نوشیدنی‌هایی که جان می‌گیرند


انتشار خبر مرگ با مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز در رسانه‌ها و فضای مجازی از آن دست اخباری است که به تأکید کارشناسان امر باید هشدار آن را جدی گرفت و با اطلاع‌رسانی بیشتر کاری کرد تا جوانان به سمت مصرف آن نروند و متولیان و مسئولان فرهنگی کشور نیز برای رفع این دغدغه تدابیر ویژه‌ای بیندیشند.
 به گزارش ایرنا، کارشناسان می‌گویند: ۹۰ درصد مشروبات الکلی عرضه شده دست‌‌ساز و خطرآفرین هستند، علاوه بر این مورد نیز مصرف مشروبات الکلی از نظر شرعی و قانونی حرام و جرم  و زمینه‌ساز بسیاری از جرایم است و بر اساس آمار موجود تصادفات رانندگی، ضرب و جرح عمدی، اهانت و توهین، دعاوی خانوادگی و حتی قتل از جمله جرایمی است که در اثر مصرف مشروبات الکلی اتفاق می‌افتد.
این مشروبات در محیط و شرایط غیربهداشتی و با مواد اولیه فاسد و غیرمجاز ساخته و به‌عنوان مشروبات الکلی سالم یا دارای برند معتبر و در بسته‌‌بندی شکیل و پلمب شده عرضه می‌شود که در بیشتر این مشروبات الکلی از ماده اولیه متانول یا الکل چوب که در صنعت کارایی دارد، استفاده می‌شود که مصرف بیش از ۱۵۰ سی سی آن سبب مرگ مصرف‌کننده و منتهی به کور شدن یا ایجاد عارضه جسمی غیرقابل علاج می‌شود.
 سیده رزا پورسید رئیس شبکه بهداشت و درمان رامسر در این باره گفت: با وجود حرمت شرعی و غیرقانونی بودن مصرف مشروبات الکلی در کشور، متأسفانه برخی از جوانان مورد اغفال فروشندگان این ماده مست‌کننده قرار می‌گیرند و این گونه با جان خود بازی می‌کنند. مهم‌ترین زمینه‌ها برای مصرف مشروبات الکلی شرکت در مجالس و جشن‌های غیرشرعی، عدم تقید شرعی برخی از خانواده‌ها، دوستان ناباب، مشکلات روحی و روانی و افسردگی، تبلیغات سوء رسانه‌های بیگانه و فضای مجازی با هدف قبح‌زدایی از مشروبات الکلی و تبلیغات کاذب و غیرعلمی در خصوص فواید مصرف مشروبات الکلی است.
 وی تأکید کرد: جوانان وقتی در مراسم و جشن‌ها شرکت می‌کنند از مصرف مشروبات الکلی خودداری کرده یا در صورت مصرف و مشاهده کوچکترین علائم به اولین مرکز بهداشتی و درمانی منطقه مراجعه کنند تا کارهای درمانی روی آن فرد انجام بشود.
 برخی از صاحبنظران معتقدند نظارت خانواده‌ها و آموزش و پرورش بر فرزندان، تشریح سوء مصرف مشروبات الکلی برای نوجوانان و جوانان، گسترش فضاهای تفریحی، ورزشی و فرهنگی برای ایجاد نشاط و شادابی سالم و متعارف در جامعه، بکارگیری سمن‌ها و افزایش نظارت پلیس در اماکن عرضه‌کننده مشروبات الکلی از دیگر راه‌های پیشگیری از ترویج مصرف مشروبات الکلی است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی