مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌و‌گو با «ایران» اعلام کرد

سامانه هوشمند مدیریت پسماند راه‌اندازی می‌شود

سعیده احسانی‌راد/ امروزه استفاده از کیسه‌های پلاستیکی تقریباً با زندگی مردم عجین شده است، بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ سال زمان برای بازیافت نیاز دارد.
در دنیا در هر دقیقه یک میلیون کیسه پلاستیکی یک بار مصرف استفاده می‌شود. در ایران روزانه ۳۰۰۰ تن و سالانه بیش از یک میلیون تن کیسه پلاستیکی تولید می‌شود که نسبت به طول عمری که دارند صدها سال در طبیعت باقی می‌مانند.
پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۵۰، مقدار پلاستیک‌ها در اقیانوس‌ها بیشتر از ماهی‌ها خواهد بود.
روز ۲۱ تیر ماه به‌عنوان روز بدون کیسه پلاستیکی نامگذاری شده است. این رویداد به افزایش آگاهی مردم در سراسر جهان درباره مشکلات زیست‌محیطی ناشی از استفاده بیش از حد کیسه‌های پلاستیکی می‌پردازد و آنها را به کاهش مصرف آنها تشویق می‌کند.
مهدی خادم ثامنی، مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست به تصویب آیین نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیک اشاره کرد و گفت: آمار دقیقی از میزان استفاده از کیسه‌های پلاستیک وجود ندارد و میزان آن بین 170 تا 180 هزار تن تخمین زده می‌شود.
برای حفاظت زمین و طبیعت از پلاستیک استفاده نکنید
مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست علت استفاده  زیاد پلاستیک در ایران را ناشی از مصرف‌گرا بودن بیان کرد و گفت: مصرف کیسه‌های پلاستیک در ایران به‌دلیل داشتن نفت و پتروشیمی، مقرون به صرفه‌تر است. وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مصرف پلاستیک در ایران چشمگیر است باید از پلاستیک‌ها چندبار استفاده شود و به چرخه اقتصاد چرخشی بازگردد نه اینکه با رهاسازی و دفع آن در محیط و طبیعت، منابع زیستی(آب و خاک) را آلوده کند.
 
بازیافت کیسه‌های پلاستیکی
خادم ثامنی درباره وضعیت بازیافت پلاستیک در ایران گفت: خوشبختانه برای بازیافت پلاستیک در ایران شرکت‌های بازیافتی زیادی فعال هستند که پلاستیک‌ها بعد از جمع‌آوری دوباره به مواد اولیه تبدیل می‌شوند اما مشکلی که وجود دارد این است که کیسه‌های پلاستیکی که ضخامت نازکی دارند به‌دلیل رهاسازی در محیط و عدم امکان جمع‌آوری، به شرکت‌های بازیافت نمی‌رسند چون هزینه جمع‌آوری آن زیاد است.

صدمات پلاستیک‌ به طبیعت
وی گفت: پلاستیک‌ها به‌دلیل دارا بودن مواد شیمیایی پلی اتیلن و پلی پروپلین، در محیط تجزیه نمی‌شوند چون پیوندهای پلیمرها در طبیعت شکسته و تبدیل به ریز پلاستیک یا میکرو پلاستیک می‌شوند، این میکرو پلاستیک‌ها به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم وارد زنجیره غذایی شده و آلاینده‌ها و آلودگی‌های زیادی را ایجاد می‌کنند. مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست از این آلاینده‌ها به‌عنوان آلاینده‌های نوپدید نام برد و گفت: آنها بو ندارند و قابل شناسایی نیستند و استانداردی هم برای محدوده این ریز پلاستیک‌ها در کشور مشخص نشده است. با توجه به آزمایشاتی که دردنیا انجام شده این ریزپلاستیک‌ها به‌صورت غیرمستقیم وارد آب شرب و شیر مادران می‌شود که خیلی خطرناک هستند، این مواد نه تنها خاک بلکه آب‌های زیرزمینی را آلوده می‌کنند همچنین از طریق هوا وارد سیستم تنفس شده و در بدن انباشته می‌شوند.
خادم ثامنی راهکار کاهش استفاده از پلاستیک را در مدیریت پسماند دانست و اظهار داشت: جلسات زیادی با سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها داشتیم و در این زمینه سامانه هوشمندی قرار است راه‌اندازی شود.
وی متذکر شد: در حوزه جمع‌آوری هوشمندانه پسماند عادی قرار است تفکیک در مبدأ داشته باشیم که از همان مبدأ کاغذ، شیشه و پلاستیک جدا شده و مستقیم به شرکت‌های بازیافت انتقال یابند. به‌دنبال آن هستیم در آینده‌ای نزدیک در رشت و یکی از مناطق تهران بحث مدیریت پسماند عادی را هوشمند‌سازی کنیم تا آلودگی‌های زیست محیطی کاهش یابد.
 
برنامه‌های روز بدون پلاستیک
خادم ثامنی به تدارک برنامه‌های مختلف برای روز بدون پلاستیک اشاره کرد و گفت: برای روز جهانی بدون پلاستیک پویش‌های مختلفی در استان‌ها در حال برگزاری است مثل در امتداد مسیر سبز، پویش بدون پلاستیک، پویش بدون زباله که با کمک شهرداری‌ها و دوستداران محیط زیست انجام می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی