای بهبود شرایط وجود نداشت، بهتر است که کودک از خانواده جدا شود و به بهزیستی تحویل داده شود. در اینجا نبودن والدین کمتر از بودنشان به کودک آسیب می‌رساند.
جستجو
آرشیو تاریخی