سرعت‌کاه‌های بی‌علامت و غیر‌استاندارد، عامل خسارت اند نه رافع آن

کاهنده سرعت در جاده‌ها و خیابان‌ها زمانی ضامن تأمین امنیت می‌شود که استاندارد باشد و مکان‌یابی درستی داشته باشد

سعیده احسانی راد/ با شروع تعطیلات تابستانی حجم سفر در جاده‌ها بیشتر شده طوری که در هر ساعت از شبانه‌روز تردد زیادی از وسایل حمل و نقل در جاده‌ها ثبت می‌شود. از این رو تأمین امنیت سفر در جاده‌ها از مهم‌ترین مسائلی است که باید از سوی مسئولان به آن توجه شود. یکی از مواردی که در جاده‌ها بیشتر رانندگان را درگیر می‌کند سرعت‌کاه‌های بی‎علامت است که به دلیل جانمایی نامناسب باعث ترس و آشفتگی راننده و سرنشینان می‌شود. هرچند این روزها با نرم‌افزارهای مسیریاب، سرعت‌گیرها قابل تشخیص شده اما به خاطر همه‌گیر نشدن این نرم‌افزارها هنوز برخی از این سرعت‌گیرها در جاده‌ها آرامش روح و روان راننده‌ها را هدف قرار می‌دهد.

دستپاچگی راننده‌ها
با سرعت‌کاه‌های خلاف مقررات
علیرضا اسماعیلی، رئیس پلیس راه سابق کشور و عضو هیأت علمی دانشگاه پلیس در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهارداشت: سرعت‌گیر یا کاهنده از الزامات تأمین ایمنی در شهرها و جاده‌ها است که برای کاهش سرعت در مکان‌های پرتردد مثل نزدیک مدارس، بیمارستان‌ها و مراکز فروشگاهی تعریف شده است.
وی با اشاره به اینکه نصب کاهنده سرعت در جاده‌ها و خیابان‌ها زمانی ضامن تأمین امنیت می‌شود که استاندارد باشد و مکان‌یابی درستی داشته باشد، افزود: جانمایی نادرست سرعت‌کاه‌ها در تاریکی شب در اغلب موارد فقط باعث دستپاچگی راننده و در نتیجه تصادف می‌شود.
اسماعیلی اضافه کرد: نصب کاهنده‌های سرعت در جاده و خیابان‌های شهر تعریف مشخصی دارد، کاهنده‌های سرعت در جاده‌ها باید از نظر اندازه و شیب براساس استانداردی باشد که وقتی ماشین از روی آن رد می‌شود صدمه نبیند، اما بسیاری از این کاهنده‌های سرعت در جاده‌هایی که به مراکز مسکونی نزدیک است خودسرانه نصب شده‌اند. این مسأله در جاده‌های شمال کشور بیشتر دیده می‌شود به طوری‌که در فاصله‌های کم سرعت‌کاه‌های زیادی ساخته شده که ترمزهای ناگهانی را به دنبال دارد و همین امر منجربه تصادفات و حتی واژگونی خودرو مسافران می‌شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه پلیس افزود: 80 درصد کاهنده‌های سرعت در ایران در مکان‌های غلط قرار دارد و ساخت آن غیراستاندارد است که نه تنها ایمنی را تأمین نمی‌کند بلکه خطرآفرین هم می‌شود. نصب تابلو «به سرعت‌گیر نزدیک می‌شوید» و استفاده از رنگ‌های شب‌رنگ در سرعت‌کاه‌ها ضروری است تا راننده با آگاهی سرعتش را قبل از سرعت‌کاه کم کند.

ابزار مدیریت سرعت
با نصب سرعت‌کاه
محمد پورتیموری، معاون توسعه ایمنی سازمان راهداری، اظهارداشت: براساس یک آیین‌نامه استانداردی برای سرعت‌کاه‌ها مشخص شده است که طول و ارتفاع در آن مشخص است.
وی اضافه کرد: تابلوی هشدار به سرعت‌کاه نزدیک می‌شوید عاملی است تا کاهش ناگهانی و یکدفعه سرعت صورت نگیرد و سرعت خودروها مقطعی و با توجه به تابلوهای هشدار باشد و رانندگان به راحتی از آن رد شوند.
پورتیموری به دخالت افراد غیرمتولی در نصب سرعت‌کاه‌ها در جاده‌ها اشاره کرد و گفت: نصب سرعت‌کاه از مسائلی است که با نظر عموم سر و کار دارد و اظهارنظر درباره آن زیاد است. وی یادآور شد: تلاش سازمان راهداری این است تا حداقل استانداردها در ساخت سرعت‌کاه‌ها رعایت شود، به همین منظور در راه‌های جدید برای کل اداره‌های راهداری استان‌ها الزام کردیم که ساخت سرعت‌کاه براساس استانداردها باشد.

استاندارد نبودن جاده‌ها باعث خسارت به خودروها می‌شود
علیرضا نیک‌آیین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران درباره سرعت‌کاه‌های جاده‌ای معتقد است که بیشترین عامل خسارت به خودروها، استاندارد نبودن جاده‌هاست، سرعت‌کاه‌ها در شهر و جاده علائم هشداردهنده ندارند و خودروها وقتی با سرعت از روی آن رد می‌شوند تمام بدنه خودرو به زمین برخورد می‌کند و لوله‌های بنزین که زیر ماشین تعبیه شده با جرقه با آسفالت برخورد می‌کند که می‌تواند فاجعه‌آفرین باشد و صدمات زیادی به جلوبندی و فرمان وارد کند.
نیک‌آیین تصریح کرد: اگر جاده‌ها استاندارد شود مصرف لنت، لوازم جلوبندی و لاستیک کاهش چشمگیری می‌یابد.

جستجو
آرشیو تاریخی