در گفت‌و‌گو با «ایران» تأکید شد

لزوم اختصاص یارانه به واکسن‌های پنوموکوک و روتارویروس

زهره توکلی/ هم اکــــــــــــنون واکـــــــســــیناسیـــــــــون علیــــــــــــــه روتاویــــــــــروس(خوراکـــــی) و پنوموکوک(تزریقـی) جزو واکسن‌های طرح ایمن‌سازی در برخی کشورهای دنیا شده است یعنی جزو واکسن‌های اجباری محسوب می‌شود اما هنوز در ایران در دسترس همه قرار ندارد و اجباری نیست.
رئیس انجمن متخصصان بیماری‌های عفونی و میکروبیولوژی بالینی ایران با بیان این مطلب در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: اسهال در کودکان بیشتر شایع است تا در بزرگسالان به طوری که بیماری‌های اسهالی، یکی از علل عمده مرگ و میر در کودکان است. تحقیقات نشان داده شایع‌ترین علت اسهال در شیرخواران هم «روتاویروس» است پس اگر راهی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری وجود دارد باید به کار گرفته شود.
دکتر مسعود مردانی افزود: پیشگیری از این بیماری به کاهش اشغال تخت‌های بیمارستانی، هزینه و مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، بستری در بیمارستان، نگرانی‌های والدین کودکان و در نهایت میزان مرگ و میر کودکان، کمک بسیاری ‌می‌کند.
وی اظهارداشت: پنوموکوک هم یک نوع میکروب است که شاید در بزرگسالان جزو بیماری‌های شایع نباشد اما مشاهده شده یکی از شایع‌ترین علت عفونت‌های باکتریایی در بخش‌های اطفال است.
مردانی با بیان اینکه در حال حاضر استفاده از واکسن‌های کزاز، سیاه سرفه، هپاتیت و... در ایران اجباری است و از همان ابتدا برای کودکان انجام ‌می‌شود، افزود: استفاده از برنامه واکسیناسیون علیه روتاویروس و پنوموکوک هم که امروزه بسیاری از کشورها آن را جزو واکسیناسیون‌های اجباری قرار داده‌اند، نشان داده در کاهش هزینه‌های بستری، اشغال تخت‌های بیمارستانی و مرگ و میر بسیار موفق بوده‌ است.
استاد و مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: واکسن روتاویروس در ایران نداریم اما واکسن پنوموکوک وارد می‌شود که آن هم به‌دلیل گرانی برای همه در دسترس نیست.
مردانی گفت: از آنجا که هر فردی در طول عمرش فقط باید یک تا سه بار از این واکسن‌ها استفاده کند بنابراین دولت باید برای این واکسن‌ها تصمیم‌گیری کند که اگر شرکت‌های تولیدی در داخل کشور ‌می‌توانند این واکسن‌ها را تولید کنند برای آن زمانی لحاظ شود در غیر این صورت هم  یارانه در نظر بگیرد و استفاده از آنها را اجباری کند.
وی تصریح کرد: طی 3 تا 4 ماه اخیر، اپیدمی روتاویروس را در سطح شهر تهران و حتی کل کشور داشته‌ایم و علت اشغال تعداد زیادی از تخت‌های بخش اطفال و بستری کودکان در بیمارستان‌ها همین روتاویروس بوده است. با درگیری‌هایی که به خاطر ویروس کرونا داشتیم و خوشبختانه هم اکنون فروکش کرده است، نباید بگذاریم بیماری‌های ایپدمی که توسط واکسن‌ها قابل پیشگیری است سهمی از تخت‌های بیمارستانی را اشغال کند.
وی افزود: هرچه در زمینه پیشگیری سرمایه‌گذاری کنیم به سود مردم و دولت است چون علاوه بر جلوگیری از تحمیل هزینه‌های درمان و بستری برای مردم، دولت هم نیازی به ساخت بیمارستان‌ها و افزایش تخت‌های بستری، آی.سی.یو، واردات دارو و... ندارد.
مردانی گفت: اگرچه واکسن پنوموکوک گفته شده باید در دوره نوزادی استفاده شود ولی دستورالعمل‌های پیشگیری حتی برای دوره بزرگسالی و برای افراد بالای 60 سال هم در نظر گرفته شده است چون مشاهده شده میزان عفونت‌های بدخیم پنوموکوکی مهاجم در افراد بالای 60 سال هم به نحو چشمگیری افزایش ‌می‌یابد.
جستجو
آرشیو تاریخی