رئیس جامعه انجمن‌های حرفه‌ای اقامتگاه‌های بومگردی ایران در گفت‌و‌گو با «ایران» عنوان کرد

آموزش؛ حلقه مفقوده‌ برندسازی بومگردی

دورهمی مدیران اقامتگاه‌های بومگردی از امروز به مدت 3 روز برگزار ‌می‌شود

زهره توکلی/ آمار راه‌اندازی اقامتگاه‌های بومگردی در چند سال اخیر روند رو به رشدی  داشته است، اما هنوز بجز چند استان مانند استان‌های شمالی که در طول سال مسافرپذیر هستند، از ظرفیت این اقامتگاه‌ها استفاده نمی‌شود. به طوری که در ایام نوروز امسال که معمولاً اوج مسافرت‌ها را شاهد، فقط 56 درصد اقامتگاه‌های بومگردی اشغال شد.
رئیس جامعه انجمن‌های حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران در گفت‌و‌گو با «ایران»، نبود آموزش افراد فعال در حوزه‌ بومگردی را مهم‌ترین چالش و مشکل در حوزه مدیریت اقامتگاه‌های بومگردی عنوان کرد و اظهارداشت: فعالان حوزه بومگردی کشور در بازاریابی دچار ضعیف هستند و هنوز نتوانسته‌اند در بخش برندسازی فعالیت خوبی داشته باشند. اگر برای این افراد آموزش‌های لازم ارائه شود به طور حتم علاوه‌بر رونق کسب و کارشان، کیفیت اقامتگاه‌های بومگردی کشور هم افزایش ‌می‌یابد. یاور عبیری افزود: آموزش به فعالان حوزه بومگردی‌، سرفصل‌های آموزشی مورد نیاز و ضروری را به وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری ارائه داده‌ایم. این سرفصل‌ها شامل موضوعاتی از قبیل میهمان‌نوازی، بازاریابی، برندسازی و برگزاری جشنواره‌هاست.
عبیری با اشاره به دورهمی مدیران اقامتگاه‌های بومگردی که از امروز به مدت 3 روز (18 تا 20 تیرماه) در یکی از اقامتگاه‌های بومگردی شهر کاشان برگزار ‌می‌شود، گفت: هدف از این دورهمی که با همکاری جامعه بومگردی استان اصفهان و در بافت تاریخی این استان برگزار ‌می‌شود، انتقال تجربه‌های متفاوت است. وی  تصریح کرد: تعدادی از افراد صاحبنظر و دارای تجربه در زمینه مدیریت اقامتگاه بومگردی به این دورهمی دعوت شده‌اند تا تجربیات خود را در این حوزه در اختیار دیگران بگذارند. افرادی که به‌تازگی وارد حرفه مدیریت اقامتگاه‌های بومگردی شده‌اند، جامعه هدف این دورهمی هستند تا بتوانند برنامه‌ها و مدیریت‌های لازم را برای پر کردن ظرفیت‌های خالی بخصوص در فصولی که تعداد مسافر کاهش ‌می‌یابد، اعمال کنند. عبیری خاطرنشان کرد: در این دورهمی افراد باتجربه‌ای نظیر مازیار آل داوود که پدر بومگردی ایران بوده و بیش از 2 دهه است در حوزه بومگردی فعالیت دارد، دعوت شده‌اند. این افراد به فراز و فرود این کسب و کار تسلط دارند و ‌می‌توانند تجربیات و موفقیت‌های خود را به شاغلان این حرفه که هنوز در ابتدای راه هستند، انتقال دهند.
وی افزود: شرکت‌کنندگان در این دورهمی‌ها از مزایا و معایب این حرفه، ضعف‌ها و قوت‌ها، سختی‌ها و مشکلات در کنار سودآوری و تأثیرات مثبتی که این حرفه در رونق گردشگری دارد، مطلع ‌می‌شوند.
عبیری اظهارداشت: در حال حاضر اقامتگاه‌هایی در کشور وجود دارند که این دورهمی‌ها را به‌صورت هفتگی برگزار ‌می‌کنند. برگزاری این دورهمی‌ها، علاوه بر جنبه تبلیغی که برای آن اقامتگاه دارد، به جذب گردشگر هم کمک خواهد کرد. شرایطی مناسبی فراهم شده که مدیران تازه‌کار اقامتگاه‌های بومگردی استان‌ها ‌می‌توانند تجربیات مختلف را از استان‌های مختلف به‌صورت یکجا دریافت کنند تا بتوانند درنهایت الگوی منسجمی برای مدیریت اقامتگاه‌های بومگردی خود درنظر گیرند.
جستجو
آرشیو تاریخی