رئیس جمهور در همایش روز صنعت و معدن مطرح کرد

دولت برای رفع مشکلات رونق تولید عزم جدی دارد

رئیس جمهور روز گذشته در بیست و هفتمین همایش روز «صنعت و معدن» از تلاش‌های صنعتکاران و معدنکاران که نتیجه تلاش آنان آغاز روند رشد تولید و رشد اقتصادی از شش ماهه دوم سال 1400 و تداوم آن تاکنون بوده است، قدردانی کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی گفت: رفع مشکلات و موانع رونق تولید با جدیت دنبال می‌شود و دولت مردمی در این زمینه تصمیم جدی دارد.
رئیس جمهور یکی از عوامل رشد تولید را همراهی صنعت و معدن با دانشگاه، تحقیق و پژوهش برای روزآمد کردن شیوه‌های تولید و ارتقای ارزش افزوده دانست و بر ضرورت تأمین مالی و سرمایه در گردش بخش تولید تأکید کرد.
دکتر رئیسی مشوق‌های مالیاتی را یکی دیگر از راهکارهای حمایت از تولید دانست و گفت: دولت با اعمال مشوق‌های مالیاتی سعی کرده از مالیات به عنوان یک عامل برای تنظیم‌گری در عرصه تولید استفاده کند.
رئیس جمهور با اشاره به ناترازی در بخش‌های نظام بانکی و پولی، برق و آب تصریح کرد: برای رفع ناترازی‌ها در بخش انرژی کارهای بنیادینی توسط دولت شروع شده و برنامه‌ریزی و اقدام برای تولید 10 هزار مگاوات برق توسط خود صنایع گامی است که به رفع ناترازی‌ها در بخش برق کمک زیادی خواهد کرد.
رئیسی راهکار عبور از مشکلات اقتصادی کشور را مدیریت ظرفیت‌های داخلی دانست و با بیان اینکه برخی استان‌های کشور بهشت معادن هستند، گفت: باید از ظرفیت‌های این معادن برای اشتغالزایی و رشد اقتصادی مناطق مختلف و بخصوص روستاهای اطراف خود این معادن استفاده کرد.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه دولت مهار تورم را نه با رکود بلکه با رشد تولید دنبال می‌کند، گفت: مهار تورم از طریق رکود، خود یک بن‌بست اقتصادی برای کشور ایجاد می‌کند، بنابراین تمام تمرکز دولت بر مهار تورم از طریق رشد تولید است.
باید به سمت تک نرخی شدن ارز حرکت کنیم
وزیر صمت با اشاره به اینکه معتقد به بازار رقابتی و دخالت نکردن دولت در قیمت‌گذاری‌ها هستیم، گفت: باید به سمت تک نرخی شدن ارز حرکت کنیم .
به گزارش تسنیم، عباس علی‌آبادی افزود: مطابق اسناد بالادستی تصدی‌گری دولتی آفت است و باید به سمت سیاستگذاری و تنظیم‌گری حرکت کنیم. باید سیاستگذاری حکمرانی به نحوی باشد که در عین ایجاد ثبات اقتصادی تحولات دانش بنیان را نیز فراهم کند.
وی با تأکید بر اینکه وزارت صمت در مبارزه با فساد و رانت تردید ندارد، گفت: تأکید داریم که باید با اصلاح سیاست‌ها و نظارت هوشمندانه با انواع ویژه‌خواری‌ از جمله وام‌های بدون حساب، واگذاری غلط، تعرفه‌های نادرست و یارانه‌های پیدا و پنهان ناعادلانه مقابله کرد.
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب چشم‌انداز صنعتی، معدنی و تجاری کشور را در دو جمله درونزایی و برونگرایی خلاصه کرده‌اند، افزود: در این دوره در تلاشیم تا از رویکرد قیمت‌گذاری و تنظیم بازار به تمرکز بر اقتصاد منطقه‌ای یا ژئو اکونومیک صنعتی چرخش داشته باشیم.
جستجو
آرشیو تاریخی