وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خبر داد

ثبت زاوین به‌عنوان شهر ملی ابریشم

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بازدید از شهر زاوین از ثبت پرونده زاوین به‌عنوان شهر ملی ابریشم خبر داد و اظهار داشت: شهرستان کلات نادری یکی از شهرستان‌های مهم خراسان‌رضوی و به‌صورت قلعه بزرگ طبیعی است.
سیدعزت‌الله ضرغامی در حاشیه سفر یک‌روزه به شهرستان کلات نادری با بیان اینکه جغرافیای خاص شهرستان کلات موجب شده بود به لحاظ نظامی از سوی نادرشاه که به دنبال کشورگشایی بود، انتخاب شود، گفت: از ویژگی‌های مهم شهرستان کلات می‌توان به صنایع‌دستی مهم آن اشاره کرد که انتخاب روستای زاوین با هنر ابریشم‌بافی، روستای آقداش به واسطه هنر گلیم‌بافی و شهر لایین به واسطه هنر نواربافی در سطح ملی برای معرفی و ماندگاری این هنرها در حال انجام است.
وی از عمارت کاخ خورشید به‌عنوان یکی از بهترین عمارت‌های میراث فرهنگی کشور که از معماری باشکوهی برخوردار است، نام برد و تصریح‌کرد: عمارت کاخ خورشید توسط میراث فرهنگی اداره می‌شود و مردم از نقاط مختلف برای دیدن این عمارت به کلات نادری سفر می‌کنند.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: طی روزهای اخیر چند اثر ملی صنایع‌دستی این منطقه شناسایی شده و در حال ثبت هستند که اولین مورد آن مربوط به شهر زاوین معروف به شهر ابریشم است و هنرمندان بسیاری به‌خصوص بانوان در صنعت ابریشم‌بافی مشغول به کار هستند.
ضرغامی انتخاب وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران به ریاست شورای حکام میراث ناملموس فرهنگی در آسیای غربی و مرکزی با حضور ۲۴ کشور جهان را رویدادی قابل‌توجه و بالاترین موقعیت قانونی در حوزه میراث فرهنگی در این منطقه دانست و افزود: ایران موقعیت‌ها و تلاش‌های خوبی را در گستره منطقه‌ای و بین‌المللی و در حوزه میراث فرهنگی رقم زده است.

طرح محور فرهنگی باغ ‌راه قصر خورشید آغاز شد
طرح محور فرهنگی باغ راه قصر خورشید به مسجد کبود گنبد با حضور سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی،نصرالله پژمان‌فر و فاطمه رحمانی نمایندگان مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.
طرح محور فرهنگی باغ راه قصر خورشید به مسجد کبود گنبد مسیری به عرض ۲۲ متر و به طول ۱۶۰ متر است که تاکنون از ۲۱۶۴ مترمربع قابل تملک به میزان ۱۷۴۰ مترمربع تملک شده است؛ برای این طرح ۳ میلیارد ریال در سال ۱۳۸۷ هزینه شده و هنوز ۹ ملک به متراژ ۶۲۰ مترمربع تملک نشده است. برای تملک ۵۰ میلیارد ریال و برای اجرای طرح ۴۵ میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی