در گفت و گو با «ایران» عنوان شد

برگزاری جشنواره‌های غذای ایرانی در3 کشور

جوجه کباب ایرانی به عنوان بهترین غذای مرغی جهان انتخاب شد

زهره افشار/ غذا و خوراک در گردشگری روز دنیا جایگاه ویژه‌ای دارد و فعالان صنعت گردشگری در دنیا سعی می‌کنند با معرفی غذاهای محلی خود در رستوران‌ها، هتل‌ها و اقامتگاه‌های تفریحی توریستی، گردشگران بیشتری را به‌سوی کشور خود جذب کنند. ایران هم در دو سال گذشته گام‌های خوبی در این زمینه برداشته و امسال قرار است چندین جشنواره بین‌المللی خوراک و غذای ایرانی در کشورهای همسایه برگزار شود.
زهرا لاریجانی، کارشناس مسئول فدراسیون گردشگری خوراک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به «ایران» گفت: در سال 1402 در عرصه بین‌المللی چهار رویداد خوراک و غذای ایرانی داریم که قرار است در کشورهای عمان، ارمنستان، عراق و اقلیم کردستان عراق برگزار شود. در عرصه ملی نیز بیش از 100 رویداد و جشنواره غذا و خوراک خواهیم داشت که می‌تواند گردشگرانی را که به استان‌های مختلف کشور سفر می‌کنند با آداب و رسوم و فرهنگ مردم آن استان که به نوعی با خوراک‌ها و غذاهای محلی گره خورده آشنا کند.
وی از گردشگرانی که به سیستان و بلوچستان سفر می‌کنند خواست در 22تیرماه جاری از جشنواره غذاهای دریایی حوزه دریای عمان و سواحل مکران در چابهار دیدن کنند و اگر هم جزو گردشگران جزیره کیش هستند در روزهای 20 تا 22 تیرماه حتماً سری به جشنواره غذای اقوام و عشایر بزنند و از طعم فوق‌العاده غذاهای بومی ایرانی لذت ببرند.
لاریجانی افزود: خوراک و غذاهای محلی علاوه‌ بر جذب گردشگر نقش بزرگی در اقتصاد گردشگری دارند به گونه‌ای که می‌توان گفت حدود دو سوم هزینه یک سفر به خوراک و غذا اختصاص دارد و می‌تواند سبب رونق اقتصادی مقاصد گردشگری شود. در کشور ما در این زمینه از دو سال گذشته گام‌های بلندی برداشته شده و پس از تشکیل کمیته گردشگری خوراک در حوزه اداره کل گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی 4 میز گردشگری خوراک ایرانی، میز گردشگری خوراک ملل، میز گردشگری نان و شیرینی و میز گردشگری گرم‌نوش و سرد‌نوش راه‌اندازی شده است. در حال حاضر همچنین تورهای مستقیمی برای گردشگری خوراک در ایران راه‌اندازی شده است.
کارشناس مسئول فدراسیون گردشگری خوراک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اینکه گردشگران ایرانی در حال حاضر سهم بالایی در گردشگران ورودی به کشورمان دارند خاطرنشان کرد: در سال‌جاری برنامه آموزش آشپزی چینی را برای مدیران و سرآشپزان رستوران‌ها، هتل‌ها و مراکز گردشگری داریم که این مهم با همکاری یکی از دانشگاه‌ها در حال انجام است.
وی از راه‌اندازی سایت جهانی اطلس خوراک ایرانی(tasteatlas) ازسوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خبر داد و گفت: در چند روز اخیر جوجه کباب ایرانی با نظر اکثریت کسانی که از سراسر جهان نظر خود را اعلام کرده بودند به عنوان غذای برتر در بخش غذاهایی که با مرغ درست می‌شوند، انتخاب شد. در روزهای گذشته هم بسنتی سنتی ایران، زیتون پرورده و خورشت فسنجان به‌عنوان خوراکی‌های برتر برگزیده شده بودند.
جستجو
آرشیو تاریخی