حکم قصاص قاتل شکست

کامران علمدهی/ حکم قصاص مرد جوان که با همدستی زن مورد علاقه‌اش شوهر وی را کشته بود از سوی قضات دیوان عالی کشور تأیید نشد.
به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، تابستان سال ۹۸ زنی 37 ساله به نام مریم با مراجعه به پلیس از ناپدید شدن همسرش خبر داد.
در حالی که تحقیقات برای یافتن مرد گمشده ادامه داشت پلیس دریافت مریم از مدت‌ها قبل با مردی جوان به نام نوید که از بستگانش است ارتباط پنهانی دارد. بنابراین هر دو نفر بازداشت شدند. نوید در حالی که به قتل شوهر مریم اعتراف می‌کرد، گفت: رابطه عاشقانه من و مریم به دوران نوجوانی‌مان برمی‌گردد اما مریم با مرد دیگری ازدواج کرد تا اینکه فهمیدم آنها زندگی خوبی ندارند بعد از آن دوباره رابطه ما شروع شد.
شب حادثه من و مریم به اطراف تهران رفتیم و مواد مخدر و مشروب مصرف کردیم اما حال مریم بد شد. من تصمیم گرفتم او را به خانه‌اش برسانم اما وقتی داخل خانه بودم ناگهان شوهرش سررسید سعی کردم فرار کنم اما نشد و در حالت مستی او را کشتم و جسدش را با کمک دوستم ناصر به حاشیه تهران بردیم و دفن کردیم.با تکمیل تحقیقات، پرونده برای رسیدگی به شعبه هفتم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

در دادگاه چه گذشت؟
در ابتدای جلسه رسیدگی به این پرونده اولیای دم درخواست قصاص کردند.
سپس نوید به جایگاه رفت و با تکرار اظهاراتش در مراحل بازجویی گفت: من آن شب مست بودم وگرنه دست به قتل نمی‌زدم. مریم نیز با رد اتهاماتش گفت: من در طول 4 سالی که با شوهرم زندگی کردیم همیشه دعوا و اختلاف داشتیم اما هیچ وقت راضی به مرگش نبودم و قصدی هم برای جدا شدن از او نداشتم.
قاضی سؤال کرد: در بررسی‌ها روشن شده وقتی شوهرت نیمه جان بود دوست نوید گفته او را به بیمارستان برسانیم اما شما مخالفت کردی. چرا؟
که مریم سرش را پایین انداخت و سکوت کرد.
پس از مریم دوست نوید هم از خودش دفاع کرد.
بعد ازاظهارات متهمان وکیل نوید گفت: موکلم به بیماری شیزوفرنی مبتلاست و به همین خاطر هم درگیر قتل شده است. بنابراین از قضات می‌خواهم تا سلامت روان موکلم در کمیسیون پزشکی قانونی بررسی شود.
در پایان جلسه قضات وارد شور شدند و با توجه به مدرک‌های موجود در پرونده نوید به قصاص و مریم و ناصر هم به حبس محکوم شدند.
با اعتراض متهمان به حکم صادره، پرونده به دیوان عالی کشور رفت و قضات دیوان با شکستن حکم خواستند تا ابتلای متهم ردیف اول به بیماری شیزوفرنی در کمیسیون پزشکی قانونی بررسی شود و کارشناسان پزشکی قانونی درباره علت تامه مرگ و زمان وقوع آن بار دیگر اظهارنظر کنند و پس از آن باردیگر متهمان محاکمه شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی