طبق تازه‌ترین گزارش عملکرد وزارت راه و شهرسازی؛

زمین 8 1 میلیون مسکن در کشور تأمین شد

قیمت‌های افسارگسیخته مسکن و حباب سنگین آن باعث شده تا تأمین این نیاز اصلی و ضروری خانوارها در کانون توجه قرار بگیرد. یکی از مشکلات اصلی برای ساخت مسکن، تأمین زمین مورد نیاز است که طبق تازه‌ترین گزارش وزارت راه و شهرسازی، در دولت سیزدهم تاکنون زمین مورد نیاز برای ساخت یک میلیون و ۷۸۵ هزار و ۴۴ واحد مسکونی ازسوی این وزارتخانه تأمین شده است.
به گزارش ایرنا، تازه‌ترین آمار منتشره از عملکرد دولت سیزدهم از ابتدای شروع به کار دولت از شهریور ۱۴۰۰ تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۲ در حوزه مسکن و شهرسازی، نشان از تلاش‌های بالا برای تأمین مسکن مورد نیاز مردم دارد. البته در تأمین زمین مورد نیاز برای ساخت واحدهای مسکونی، از زمین‌های مازاد دستگاه‌های مختلف هم استفاده شده است و تازه‌ترین خبر، حاکی است که بخشی از اراضی بنیاد مستضعفان هم در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار خواهد گرفت تا دولت بتواند در طرح جهش مسکن و تأمین مسکن مورد نیاز در این طرح، موفق‌تر عمل کند.
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به برگزاری نشست مشترک این سازمان با بنیاد مستضعفان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن، گفت: از این زمین‌ها در قالب طرح نهضت ملی مسکن و به‌طور عمده برای ساخت مسکن محرومان استفاده خواهد شد.
ارسلان مالکی افزود: جلسه‌ای با حضور محمد پیرعلی، رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان، برای تعیین تکلیف اراضی معرفی شده توسط این بنیاد به طرح نهضت ملی مسکن، برگزار شد و درنهایت بر اساس توافق به‌عمل آمده، به اندازه قدرالسهم بنیاد مستضعفان، برخی از این واحدها در اختیار افراد زیر پوشش نهادهای حمایتی قرار خواهد گرفت و در قالب مسکن محرومان به متقاضیان واجد شرایط واگذار خواهد شد. بقیه زمین‌ها هم در اختیار سایر متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن قرار می‌گیرد.
مالکی گفت: شناسایی و پیشنهاد زمین‌های جدید از طرف اداره‌های کل راه و شهرسازی و تسریع در تعیین تکلیف کاربری زمین‌های شناسایی شده، از دیگر مواردی بود که در این نشست بر آنها تأکید شد.
طبق تازه‌ترین گزارش وزارت راه و شهرسازی، اولویت‌های بخش مسکن به ترتیب شامل نهضت ملی مسکن، توسعه شهرهای جدید نسل نو، توسعه حمل و نقل ریلی شهرهای جدید، نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، ارتقای کیفیت معماری بناها و فضاهای شهری در محدوده‌های تاریخی و توسعه شهری است.
در بخش مسکن، ساختمان و شهرسازی مهم‌ترین اقدامات انجام شده توسط این وزارتخانه، تدوین برنامه تفصیلی ساخت چهار میلیون مسکن طی چهار سال به تفکیک استان‌ها و شهرهای مختلف کشور بوده است.
ساخت ۴ بیمارستان با ظرفیت ۸۲۷ تخت
ساخت چهار بیمارستان با ظرفیت ۸۲۷ تخت شامل بیمارستان آموزشی تربت حیدریه با ظرفیت ۲۷۳ تخت، بیمارستان جایگزین «شهید رجایی» گچساران با ظرفیت ۱۴۲ تخت، بیمارستان جایگزین ۱۵ خرداد مهدی شهر با ظرفیت ۹۹ تخت، بیمارستان آموزشی جهرم با ظرفیت ۳۱۳ تخت، بهره‌برداری از ۱۰۳ پروژه‌های روبنایی و زیربنایی در شهرهای جدید و تکمیل پروژه سیگنالینگ قطار برقی (دو خطه) گلشهر به شهر جدید هشتگرد به طول ۲۶ کیلومتر از دیگر اقداماتی است که در بخش ساختمان و خدمات روبنایی و زیربنایی احداث ساختمان‌های مهم عمومی و مسکونی بوده که در این دو سال به سرانجام رسیده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی