معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با «ایران»:

پدر و مادرها دوباره کلاس اولی می‌شوند

زهره افشار/ کلاس اول مهم‌ترین سال تحصیلی برای پایه علمی دانش‌آموزان است و پدر و مادرها سعی می‌کنند در کنار معلم به آموزش فرزندانشان کمک کنند، اما اغلب آنان روش صحیح و اصولی آن را نمی‌دانند. به همین علت به گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، امسال برای نخستین‌بار در سال تحصیلی پیش‌رو، برای والدین دانش‌آموزان پایه اول، چند ساعت کلاس آموزشی گذاشته می‌شود.
معصومه نجفی‌پازوکی، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد:والدین نقش پررنگی در تقویت آموزش دانش‌آموزان پایه ابتدایی، بویژه کلاس‌اولی‌ها دارند و آموزش نحوه صحیح درس دادن به این دسته از دانش‌آموزان می‌تواند کمک بزرگی به پیشرفت درسی آنها در طول سال‌های تحصیلی کند. بر این اساس در سال تحصیلی 1403-1402 برای نخستین‌بار ماهانه چند ساعت کلاس آموزشی برای والدین دانش‌آموزان گذاشته می‌شود که این کلاس‌های آموزشی از شهریورماه سال‌ جاری آغاز می‌شود. نوع آموزش و تعداد جلسات، هر ماه تغییر می‌کند.
اجرای طرح کتابخانه کلاسی
نجفی‌پازوکی افزود:در همین حال آموزش‌هایی هم به معلمان پایه اول با هدف تقویت توانمندی‌های آنان داده خواهد شد. ضمن اینکه ایجاد کتابخانه‌های کوچک متناسب با بچه‌های هر کلاس و توزیع بسته‌های آموزشی بین پایه اولی‌ها با جدیت پیگیری خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه با گشتی در نمایشگاه‌های کتاب می‌توان به این واقعیت رسید که در آشفته‌بازار این نمایشگاه‌ها خوراک فکری سالمی برای دانش‌آموزان وجود ندارد، گفت:به همین دلیل از ناشران خواسته شد عناوین و خلاصه محتوای کتاب‌های رده سنی 7 تا 10 سال را برای آموزش و پرورش ارسال کنند که 4 هزار عنوان به دست ما رسید و کتاب‌های مناسب انتخاب شد. سعی خواهیم کرد از آنها در کتابخانه‌های مدارس استفاده کنیم. در قالب طرح کتابخانه کلاسی، در گوشه هر کلاس یک کتابخانه کلاسی کوچک ساخته می‌شود و معلم۲۰ دقیقه از زنگ فارسی روزهای زوج را به کتابخوانی اختصاص خواهد داد.
وی افزود: سعی خواهد شد فضای کلاس‌ها از آموزش صرف به سمت فضای یادگیری تغییر کند و از ابزار آموزشی استاندارد مانند کارت بازی و بسته‌های آموزشی هفتگی برای افزایش مهارت خواندن و نوشتن دانش‌آموزان استفاده شود.
به گفته وی، تعداد دانش‌آموزان کلاس اولی حدود یک میلیون و 700 هزار نفر است. در حال حاضر حدود 60 هزار مدرسه در پایه اول داریم که 15 هزار مدرسه غیردولتی و 45 هزار مدرسه دولتی است. از این 45 هزار مدرسه 10 هزار مدرسه شاهد و هیأت امنایی است.
ضرورت مداخله فوری برای تقویت «سواد خواندن» دانش‌آموزان
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درخصوص نتایج ضعیف دانش‌آموزان در آزمون بین‌المللی «پرلز» یا سواد خواندن و ضرورت تقویت سواد خواندن دانش‌آموزان، توضیح داد: این آزمون هر ۵ سال یک‌بار در سطح دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی برگزار می‌شود. ایران از سال ۲۰۰۱ در این رویداد بزرگ شرکت می‌کند که متأسفانه تاکنون رتبه مناسبی کسب نکرده است و ما همواره در انتهای جدول رده‌بندی جای گرفته‌ایم. در آزمون پرلز سال ۲۰۰۱ که سی‌وپنج کشور در آن شرکت کرده بودند، ایران در جایگاه سی‌ودوم قرار گرفت و در آزمون سال ۲۰۲۱ با حضور ۵۷ کشور، جایگاه پنجاه‌وسوم را کسب کردیم که نتایج ضعیفی است.
البته این مشکل دلایل مختلفی دارد اما بررسی‌های ما نشان می‌دهد بیشتر مشکل ما در سواد خواندن دانش‌آموزان پایه اول مربوط به کلاس اولی‌ها است که باید فوراً مداخله کنیم.
 برای رفع این مشکل و ارتقای سواد خواندن دانش‌آموزان علاوه بر ایجاد کتابخانه کلاسی و توزیع بسته‌های آموزشی بین پایه اولی‌ها، باید به آموزش معلمان و تقویت توانمندی‌های آنها توجه کافی داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: سواد خواندن، مهارت کلیدی در یادگیری همه موضوعات درسی است.
جستجو
آرشیو تاریخی