وزیر نیرو خبر داد

اتمام عملیات آبرسانی به ۳۰۰۰ روستای کشور

تعداد روستاهای هدف طرح جهاد آبرسانی در کشور از ۱۰هزار به ۱۶هزار روستا افزایش یافت

وزیر نیرو با بیان اینکه به دنبال عملکرد مناسب پروژه جهاد آبرسانی تعداد روستاهای هدف طرح جهاد آبرسانی به ۱۶هزار روستا افزایش یافته است، گفت:درحال حاضر عملیات آبرسانی به ۳ هزار روستا به اتمام رسیده است.
به گزارش روابط عمومی وزارت نیرو، علی‌اکبر محرابیان افزود:جهاد آبرسانی یکی از پروژه‌های بزرگ کشور در حوزه آبرسانی به مناطق محروم است که نشان می‌دهد در کشور ما اگر کارهای مهندسی و جهادی با یکدیگر ترکیب شود، ظرفیت عظیمی برای اجرای پروژه‌های مهم و بزرگ در کشور ایجاد می‌شود.
وزیر نیرو افزود:پروژه جهاد آبرسانی در ۳۱ استان و در اغلب شهرستان‌ها وارد فاز اجرایی شده و تلاش داریم میزان آبرسانی به روستاها و مناطق محروم کشور را که هم‌اکنون حدود ۸۰ درصد است تا بیش از ۹۰ درصد ارتقا دهیم.
وی گفت:در آغاز پروژه جهاد آبرسانی هدف‌گذاری برای ۱۰هزار روستای بدون آب آشامیدنی پایدار یا دارای تنش آبی به دلیل خشکسالی و فرسودگی شبکه انجام شد ولی با توجه به اختصاص اعتبار به این پروژه در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ تعداد روستاها از ۱۰هزار به ۱۶هزار مورد افزایش پیدا کرد.
محرابیان اظهارکرد:اگرچه در طرح جهاد آبرسانی، روستاهای بالای ۲۰ خانوار هدف‌گذاری شده‌اند، اما اگر در مسیر خطوط انتقال، روستاهایی کمتر از ۲۰ خانوار وجود داشته باشد، به آنها نیز آبرسانی می‌شود.
وزیر نیرو با اشاره به ضریب آبرسانی در روستاهای کشور گفت:درحال حاضر ضریب آبرسانی در روستاهای کشور ۸۰ درصد و در حوزه برق‌رسانی هم ۹۹.۷ درصد است. این در حالی است که متوسط جهانی ضریب آبرسانی و برق‌رسانی به مراتب کمتر است و حتی در کشورهای پیشرفته نیز ضریب آبرسانی و برق‌رسانی کمتر از ۷۵ درصد است.
وی افزود:شاید تصور شود آبرسانی به یک روستای کم‌جمعیت کار چندان دشواری نباشد، ولی واقعیت این است که گاه برای اجرای پروژه آبرسانی به یک روستا نیاز به بیش از ۵۰ کیلومتر خط انتقال آب، سیستم‌های پمپاژ و شبکه و مهم‌تر از آن هزینه زیاد نگهداری و تأسیسات دارد که همه این موارد گویای دشواری بسیار زیاد اجرای پروژه‌های آبرسانی در مناطق محروم کشور است.
محرابیان گفت:یکی از طرح‌های بزرگ آبرسانی در استان خوزستان، پروژه بزرگ غدیر است که ۶۰ درصد جمعیت استان را پوشش می‌دهد و در دولت سیزدهم ظرف ۱۰ ماه تکمیل و وارد فاز اجرایی شد.
وزیر نیرو افزود:با وجود اینکه پروژه غدیر اجرایی شده است، اما هنوز در برخی از مناطق استان خوزستان مانند شمال‌شرق و مرکزی مشکلاتی در بحث آبرسانی وجود دارد که در این باره هم طرح‌هایی  مدنظر قرار گرفته و در دست اجرا است  و امیدواریم در قالب اجرای این پروژه‌ها مشکل آب این استان را یک‌بار برای همیشه پایان دهیم.
جستجو
آرشیو تاریخی