با ابلاغ دستورالعمل اجرایی طرح کشت قراردادی در هفته آینده

ظرفیت تولید دیم کشور 5میلیون هکتار افزایش می‌‌یابد

وزیر جهاد کشاورزی از ابلاغ دستورالعمل اجرایی طرح کشاورزی قراردادی در هفته آینده خبر داد؛ طرحی که کارشناسان معتقدند می‌تواند ظرفیت بزرگی به تولیدات کشاورزی کشور اضافه کند، چراکه به این ترتیب حدود 5 میلیون هکتار از زمین‌های دیم کشور که پیش از این استفاده نمی‌شد به زیر کشت خواهد رفت.
به گزارش ایرنا، محمدعلی نیکبخت در جلسه طرح ملی «جهش تولید در دیمزارهای کشور» گفت: دستورالعمل اجرایی طرح کشاورزی قراردادی در آینده نزدیک تصویب و به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.
وی بر ضرورت استفاده از توانمندی سازمان تعاون روستایی برای خرید توافقی در طرح ملی جهش تولید در دیمزارها تأکید کرد و افزود: تشکل‌ها باید برای خرید محصولات دیم، با صنایع مرتبط قرارداد منعقد کنند و خرید محصول از کشاورزان را
بر‌عهده گیرند.
کمک به امنیت غذایی کشور با کشت قراردادی
در کشت قراردادی، کشاورز با یک شرکت و سرمایه‌گذار قرارداد می‌بندد و در مدت زمان تولید محصول، سرمایه‌گذار حمایت‌های نقدی و نهاده‌ای از کشاورز انجام می‌دهد و درنهایت محصول را به قیمتی که ابتدا توافق کرده‌اند، خریداری می‌کند. به این ترتیب بخش خصوصی جای دولت را در خرید‌ها و حمایت‌ها می‌گیرد و امور بخش کشاورزی و تولید، بیشتر خصوصی‌سازی می‌شود که منطبق با سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی است.
کشت قراردادی در اوایل دولت سیزدهم مطرح شد تا کمک شایان توجهی به امنیت غذایی کشور کند. درحال حاضر از 17 میلیون هکتار زمین دیم قابل کشت در کشور تنها 10 درصد آن کشت می‌شود و با اجرای این طرح می‌توان میزان تولید محصولات کشاورزی را افزایش داد.
کشت قراردادی، ناجی بخش کشاورزی
سرپرست مجری طرح گندم دراین باره گفت: در سال زراعی جاری ۲۶۰ هزار هکتار از اراضی گندم کشور تحت کشت قراردادی قرار می‌گیرد. شرکت‌هایی که برای کشت قراردادی با کشاورزان وارد مذاکره می‌شوند تنها بخش‌های خصوصی نیستند بلکه شرکت‌های دولتی و زیر نظر وزارتخانه هم مشارکت دارند. سهراب سهرابی افزود: حدود ۱۵۲ هزار هکتار از کل سطح تحت پوشش مربوط به شرکت بازرگانی دولتی ایران قرار دارد که‌ این رقم از نصف کل رقم کشاورزی قراردادی بیشتر است.
وی اظهارکرد: طبق قراردادی که وزارت جهاد کشاورزی با ستاد اجرای فرمان امام(ره) منعقد کرده، قرار است طی 5 سال آینده 5 میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی کشور با حمایت‌های این ستاد به کشت قراردادی تبدیل شود. بسیاری از کارشناسان این طرح را ناجی بخش کشاورزی به منظور افزایش درآمد کشاورزان می‌دانند. سهرابی گفت: کشاورزانی که تحت پوشش تولید دیم‌زارها قرار می‌گیرند، از خدمات این طرح شامل خدمات بیمه، خدمات خرید ادوات دنباله‌بند با کارمزد ۴ درصد، ارائه توصیه‌های فنی، بازدیدهای فنی، نهاده‌های یارانه‌ای و بذور یارانه‌ای بهره‌مند می‌شوند.
جستجو
آرشیو تاریخی