همسـرکشـی از کجـا نشـأت می‌گیـرد؟

بر اساس قوانین، قتل عمدی شوهر به دست زن و برعکس موجب قصاص خواهد شد اما در صورتی که زن، شوهرش را بکشد، برای قصاص وی باید خانواده مقتول مبلغ تفاضل دیه او را پرداخت کنند تا حکم اجرا شود.
از نگاه رفتارشناسی وقتی خشم و خشونت با یکدیگر همراه بشوند، جنایتی خلق می‌شود که ممکن است قربانی آن همسر فرد باشد، معمولاً انگیزه این قتل‌ها اعتیاد، مشکلات اقتصادی و خیانت است.
برخی  کاهش تاب‌آوری نسبت به فشار روحی و جسمی را نیز زمینه بروز این اتفاق می‌دانند.
وقتی زن و شوهر به مشکل برخورد می‌کنند، اغلب از مراجعه به مشاوران خودداری می‌کنند و انباشت مسائل و مشکلات اوضاع را بغرنج می‌کند و در نهایت جنایتی به نام همسرکشی خلق می‌شود. همچنین از دلایل همسرکشی می‌توان به انتخاب نامناسب همسر، ضعف برقراری تفاهم در حل مشکلات و دخالت دیگران از جمله والدین اشاره کرد. همچنین وقتی زن و شوهر به دلیل ادامه روابط دلخراش خود یا غرور بیجا از مراجعه به مشاوران خودداری می‌کنند و انباشت مسائل و مشکلات اوضاع را بغرنج می‌کند، جنایتی به نام همسرکشی خلق می‌شود.
کمک نگرفتن از مشاوران و ریش سفیدان در حل اختلافات موجود، علت تشدید  این جنایت است، عدم مداخله نهادهای حمایتی در اختلافات زناشویی و طولانی بودن مراحل طلاق نیز از علل مهم و مؤثر بروز این خشونت فجیع بین همسران است.
جستجو
آرشیو تاریخی