وزیر راه و شهرسازی در نشست سه‌جانبه ایران، هند و روسیه اعلام کرد

توسعه گردشگری، دستاورد ایجاد کریدور شمال جنوب

وزیر راه و شهرسازی در نشست سه‌جانبه ایران-هند و روسیه، تسهیل روابط بیشتر میان کشورها و توسعه‌ تجارت جهانی، آسان‌سازی تردد و توسعه شبکه حمل و نقل و به تبع آن، توسعه گردشگری را از مهم‌ترین دستاوردهای ایجاد کریدور شمال - جنوب دانست.
به گزارش ایرنا، مهرداد بذرپاش در این نشست که با حضور مقامات عالیرتبه و سفرای کشورهای روسیه، هند، ازبکستان، ارمنستان، تاجیکستان، عمان، قطر، عمان و عراق برگزار شد، بر تقویت بخش خصوصی تأکید کرد.
وی افزود: با تقویت زیرساخت‌های موجود و ایجاد ظرفیت‌های جدید، ۳ کشور ایران، هند و روسیه و همچنین ۱۰ کشور دیگر عضو، به دنبال تسهیل و حذف مقررات زائد برای ذی‌نفعان مؤثر در ایجاد کریدور شمال - جنوب هستند. سرمایه‌گذاری مشــــــــتــــــرک در بخــــــــــــــش زیرساخت‌ها مورد تأکید است و چندی پیش هم در این خصوص نشست مشترکی با کشور روسیه انجام و موضوع راه‌آهن رشت - آستارا پیگیری و با کشور هند هم برای مشارکت در این طرح صحبت‌هایی شد.
بذرپاش تشکیل کنفرانس با ۱۳ کشور عضو را خواستار شد و ادامه داد: در وزارت خارجه ایران بستر لازم برای این موضوع فراهم است و نامه‌نگاری‌ها انجام می‌شود تا قبل از پایان ۲۰۲۳ این نشست را برگزار کنیم.
وی تصریح کرد: بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در دستور کار است و از این‌رو در بندر چابهار، برنامه‌هایی هدفمند با کشور هند داریم که ظرفیت این بندر مهم و راهبردی در تجارت را از مجرای دریا به دریا ‌و در برنامه بلندمدت دنبال می‌کنیم. بذرپاش افزود: در مسیر این کریدور حداکثر زیرساخت‌های موجود را برای حمل بار فراهم می‌کنیم و افزایش آن به ۳۰ میلیون تن را هم متصور هستیم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: محور بعدی، فعال‌سازی بخش گردشگری و توجه به محیط زیست است که ظرفیت‌ها و خدمات زیربنایی این کشورها را فعال می‌کند و بر این موضوع صحه می‌گذارد که رسالت این کریدور، فقط حمل بار نیست و طبیعتاً جابه‌جایی مسافر، آسان‌سازی و تسهیل، در دسترس بودن و درنهایت توسعه شبکه حمل و نقل به توسعه گردشگری در کشورها کمک شایانی می‌کند. وی مشارکت مالی برای توسعه و تقویت زیرساخت‌های موجود را ضروری دانست و گفت: ایجاد زیرساخت‌های این کریدور و نوسازی ناوگان در حوزه‌های ریلی، جاده‌ای، هوایی و بندری ضرورت دارد و باید در دستور کار قرار بگیرد. این موضوع کشورها را ایمن می‌کند و تاب‌آوری کشورها را در حوزه اقتصادی افزایش می‌دهد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه این سیاست مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی و دولت جمهوری اسلامی ایران است، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی تکمیل کریدور شمال و جنوب را مؤکداً به‌عنوان یک محور راهبردی بیان کرده‌اند که این امر نشان از اهمیت موضوع یادشده دارد.
جستجو
آرشیو تاریخی