وزیر راه و شهرسازی:

زمینه استفاده کشورهای همسایه از ظرفیت ترانزیتی ایران فراهم شود

فاز اول طرح جامع توسعه پایانه مرزی رازی در مرز ایران و ترکیه افتتاح شد

فاز اول طرح جامع توسعه پایانه مرزی رازی خوی که یکی از سه مرز بین ایران و ترکیه و نزدیک‌ترین مرز کشورمان به شهر وان در شرق ترکیه است روز پنجشنبه با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد.
به گزارش ایرنا، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اشتیاق کشورهای همسایه برای پیوستن به کنسرسیوم‌ها در حوزه کریدورهای ترانزیتی ایران گفت: باید زمینه توسعه و استفاده این کشورها از ظرفیت ترانزیتی بسرعت فراهم شود و در حوزه ترانزیت، جذابیت‌های لازم را برای همسایگان خود ایجاد کنیم تا به جای مسیرهای موازی، از مسیرهای ارتباطی کشورمان استفاده کنند.
مهرداد بذرپاش افزود: برای رسیدن به این هدف باید با وجود همه محدودیت‌های مالی، سرعت و کیفیت اجرای طرح‌های زیرساختی افزایش یابد.
وی با بیان اینکه باید استفاده از ظرفیت‌های مختلف در توسعه زیرساختی مورد توجه باشد، گفت: تأکید داریم از ظرفیت سرمایه‌گذاران در همه فرودگاه‌ها، بندرها، جاده‌ها و پروژه‌های ریلی استفاده شود و هر مجموعه‌ای که توان لازم را داشته باشد، ما آمادگی مشارکت با آنها را داریم.
وی همچنین از افزایش پروازهای بین ایران و ترکیه خبر داد.
فاز نخست پایانه مرزی رازی خوی در مساحتی بالغ بر ۸هزار مترمربع و با هزینه کرد ۳۰۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسید. عملیات اجرایی پایانه مرزی رازی خوی از سال ۹۸ آغاز شده و دارای سالن‌های تجاری، مسافری و محوطه‌سازی بوده و با بهره برداری از آن و ۲۴ ساعته شدن تردد در این مرز، زمان تردد مسافر از ۳ ساعت به کمتر از ۱۵ دقیقه کاهش خواهدیافت.

بهبود راه‌های ارتباطی مرزها، برنامه‌ مهم دولت
وزیر راه و شهرسازی همچنین پنجشنبه شب در آیین افتتاح ۵۱ کیلومتر مسیر بزرگراهی ارومیه - سرو و ۱۴۸ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه بهبود راه‌های ارتباطی مرزها از برنامه‌های مهم دولت در حوزه زیرساختی است، گفت: طرح‌های بسیاری در حوزه راه کشور در حال اجراست که امیدواریم بتوانیم در یک بازه زمانی تعیین شده، از آنها بهره‌برداری کنیم.
بذرپاش افزود: در این استان که با سه کشور بویژه با ترکیه مرز مشترک دارد، به توسعه زیرساخت‌ها به منظور افزایش تجارت و رسیدن به هدفگذاری مبادلات تجاری ۳۰میلیارد دلاری بین دو کشور، توجه داریم. فعالسازی ظرفیت مرزی نیازمند ارتقای شبکه‌های مواصلاتی است و احداث بزرگراه بین‌المللی ارومیه - سرو یکی از این طرح‌های مهم است. وی گفت: در سراسر کشور بیش از ۵۰نقطه مرزی را برای هدفگذاری بهره‌مندی از ظرفیت‌ها، مشخص کرده‌ایم که شبکه‌های مواصلاتی از رئوس این هدف است و با فازبندی، این امر را محقق می‌کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی