وزیر راه و شهرسازی:

چیزی برای ساخت هواپیمای مسافری کم نداریم‌

پرواز هواپیمای سیمرغ، نویدبخش ساخت هواپیمای مسافری شد

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نخستین پرواز موفق هواپیمای ترابری سیمرغ‌ در روزهای گذشته‌ گفت: توافق شد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن نخستین هواپیمای مسافری در قالب همکاری مشترک با سایر کشورها به شبکه حمل و نقل مسافری کشور اضافه شود.
به گزارش تسنیم، مهرداد بذرپاش روز گذشته در یکی از برنامه‌های سفر خود به استان اصفهان ضمن بازدید ‌از شرکت هواپیماسازی ایران(هسا)‌، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: درباره ‌ظرفیت‌های مجموعه هسا شنیده بودم اما امروز متوجه شدم که عملکرد این مجموعه بسیار جلوتر از شنیده‌هاست و شاخص‌هایی که در مجموعه هسا محقق شده، در تراز جهانی قرار دارد.
وی افزود: پیرو بازدید رئیس‌ جمهور از مجموعه هسا در سال گذشته و وعده پرواز هواپیمای ترابری سیمرغ، در روزهای گذشته اولین پرواز موفق این هواپیما انجام و به مدار خدمت‌رسانی اضافه شد که این خبر برای صنعت هوایی کشور نویدبخش است.از مدیران مجموعه هسا خواستاریم که ظرفیت‌های هواپیماسازی را به هواپیماهای مسافری هم گسترش دهند چراکه در این زمینه به نقطه قابل قبولی رسیده‌ایم.

افزایش تاب‌آوری صنعت هوایی با بومی‌سازی
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت‌های مجموعه هسا برای افزایش تاب‌آوری صنعت هوایی، اظهارکرد: این صنعت می‌تواند تکنولوژی تعمیرات قطعات هواپیماها را هم تأمین کند. صنعت هواپیمایی کاملاً تحریم است که همین موضوع منجر به توسعه ظرفیت‌های این حوزه شده است.
بذرپاش گفت: شاخص تاب‌آوری صنعت نشان می‌دهد که یک صنعت چقدر می‌تواند در برابر تحریم‌ها مقاوم بوده و زمینگیر نشود. حضور مجموعه‌هایی همچون هسا می‌تواند تاب‌آوری صنعت هوایی را تا حد زیادی افزایش دهد. امروز به جرأت می‌توان گفت در کمتر موردی نیاز به ارسال قطعات تعمیری به خارج از کشور داریم و همه نیازهای تعمیراتی هواپیماها در داخل کشور انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه کشورها هم به توانایی‌های مجموعه هسا اذعان دارند، یادآورشد: صنعت هواپیماسازی باید اعتماد به نفس ملی داشته باشد و از این رو نیازمند معرفی ظرفیت‌های این صنعت به فعالان این حوزه هستیم.
بذرپاش افزود: امید است هرچه سریعتر بتوانیم هواپیمای مسافربری را به مدار اضافه کنیم. با وجود دستاوردهای فعلی صنعت ساخت هواپیما و زیرساخت‌های آن، هیچ چیزی برای ساخت هواپیمای مسافری کم نداریم و می‌توانیم با تأمین دیگر زیرساخت‌ها، هواپیمای ایرانی کاملاً داخلی را با موفقیت به مدار صنعت هواپیمایی اضافه و تحریم‌ها را در این بخش هم بی‌اثر کنیم.
وی تصریح کرد: دولت باید حامی اصلی صنعت هواپیمایی باشد تا ناوگان هواپیمایی ظرفیت مسافری را افزایش دهد. بنابراین برای حمایت از مجموعه‌های فعال، از ظرفیت‌های مالی وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری استفاده می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی